Hvornår er det bedst at klippe en hæk?
Fra : maria

Dato : 17-03-04 19:59

Hej NG!

Hvornår er det bedst at klippe en alm. hæk?
Hvis en almindelig hæk ikke er klippet ned sidst på sommeren og derfor er
ca. en ½-1 meter højere end man ønsker den (dog kun med lange stilke) - er
det så bedst at klippe hækken nu her i marts inden der begynder at skyde -
eller skal man hellere vente til engang i juni måned?

Hilsen Maria
(Som desværre ikke er født med grønne fingre...)

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 17-03-04 20:12

maria wrote:

> Hvornår er det bedst at klippe en alm. hæk?

Det er vist ligegyldigt.

Ihvertfald har jeg forstået at "reglen" om at hækken skal klippes inden
Sankt Hans bare er en gammel vane.

- Den er jo ved at være lang på det tidspunkt. Så derfor er det sikkert
blevet sådan.

Mvh. Jørgen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-03-04 20:26

> [...]
> det så bedst at klippe hækken nu her i marts inden der begynder at skyde -
> eller skal man hellere vente til engang i juni måned?

Jeg ville klippe nu, så hækken kan nå at lave nye grene med blade så hurtigt
som muligt. Hvis du venter, så klipper du jo alle bladene af, og så ser den
noget miserabel ud hele sommeren.

Mvh Maria

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-03-04 20:35

On Wed, 17 Mar 2004 19:59:29 +0100, "maria" <skovnissen@privat.dk>
wrote:

> [...]
>det så bedst at klippe hækken nu her i marts inden der begynder at skyde -
>eller skal man hellere vente til engang i juni måned?

Bedst er sommeren hvor planterne er i vækst - så klarer de det bedre.

Men der er ikke noget som helst i vejen for at gøre det nu - hvis hækken
er for høj og det er irriterende, så klip med det samme.

Du vil ikke kunne se på den om et par måneder at det ikke var det
'bedste' tidspunkt at klippe på.

http://www.gartneriet.dk

Fra : maria

Dato : 18-03-04 19:06

Hej Allesammen

Tak for jeres input - så ved jeg hvad jeg skal her i weekenden hvis det
holder tør vejr

Hilsen Maria