XML på serverside.... Danske special tegn.~
Fra : Rene´ Bjørngaard

Dato : 18-03-04 13:55

Hej alle orakler..

Jeg har en side, som henter alt sit tekstindhold fra et xml-ark, og som
bliver stylet via et XLST-ark. Når jeg afvikler disse sider på clientsiden,
gengiver det rigtig nok tekst, indeholdende æøå, men når jeg via VBscript
forsøger at afvikle disse 2 ark, på serveren, og sende den som XHTML til
clienten, bliver æøå bare til nogle underlige tegn.

Begge mine xml ark er deklareret med følgende encoding
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>

og min asp-kode ser således ud:

<%@LANGUAGE="VBSCRIPT" CODEPAGE="1252"%>
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<%
'Load XML
set xml = Server.CreateObject("Microsoft.XMLDOM")
xml.async = false
xml.load(Server.MapPath("menu2.xml"))

'Load XSL
set xsl = Server.CreateObject("Microsoft.XMLDOM")
xsl.async = false
xsl.load(Server.MapPath("test8.xsl"))

'Transform file
Response.Write(xml.transformNode(xsl))
%>

Jeg har prøvet, at ændre codepage til 1200, som skulle være unicode, men så
melder browseren bare fejl i linie 1..

Er der nogen, som kan hjælpe ??

Mvh

Rene´ Bjørngaard
renebjorn@vip.cybercity.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-03-04 15:21

Rene´ Bjørngaard skrev:

> [...]
> afvikle disse 2 ark, på serveren, og sende den som XHTML til
> clienten, bliver æøå bare til nogle underlige tegn.

Et bud er at serveren læser eller sender med et andet tegnsæt end
filerne ligger i. Har du et link til siden?

> Jeg har prøvet, at ændre codepage til 1200, som skulle være
> unicode, men så melder browseren bare fejl i linie 1..

Hvilken fejl?

Jeg googlede mig lige til følgende side - måske kan den hjælpe:
<http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q254313>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Rene´ Bjørngaard

Dato : 18-03-04 22:17

Nå ja, selvfølgelig. Jeg kunne da godt have uddybet fejlen en smule... Her
er den konkret fejlmelding

Fejltype:
Active Server Pages, ASP 0203 (0x80004005)
Den angivne attribut for tegntabel er ugyldig.
/testrum/himmel.asp, line 1

mvh

Rene´ Bjørngaard
renebjorn@vip.cybercity.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-03-04 23:15

Rene´ Bjørngaard skrev:

> Active Server Pages, ASP 0203 (0x80004005)
> Den angivne attribut for tegntabel er ugyldig.
> /testrum/himmel.asp, line 1

Se den msdn-side jeg linkede til før.

NB: Læs også gerne min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 19-03-04 10:27

Rene´ Bjørngaard wrote:

> [...]
> forsøger at afvikle disse 2 ark, på serveren, og sende den som XHTML til
> clienten, bliver æøå bare til nogle underlige tegn.

XHTML ... det lyder fint

> Begge mine xml ark er deklareret med følgende encoding
> <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>

Blot til information så har den encoding i XML-deklarationen ikke noget
med at gøre hvad brugeren modtager i sidste ende. Det fortæller hvilken
encoding XML/XSL filerne er skrevet i.

> <%@LANGUAGE="VBSCRIPT" CODEPAGE="1252"%>
> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
> "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Ovenstående DOCTYPE er ikke XHTML

> <%
> 'Load XML
> set xml = Server.CreateObject("Microsoft.XMLDOM")

Blot til information så findes der en nyere version af MSXML parseren.
Den kan du download her:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=3144b72b-b4f2-46da-b4b6-c5d7485f2b42&DisplayLang=en

> xml.async = false
> xml.load(Server.MapPath("menu2.xml"))

Det ville havde været interessant at se "menu2.xml"

> 'Load XSL
> set xsl = Server.CreateObject("Microsoft.XMLDOM")
> xsl.async = false
> xsl.load(Server.MapPath("test8.xsl"))

Det ville også havde været interessant at have set "test8.xsl"

> [...]
> %>
>

> Jeg har prøvet, at ændre codepage til 1200, som skulle være unicode, men så

Codepage 1200 er rigtig nok unicode, men du ønsker jo at sende UTF-8, så
du skal sætte codepage 65001.
Se også listen her:
http://www.aspsmart.com/aspSmartUpload/liblocal/docs/codepage.htm

Hintzmann c",)