Hvordan gør jeg ...
Fra : Keld & Dorthe

Dato : 18-03-04 09:54

Jeg har brug for et godt råd.

Jeg har 2 drenge fra et tidligere forhold, og de er idag 15 og 17 år.
Jeg flyttede fra deres far da den yngste var 4 mdr.

Den yngste har aldrig været interesseret i kontakt med sin biologiske far og
den store har været hos sin far hver anden weekend, lige siden jeg flyttede
med drengene.

Nu er det sådan, at drengenes far blev gift , for ca 4år side, med en dame,
som har 5 børn......ingen af hendes børn har fået en uddannelse.

Min ældste søn, har fået en læreplads, og skal i lære som tømrer til august,
og han er meget stolt af det......men nu er det sådan, at hver gang han er
på besøg hos sin far, bliver han høvlet ned....de er så gode til at fortælle
ham, at det er åndsvagt med den læreplads og hvad skal det til for....jeg
bliver sgu så gal, jeg har talt med hans far om det, for jeg syntes de burde
glæde sig over, han har fået en læreplads istedet for at brokke sig......men
det har ikke hjulpet en skid.
Jeg er så stolt af min store dreng, og syntes det er et fornuftigt valg han
har taget.....men hvad stiller jeg op med hans far og papmor........er det
bare rønnebærrene der er sure, fordi ingen af hendes børn har en
uddannelse...?????????????????????

Kærlig Hilsen Dorthe

Fra : Søren Mors

Dato : 18-03-04 10:14

Keld & Dorthe wrote:
[klip]

> [...]
> har taget.....men hvad stiller jeg op med hans far og papmor........er det
> bare rønnebærrene der er sure, fordi ingen af hendes børn har en

Av det er svært. Jeg har (heldigvis for mig) ikke nogen personlige
erfaringer jeg kan hjælpe med, men jeg vil gerne sige noget alligevel.

Jeg syntes først og fremmest at du skal holde fast i din stolthed over
din søn, og sørge for at han ved at du bakker ham op. Det er ekstremt
vigtigt i dagens Danmark at få en uddannelse, og gode håndværkere vil
der altid være brug for.

Jeg kan sidde her og blive helt arrig over at der er nogen der skal høre
på at de er åndsvage fordi de vil have en uddannelse, og så fra deres
far. Hvis ikke faderen vil høre på dig, får du nok svært ved at få dem
til at holde op med at brokke sig.

Søren Mors

Fra : Inger Pedersen

Dato : 18-03-04 12:05

"Keld & Dorthe" <bang17@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
burde
> glæde sig over, han har fået en læreplads istedet for at brokke

Jeg er bange for, at du bliver nødt til at erkende, at holdninger til
uddannelse, fornuft og langsigtet tænkning er forskellige.
Og naturligvis burde de glæde sig... men det er altså set med dine (og
mine!) øjne.
Men hvis din søns far viser samme glæde og stolthed som du, vil det jo
indirekte være en kritik af hans nuværende familie, ikke?
Så måske føler han glæden, men viser den ikke?
Og nej, jeg ved, at det kan din søn ikke bruge til ret meget - men du kan
altså ikke bestemme, hvad din ex skal føle, sig og tænke.

> [...]
> har taget.....men hvad stiller jeg op med hans far og papmor........er det
> bare rønnebærrene der er sure, fordi ingen af hendes børn har en

Du er stolt og glad - og hold forhimlens skyld fast i det og bliv ved med at
vise din store dreng det.
Men måske er drengens far og hans ny familie bange for, at drengen forlader
DERES livsform og måde at tænke og leve på?
Bange for, at drengen bliver "højrøvet" (set med deres øjne)?
Og under alle omstændigheder har din søn valgt anderledes, og for nogle er
det en provokation i sig selv.

Jeg tror ikke, du kan stille noget op med far og papmor, men du kan støtte
din søn i at gennemføre uddannelsen.

Hilsen Inger

Fra : Anita

Dato : 18-03-04 14:21

"Keld & Dorthe" <bang17@tdcadsl.dk> skrev

> men hvad stiller jeg op med hans far og papmor........er det
> bare rønnebærrene der er sure, fordi ingen af hendes børn har en
> uddannelse...?????????????????????

Nu spørger jeg måske lidt dumt, men hvad stiller man op i dagens Danmark
uden uddannelse? Hvad lever Faderen, papmoren og børnene af? Antallet af
ufaglærte arbejdspladser er jo stærkt dalende.

Venligst Anita

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 18-03-04 19:16

"Keld & Dorthe" <bang17@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> glæde sig over, han har fået en læreplads istedet for at brokke sig......men

Du kan ganske enkelt ikke stille noget op over for din ex. Du kan
fastholde din holdning til uddannelser over for din søn, men med risiko
for at han bliver beskyldt for at være hjernevasket af dig.

Men hvad pokker er egentlig deres argumenter for at det skulle være
åndssvagt med en læreplads? Forsøger de seriøst at overbevise ham om, at
han bør forblive ufaglært, og dermed have ringere jobmuligheder?

Mvh. JIB