Gulvvarme 12 eller 220 v
Fra : Kenneth G

Dato : 18-03-04 19:48

Hej drenge

Jeg skal have noget styring på mit gulvvarme, hvad er fordele og ulemper ved
12 eller 220v styring af føler og telestat'er

--
Hilsen Kenneth

---

Fra : pepss

Dato : 19-03-04 12:32

"Kenneth G" skrev
> Jeg skal have noget styring på mit gulvvarme, hvad er fordele og ulemper
ved
> 12 eller 220v styring af føler og telestat'er

jeg vil da så klart bruge 12v da du kan bruge mindre mm2 leding og også selv
må lave det (det må du ikke når det er 230v)

--
Pepss
Den ordblinde der prøver at blive webdesigner

Fra : H.S.

Dato : 19-03-04 13:28

"pepss" <olefriis@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
selv
> må lave det (det må du ikke når det er 230v)

Bruger 12V ikke også mindre strøm ?

Fra : Poul Bundgaard

Dato : 19-03-04 14:53

> Bruger 12V ikke også mindre strøm ?

Nej, samme effekt for samme varme

( plus måske et tab i omformeren for 12V )

Fra : Calle.

Dato : 19-03-04 15:31

H.S. wrote:
> "pepss" <olefriis@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Bruger 12V ikke også mindre strøm ?

Nej større strøm, for at få samme effekt.

--
Calle.

Fra : Calle.

Dato : 19-03-04 15:30

pepss wrote:
> "Kenneth G" skrev
>
> jeg vil da så klart bruge 12v da du kan bruge mindre mm2 leding og
> også selv må lave det (det må du ikke når det er 230v)

Vrøvl, det er strømmen og ikke spændinge der afgør kvadratet.
Og da du jo skal have samme effekt ved begge spændinger, er du nød til at
hæve strømmen, når du sænker spændingen da P=U*I

--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Niels

Dato : 19-03-04 16:07

"Calle." <fake@fake.fake> skrev i en meddelelse

> Vrøvl, det er strømmen og ikke spændinge der afgør kvadratet.
> Og da du jo skal have samme effekt ved begge spændinger, er du nød til at
> hæve strømmen, når du sænker spændingen da P=U*I

Svarer du på spørgsmålet?

Der spørges vedr. selve styringen, termostat osv, og ikke selve varmekablet
i gulvet, som givetvis kører på 230V.
Styringen kan godt køre på 12V, og eftersom der ikke ligger noget særligt
effektforbrug i styringen, kan den godt laves med tynde ledninger.

Mvh Niels

Fra : Calle.

Dato : 19-03-04 18:22

Niels wrote:
> [...]
> Styringen kan godt køre på 12V, og eftersom der ikke ligger noget
> særligt effektforbrug i styringen, kan den godt laves med tynde

Uanset om det er styring eller hvad, så er effekt =effekt

--
Calle.

Fra : pepss

Dato : 19-03-04 18:42

"Calle." skrev

> Uanset om det er styring eller hvad, så er effekt =effekt

mindste kvadratet for fast 230v instal. er 1,5 hvor du med 12v styring kan
bruge 0,6 kvadratet.

Fra : Poul Bundgaard

Dato : 19-03-04 21:19

> mindste kvadratet for fast 230v instal. er 1,5 hvor du med 12v
> styring kan bruge 0,6 kvadratet.

Mener du at 12V er undtaget fra stærkstrømsbekendtgørelsen ?

Fra : Niels

Dato : 19-03-04 18:56

> Uanset om det er styring eller hvad, så er effekt =effekt

Helt klart.

Mvh Niels

Fra : Calle.

Dato : 19-03-04 21:55

pepss wrote:
> "Kenneth G" skrev
>
> jeg vil da så klart bruge 12v da du kan bruge mindre mm2 leding og
> også selv må lave det (det må du ikke når det er 230v)

Hvordan vil du få 12V konstant, uden at tilslutte til 230V. Og hvad med
varmetrådene, de skal vel også have 230V. Så Lave det selv er nok ikke
tilladt uanset om der vælges 12 ell. 230V styring

--
Calle.

Fra : Kennerh G

Dato : 21-03-04 20:58

----Klip--

> [...]
> varmetrådene, de skal vel også have 230V. Så Lave det selv er nok ikke
> tilladt uanset om der vælges 12 ell. 230V styring

Jeg skal måske lige sige at det er gulvvarme med vandslange og
blandingssløjfe, der skal styres men enten 12 eller 230 v

vh kenneth

Fra : Calle.

Dato : 21-03-04 21:55

Kennerh G wrote:
> Jeg skal måske lige sige at det er gulvvarme med vandslange og
> blandingssløjfe, der skal styres men enten 12 eller 230 v

De 12V skal jo komme et sted fra, så da du alligevel skal bruge 230V, kan du
lige så godt køre direkte på 230V

--
Calle.

Fra : pepss

Dato : 22-03-04 10:46

Calle skrev
"Kennerh G" skrev

du kan få omformer med tilsluting til stikkontakt

> Jeg skal måske lige sige at det er gulvvarme med vandslange og
> blandingssløjfe, der skal styres men enten 12 eller 230 v

alle de gange jeg har lavede styring til gulvvarme har det altid været i 12v
og da det var typehuse vil jeg da tro det er den bilister måde at gøre det
på da min mester godt viste hvordan man skulle tjene penge

Fra : Calle.

Dato : 22-03-04 14:27

pepss wrote:
> Calle skrev
> "Kennerh G" skrev

> du kan få omformer med tilsluting til stikkontakt

Ja men hvem vil have en unødig transformer siddende og dingle i en
stikkontakt? Jeg vil ihvertfald ikke!

--
Calle.