Brug af elhøvl
Fra : Jeppe N. Madsen

Dato : 17-03-04 22:00

Hej,

Jeg har fået en elhøvl af billigt fabrikat. Jeg skal have høvlet nogle
45x95 reglar for at få skarpe kanter og tænkte jeg ville bruge
elhøvlen til dette. Jeg er dog stødt på et par problemer

- Det er ret nemt at start/slutte med at lave at ordentligt
hak. Hvordan undgås dette?

- Hvordan sikrer man sig at fladen bliver pænt jævn i hele fladens
længde?

- Andre fif der er værd at kende ifbm. med brug af elhøvl

mvh
Jeppe

Fra : //zigge

Dato : 17-03-04 22:45

"Jeppe N. Madsen" <jeppenm@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> elhøvlen til dette. Jeg er dog stødt på et par problemer
>
> - Det er ret nemt at start/slutte med at lave at ordentligt

Hakket kommer fordi du ikke holder rigtigt på høvlen...
Når du starter skal du presse den forreste del af sålen plant med træet og
når du når ud til enden skal du presse den bagerste del af sålen imod træet.

> - Hvordan sikrer man sig at fladen bliver pænt jævn i hele fladens
> længde?

En elhøvl har samme skavanker som en alm. høvl uden motor - dvs. at du skal
sørge for at ridse op på træet hvor du vil høvle ned til. Du skal også sørge
for at høvle med træet, så vidt muligt. Dvs. at du skal høvle sådan at du
ikke river træet op. Det er også vigtigt at træet er godt tørt før du høvler
det.

> - Andre fif der er værd at kende ifbm. med brug af elhøvl

Til nogen høvle følger der en vinkelsål med til at sætte på høvlen, den er
meget praktisk når man høvler smalle kanter.
Det er hvis man skal fjerne meget træ, at man starter med en stor tykkelse
"spån" og slutter med en tynd "spån".
Man kan ligesom med en gammeldags høvl trække en elhøvl baglæns for at tage
et særligt højt sted af træet.
Hvis man vil lave et kileformet brædt, kan man lave en række forskudte
høvlinger i trapper som så til sidst kan glattes af til en pæn flade. Det
gøres ved at strege op på træet og høvle fra den ende hvor der skal fjernes
mest. Man høvler så med tykkeste spån frem til man har ca 1 mm ned til
stregen, og starter så med en ny spån fra enden af. Igen køre man frem til
man har ca 1 mm til stregen, men denne gang er man længere fra enden af
træet. Man gentager så denne strategi indtil man kan høvle ned ad trapperne
fra den anden ende af træet og på den måde glatte sin kile til. Har man
f.eks. en høvl der kan tage 2mm ad gangen er det derfor kun 5-6 "strøg" med
høvlen for at gøre et brædt 10mm smallere i den ene ende.

En god ting at se efter når man køber elhøvl, er om den kan false. Hvis
høvlejernet titter frem på den ene side af høvlen (evt. med en lille
beskytter på", så kan man false ting som vinduesrammer mm, på den vha.
vinkelbeslaget og lidt tålmodighed.

Mvh
//zigge

Fra : Tomas Jensen

Dato : 17-03-04 22:46

Jeppe N. Madsen wrote:
> [...]
> elhøvlen til dette. Jeg er dog stødt på et par problemer
>
> - Det er ret nemt at start/slutte med at lave at ordentligt

Kender ikke din høvl, men jeg gør dette: ved start lægger jeg al vægten
på det foreste håndtag og først når hele høvlen er inde over træet
fordeler jeg vægten. Omvendt ved afslutning; her lægger jeg al vægten på
det bagerste håndtag.

> - Hvordan sikrer man sig at fladen bliver pænt jævn i hele fladens
> længde?
Et solidt plant underlag, langsom fremføring og brug megen vægt (tryk
hårdt ned)

> - Andre fif der er værd at kende ifbm. med brug af elhøvl
La' vær' at høvle i søm

> mvh
> Jeppe
og Tomas