Parketgulv på trappe?
Fra : Lars Christensen

Dato : 19-03-04 17:48

Hej.

Jeg har hos mine svigerforældre lagt et flydende parketgulv af typen, der
klikkes sammen. Det er de svært tilfredse med, og ønsker sig nu samme
belægning på en trappe i deres gang. Langs en del af denne trappe går der et
gelænder, hvis "stolper" er støbt ned i trappen.
Trappemontage er ikke bekrevet i de medfølgende papirer. Og da slet ikke
gode ideer til hvordan det vil kunne gøres pænt og ordentligt.
Jeg søger derfor råd og vejledning omkring:
Hvilke former for inddækningslister forefindes der.
Jeg har overvejet en løsning, hvor trappen rengøres for tæppe og tæppelim
langs gelænderet og at dette med passende frirum hen til parketgulvet males
med gulvmaling. Overgangen havde jeg tænkt som en slags liste. Om det vil
blive pænt at lægge parketten på de lodrette flader aner jeg ikke? Men en
eller anden form for kantliste mellem vand- og lodrette flader skal der vel
være? Også over mod væggen ved hvrt trin skal der vel være en liste.
Jeg har tænkt at sætte trinene fast med montagelim.
Hvilke muligheder og ting er der ellers at være opmærksom på?

Venligst
Lars Christensen
Fanø

Fra : kelds@ofir.dk

Dato : 20-03-04 01:05

On Fri, 19 Mar 2004 17:47:33 +0100, "Lars Christensen"
<lac.tagdettebortforatsvare@fanonet.dk> wrote:

> [...]
>Jeg har tænkt at sætte trinene fast med montagelim.
>Hvilke muligheder og ting er der ellers at være opmærksom på?

Drop maler-ideen og lav det hele i gulvmaterialet. Den bliver pænest.

Hvis du renser trappen helt og limer click-gulvet fast til trappen i
stedet for at lade det være flydende, burde det være til at finde ud
af. Du kan sagtens montere gulvet på de lodrette flader også.

Til trinforkanterne kan du købe aluprofiler (evt. eloxeret i den
ønskede farve) eller gummiprofiler, som limes eller skrues på. Ved
siden og ved bagkanten kan du pålime en lille fejeliste, enten i samme
materiale/farve som profilerne eller som gulvet.

Hvis balustrene (stolperne) er runde kan du ved at sørge for, at der
er en samling lige der, hvor de går ned i trappen og så save cirklen
ud, inden du sætter pladerne sammen. Dæk evt. efterfølgende
udskæringen/foden af stolpen af med en rørskjuler, hvis hullet ikke
er helt perfekt savet.
Den kan også lade sig gøre med firkantede, men jeg ved ikke om man kan
få en passende skjuler.

Profilerne fås i de fleste byggemarkeder og gulvforretninger.
Her er tilfældig leverandør:
http://www.kbcprofiler.dk/?product_id=28

KS

Fra : Lars Christensen

Dato : 21-03-04 16:43

> Drop maler-ideen og lav det hele i gulvmaterialet. Den bliver pænest.

Ok.

> Hvis du renser trappen helt og limer click-gulvet fast til trappen i
> stedet for at lade det være flydende, burde det være til at finde ud
> af. Du kan sagtens montere gulvet på de lodrette flader også.

Er det pænt? Jeg har aldrig set parket limet på højkant. (Eller bemærket
det)

> [...]
> siden og ved bagkanten kan du pålime en lille fejeliste, enten i samme
> materiale/farve som profilerne eller som gulvet.

Det er en god ide.

> [...]
> er helt perfekt savet.
> Den kan også lade sig gøre med firkantede, men jeg ved ikke om man kan

De er runde, så det lyder som et godt forslag.

> Profilerne fås i de fleste byggemarkeder og gulvforretninger.
> Her er tilfældig leverandør:
> http://www.kbcprofiler.dk/?product_id=28
>
> KS

Takker mange gange.

Lars

Fra : Biker Mike

Dato : 21-03-04 17:52

Er det ikke alt for glat til en trappe ?

Med venlig hilsen
Michael Sørensen

Jeg laver ikke noget i dag,
for i går lavede jeg heller ikke noget,
og det blev jeg ikke færdig med.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 21-03-04 18:37

I news:c3kh8m$2t4a$1@news.cybercity.dk <Biker Mike>
<fjerndette-dko12134@vip.cybercity.dk> skrev:

> Jeg laver ikke noget i dag,
> for i går lavede jeg heller ikke noget,
> og det blev jeg ikke færdig med.

Intet at lave er det mest anstrengende i verden.
Man kan ikke lægge det fra sig og vile lidt ;)

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Biker Mike

Dato : 22-03-04 20:24

> [...]
>
> --
> Carsten (3600), HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser

Ja, og så skal man oven i købet høre for det bagefter

Fra : Emil

Dato : 22-03-04 21:56

Biker Mike og Carsten Finn Rasmussen skrev det meste,
og jeg digtede lidt dertil:

Jeg laver ikke noget i dag,
for i går lavede jeg heller ikke noget,
og det blev jeg ikke færdig med.

Intet at lave er det mest anstrengende i verden.
Man kan ikke lægge det fra sig og hvile lidt ;)

Ja, og så skal man oven i købet høre for det bagefter

Egentligt satte jeg mig her hen i hjørnet,
fordi jeg blev overmandet af et anfald af arbejdsiver.
Venter jeg længe nok, går det nok over.

Så mens jeg venter på at arbejdsiveren går over,
knokler jeg med at udtænke planer for
hvordan jeg skal genfinde den rette arbejdsiver.

Det er egentligt meget nemt.
Jeg skal lave planer for udførelsen af arbejdet.
Enhver plan kan forbedres.
I nødstilfælde kan planen detaljeres i det uendelige.

Puh-ha, nu er min arbejdsiver vidst gået over.
Så jeg vil ikke lave noget i dag,
for det fik jeg faktisk heller ikke gjort i går,
og det blev jeg heller ikke færdig med.

Intet at lave er det mest anstrengende i verden.
Man kan ikke lægge det fra sig og hvile lidt ;)

Ja, og så skal man oven i købet høre for det bagefter
___________________________

Tak til Biker Mike og Carsten Finn Rasmussen

m.v.h. Emil

Fra : Fam. Olsen

Dato : 21-03-04 21:35

"Biker Mike" <fjerndette-dko12134@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg laver ikke noget i dag,
> for i går lavede jeg heller ikke noget,
> og det blev jeg ikke færdig med.

He he. Skulle du nu få lyst til at lave noget så sæt dig hellere ned, indtil
anfaldet går over.

MVH Niels

Dagen gået godt. Intet lavet, intet ødelagt.

Fra : kelds@ofir.dk

Dato : 21-03-04 21:48

On Sun, 21 Mar 2004 17:52:27 +0100, "Biker Mike"
<fjerndette-dko12134@vip.cybercity.dk> wrote:

>Er det ikke alt for glat til en trappe ?

Ikke hvis de trinforkanter, man køber, er skridsikre.

KS

Fra : Biker Mike

Dato : 22-03-04 20:05

> Ikke hvis de trinforkanter, man køber, er skridsikre.
>
> KS-

Næe naturligvis ikke, men man kan jo stadig glide sidelæns og derved tage
springet , jeg ville nu nok vælge en anden overflade der ikke er så glat, ex
en gulvplanke i en hård træsort og så olie behandle det.