Kvan
Fra : dpl

Dato : 19-03-04 17:11

Hej
Har lige været en runde i min have, og det er jo dejligt, som alting
pibler frem. Ude i urtehaven ser jeg til min overraskelse, at sidste års
mislykkede kvan-planter skyder op med fornyet mod på livet. Sidste år
blev det kun til et par forkølede, lyse og meget lave planter, og jeg
troede egentlig at det var slut på dem...

Men nu står de der altså, friskt grønne og ankelhøje allerede? Er der
nogle her der har erfaringer med kvan? Kan jeg forvente at de kommer
igen med fornyet styrke i år, eller skal jeg inddrage området og så
noget andet?

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Eriksson

Dato : 19-03-04 17:43

hej
så vidt jeg ved vil kvan gerne stå i skygge.
Jeg har også en...sidste år blev den til en ca. 1,5 meter høj flot plante.
Det er en plante der b.la. bliver dyrket i nord Sverige......så frost tåler
den ihertfald.

Fra : dpl

Dato : 19-03-04 18:41

Tjah, mine står i det åbne land, så skygge får de i hvert fald ikke.
Frøene er fra grønlandske kvanplanter, så jeg er ikke bekymret for
klimaet *smil*. Men jeg troede faktisk de var en-årige?

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Inger Pedersen

Dato : 19-03-04 23:59

"dpl" <dplahrmann@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Frøene er fra grønlandske kvanplanter, så jeg er ikke bekymret for
> klimaet *smil*. Men jeg troede faktisk de var en-årige?

De er så vidt jeg husker tre-årige: Første år kommer den der lille forkølede
på¨5 - 10 cm. Andet år bliver de ca. en halv meter - og TREDJE ÅR!!! 2 - 3 m
høje og store blomstrende "dild-skærme" og dermed frø. Fantastisk flotte.
Du er ikke i tvivl om, hvor de derefter er - nemlig i hele haven

Hilsen Inger

Fra : dpl

Dato : 20-03-04 14:08

Inger Pedersen wrote:

> [...]
> høje og store blomstrende "dild-skærme" og dermed frø. Fantastisk flotte.
> Du er ikke i tvivl om, hvor de derefter er - nemlig i hele haven

Hejsa
Der kan man bare se, så har jeg lært noget nyt! Det passer jo meget godt
med, at de var ret sørgelige at se på sidste år *smil*. De skal være
velkomne til at brede sig, har mange tusinde tomme m2 *smil*.

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 21-03-04 17:50

> Der kan man bare se, så har jeg lært noget nyt! Det passer jo meget
> godt med, at de var ret sørgelige at se på sidste år *smil*. De skal
> være velkomne til at brede sig, har mange tusinde tomme m2 *smil*.

Jeg importerede for nogle år siden en lille plante fra Island - altså en
rigtig kvan Angelica archangelica og ikke en dansk skovkvan (Angelica
sylvestris).
Den blomstrede fint og gav masser af lugearbejde, da frøene kom op.

På Island observerede vi noget sjovt: Der sad vin-drosler i de blomstrende
kvan, og de spiste af de fluer der kom for at besøge blomsterne.

Poul Erik
--
Remove NNN from my e-mail address when replying.
Enlevez NNN de mon adresse électronique pour me répondre.

Fra : rosekamp

Dato : 24-04-04 08:33

Hej -

Jeg har også en stor smuk Kvan i min have. I år har jeg planer om at så
en ekstra, da jeg var på Nordkapp sidste år, hvor jeg tog nogle frø fra
Fjeldkvan med hjem.

Jeg er meget spændt på, hvordan det udvikler sig.

Sidste år kandiserede jeg en hel del Kvan, som bragte stor glæde til
jul, hvor vi spiste det som slik.

Hvad bruger du det til?

Rosekamp

http://www.kandu.dk/

Fra : dpl

Dato : 24-04-04 10:35

rosekamp wrote:
> [...]
>
> Jeg er meget spændt på, hvordan det udvikler sig.
>
> Sidste år kandiserede jeg en hel del Kvan, som bragte stor glæde til

Egentlig skal planterne bare være til pynt. Jeg kender dem fra Grønland,
og synes de er meget flotte. Vi har flere tønder land, der over årene
gerne skulle blive til en spændende oplevelseshave med et væld af vilde
planter. Men det med kandiseringen var da værd at prøve! Har du en opskrift?

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Inger Pedersen

Dato : 24-04-04 12:54

"rosekamp" <rosekamp.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> Sidste år kandiserede jeg en hel del Kvan, som bragte stor glæde til
> jul, hvor vi spiste det som slik.

Jeg har også smagt kandiserede kvan, som i det pågældende hjem blev
betragtet som et stort lækkeri, ligesom man brugte de sprøde stængler
ligesom blegselleri.
- Men ærlig talt, syntes jeg nu, det smagte mest af sæbe, så jeg nøjedes med
at nyde synet af de planter, jeg fik.
Flotte er de jo.

Hilsen Inger