Linux, Samba, Windows, danske tegn osv
Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 19-03-04 10:22

På en RH9 har jeg fået en Samba 2.2.7 til at køre som PDC, og foreløbig
Win95 og Win2K til at logge på. Så langt så godt.
For at tillade danske tegn i filnavne har jeg prøvet at sætte client
codepage, character set, valid chars i smb.conf.
Jeg kan også fra Win pc'er danne filnavnene med æøå, men de ser mærkelige ud
set direkte på Linux serveren, både set fra kommando prompt og via Gnome.
Yderligere ser det ud til at filnavnet er blevet konverteret, efter jeg på
serveren fx. via Gnome har aktiveret Properties for at se Permissions (men
uden at rette i noget).
En anden ting er at den Samba utility der følger med RH ikke kan starte
efter jeg har sat linierne med code page osv. ind i smb.conf, til trods for
at en testparm siger ok (jeg har rettet/skrevet smb.conf fra GEdit).
Hvis jeg bruger SWAT til at se i konfigurering, så viser feltet valid chars
nogle mærkelige tegn i stedet for æ:Æ osv.

Jeg er vist på gyngende karakter set grund ?

En anden ting mht. forskellige systemer osv.:
Fremover kunne jeg tænke mig, udover at få en Linux server op i daglig drift
(i stedet for Novell), at begynde at anvende Linux til desktop, hvor det er
muligt. Hvordan fungerer fildeling i et sådant blandet miljø ?
Jeg mener, Linux og DOS/Win har forskelligt format selv i en banal teksfil.
Ok, det kan så konverteres.
Open Office kan læse Word filer.
Pdf kan læses af de fleste.
XML ??
Og hvad med æ,ø og å.

Er der nogen som har, gode/dårlige erfaringer, så lytter jeg gerne inden jeg
kaster mig ud på blød bund.

Mvh
Lars P. Magnussen

Fra : Soren Kuula

Dato : 20-03-04 09:12

Hej Lars,

Min sympati.

Encoding er et simplelt problem som, er blevet kompliceret, ved at mange
har ignorerert det. Jeg har det ekstra meget inde på livet, fordi jeg
kan kinesisk :)

> Jeg kan også fra Win pc'er danne filnavnene med æøå, men de ser mærkelige ud
> set direkte på Linux serveren, både set fra kommando prompt og via Gnome.

Prøv lige at se
echo $LANG

og, hvis der fx står
en_US.UTF8

så prøv lige at
export LANG=en_US.ISO-8859-1

og se om dine filnavne bliver bedre.

> Jeg er vist på gyngende karakter set grund ?

Jeg vil dog ikke anbefale at du bruger ISO-8859-1 som system default, da
denne er utilstrækkelig i forhold til Unicode (UTF-8). Hvad der lige
foregår med encoding i filsystemer ved jeg ikke, men fremtiden bliver
helt sikkert at det bliver Unicode over alt.

MVH
Søren

Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 21-03-04 23:36

> echo $LANG
> og, hvis der fx står
> en_US.UTF8

Det gør der.

> export LANG=en_US.ISO-8859-1
> og se om dine filnavne bliver bedre.

Det hjælper ikke
Jeg har også prøvet at pille i locale opsætningsfilerne og sat da_DK.UTF-8,
men det hjælper ikke.

Derimod har jeg bemærket fejlmeddelelsen nedenfor på Linuxboxen på filnavnet
"Navn_æøå" dannet af Windows Samba klient
Filnavnet vises i terminalvindue som: Navn_??? (ugyldig Unicode), men vises
på Win-klienter ok med æøå..
Men hvis man på Linuxboxen åbner egenskaber på directoriet, eller blot
browser fx. i gedit, så renames navnet via en encodning, som jeg ikke kan
regne ud.

"Gtk-Message: The filename "Navn_\221\233\206" couldn't be converted to
UTF-8 (try setting the environment variable G_BROKEN_FILENAMES): Invalid
byte sequence in conversion input" (Broken env variabel er faktisk
allerede = 1)

Jeg har Googlet noget rundt, men ikke fundet nogen løsning på problemet.

Jeg kunne i princippet også bare lade Samba klienter og Linux være hver for
sig, men jeg synes bare ikke om at filnavnet ændres blot ved at man på
serveren foretager en oversigt. Rent bortset fra at det garanteret giver
problemer senere, når jeg skal have sat noget backup til at køre.

Mvh
Lars P. Magnussen

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 08-04-04 20:34

Lars P. Magnussen skrev:

> [...]
> "Navn_æøå" dannet af Windows Samba klient
> Filnavnet vises i terminalvindue som: Navn_??? (ugyldig Unicode), men vises

Det tyder på at din opsætning af SAMBA ikke afbilder korrekt mellem
Microsoft-maskinernes tegnkodning og Linux-maskinens tegnkodning. Når
der kun kommer tre spørgsmålstegn og ikke seks, så vil jeg gætte på at
problemet er at SAMBA bare overfører tegnene som de er (eller
oversætter dem til en rent 8-bit tegnkodning som for eksempel
ISO-8859-1).

> Men hvis man på Linuxboxen åbner egenskaber på directoriet, eller
> blot browser fx. i gedit, så renames navnet via en encodning, som
> jeg ikke kan regne ud.

Filer ændrer ikke navn på et Linux-system uden at du beder om det.
Men filnavne under Linux er bare en række bytes. Hvordan den række
bytes vises er afhængigt af de enkelte programmer og systemets
opsætning.

> Jeg har Googlet noget rundt, men ikke fundet nogen løsning på
> problemet.

Har du prøvet at gå ind i SAMBA's opsætningsfil og fortælle hvilke
tegnkodninger der bruges på serveren (tilsyneladende UTF-8) og på
klienterne?

Jacob
--
»A ska uj å nedlægge en dæmon« -- Nordenfjordsk linuxekspert