Digikam + GTKam - konfiguration
Fra : mkp

Dato : 17-03-04 20:30

Jeg sidder og forsøger at konfigurere mit kamera til at kunne fungere
med ovennævnte to programmer. Digikam er et virkeligt flot program !!

Jeg er i besiddelse af et Olympus UZ720, men i ovennævnte programmer er
kun nævnt Olympus UZ700 (ældre model) og Olympus UZ750 (nyere model).
Der er i alle tilfælde tale om usb-tilslutning.

Jeg har prøvet at angive denne sti som er stien til kameraet
/mnt/camera2/dcim/100olymp ,men det kommer der ikke noget positivt ud af.

Kan jeg selv definere en sti til kameraet og få det til at virke på
denne måde ? Programmerne finder ikke selv kameraet.

Hilsen
Mikael

Fra : mkp

Dato : 17-03-04 22:33

mkp wrote:
> [...]
>
> Kan jeg selv definere en sti til kameraet og få det til at virke på
> denne måde ? Programmerne finder ikke selv kameraet.

Det skal lige nævnes at jeg kører Mandrake 10.0, samt at jeg godt kan få
adgang til enheden/mine billeder på alm. vis. Mandrake monterer selv
enheden når den bliver tilsluttet.

Mikael

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 17-03-04 22:40

On Wed, 17 Mar 2004 22:33:25 +0100, mkp wrote:

> Det skal lige nævnes at jeg kører Mandrake 10.0, samt at jeg godt
> kan få adgang til enheden/mine billeder på alm. vis. Mandrake
> monterer selv enheden når den bliver tilsluttet.

Kan kamera-programmerne finde kameraet, hvis du unmount'er det? (Måske
er det "optaget", når det er mountet...)

Mvh.

--
"Mr. Cotton's... parrot. Same question." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : mkp

Dato : 18-03-04 19:49

Adam Sjøgren wrote:
> Kan kamera-programmerne finde kameraet, hvis du unmount'er det? (Måske
> er det "optaget", når det er mountet...)

Det lyder jo fornuftigt. min fstab ser således ud:

/dev/hda1 / ext3 defaults 1 1
none /dev/pts devpts mode=0620 0 0
/dev/hda6 /home ext3 defaults 1 2
none /mnt/camera supermount
dev=/dev/scsi/host3/bus0/target0/lun0/part1,fs=ext2:vfat,--,umask=0,iocharset=iso8859-15,kudzu,codepage=850
0 0
/dev/hdb /mnt/cdrom auto
umask=0,user,iocharset=iso8859-15,codepage=850,noauto,ro,exec 0 0
/dev/hdc /mnt/cdrom2 auto
umask=0,user,iocharset=iso8859-15,codepage=850,noauto,ro,exec 0 0
none /mnt/floppy supermount
dev=/dev/fd0,fs=ext2:vfat,--,umask=0,iocharset=iso8859-15,sync,codepage=850
0 0
none /proc proc defaults 0 0
/dev/hda5 swap swap defaults 0 0:

hvad skal fjernes ?

Hilsen

Mikael

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 18-03-04 19:57

On Thu, 18 Mar 2004 19:48:57 +0100, mkp wrote:

> Det lyder jo fornuftigt.

Det er bare et gæt.

> min fstab ser således ud:

[...]

> hvad skal fjernes ?

Ikke noget.

Prøv at unmount'e kameraet. Se "man umount".

Mvh.

Fra : mkp

Dato : 18-03-04 20:28

Adam Sjøgren wrote:

> Prøv at unmount'e kameraet. Se "man umount".

Jeg er ikke meget inde i disse kommandoer, men hvis jeg som root skriver
umount /mnt/camera siger den at det ikke kan lade sig gøre fordi enheden
er optaget.

Mikael

Fra : mkp

Dato : 18-03-04 21:29

Adam Sjøgren wrote:

> Ikke noget.
>
> Prøv at unmount'e kameraet. Se "man umount".

Så er det lykkedes mig at umount'e camera, men det gør igen forskel. i
gtkam siger den, at den ikke kan finde en "io-driver for port
"/mnt/camera" ("Unknown port").

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 18-03-04 21:44

On Thu, 18 Mar 2004 21:29:21 +0100, mkp wrote:

> Så er det lykkedes mig at umount'e camera, men det gør igen forskel.
> i gtkam siger den, at den ikke kan finde en "io-driver for port
> "/mnt/camera" ("Unknown port").

Har du angivet '/mnt/camera' som port?!

Hvis det er USB du forbinder via, skal du vel vælge "Universal Serial
Bus (usb:)"?

Mvh.

Fra : mkp

Dato : 18-03-04 22:52

Adam Sjøgren wrote:

> Har du angivet '/mnt/camera' som port?!
>
> Hvis det er USB du forbinder via, skal du vel vælge "Universal Serial
> Bus (usb:)"?

Så kører det.

Ja jeg havde valgt "Universal Serial
> Bus (usb:)" , i GTKam, men det virkede stadig ikke, men du fik mig på
sporet!!!

I Digikam, er der under kameravalg mulighed for at vælge "kameraet" USB
Mass Storage så kører det.

Hilsen

Mikael