Bore i fliser?
Fra : Anders [8000]

Dato : 17-03-04 17:32

Jeg har købt et underskab til min vask på badeværelset og skal i den
forbindelse bore nogle huller i fliserne, for at sætte den op.

Er der noget jeg skal være opmærksom på i den forbindelse?

Mvh. Anders

Fra : Morten DH

Dato : 17-03-04 18:03

"Anders [8000]" <vipberg@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har købt et underskab til min vask på badeværelset og skal i den
> forbindelse bore nogle huller i fliserne, for at sætte den op.

Du skal undgå at boret smutter og ridser hele flisen - Leth' viste engang
hvordan man gjorde... mener det var noget med at sætte et stykke tape på
flisen inden man borer; men du kan måske finde det råd på hans sider...

Fra : Poul Bundgaard

Dato : 17-03-04 18:05

Anders [8000] wrote:
> Jeg har købt et underskab til min vask på badeværelset og skal i den
> forbindelse bore nogle huller i fliserne, for at sætte den op.

Sæt et stykke tape op på flisen ( så skrider boret ikke så nemt )

Bor med et bor med hårdmetalspids,
start med at bore uden slag - så kan du sætte slag på når du er kommet
gennem emaljen ( så revner flisen ikke så let )

Fra : Inger Pedersen

Dato : 17-03-04 18:30

"Poul Bundgaard" <poul.bundgaard@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> start med at bore uden slag - så kan du sætte slag på når du er kommet
> gennem emaljen ( så revner flisen ikke så let )

Og måske ville det være en ide at checke, hvad væggen BAG fliserne består
af: om den overhovedet kan bære skabet?

Hilsen Inger

Fra : Anders [8000]

Dato : 17-03-04 18:40

> Og måske ville det være en ide at checke, hvad væggen BAG fliserne består
> af: om den overhovedet kan bære skabet?

Hvordan vil du tjekke det?

Og hvis den kan holde den tunge porcelænsvask, så kan den vel også holde det
meget lettere skab?

Fra : Inger Pedersen

Dato : 17-03-04 19:17

"Anders [8000]" <vipberg@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvordan vil du tjekke det?

Banke på den.
Lyder den som en muret væg eller som gipsplade?

> Og hvis den kan holde den tunge porcelænsvask, så kan den vel også holde
det
> meget lettere skab?

Hvis det er massiv mur: ja.
Hvis det er en væg med gipsplader, gælder det om at ramme lægterne - og det
var nok nemmere, da der var mere "frit valg" mht vaskens placering. Nu er
placeringen ligesom fastlagt, går jeg ud fra.

Hilsen Inger

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-03-04 20:09

> Hvis det er en væg med gipsplader, gælder det om at ramme lægterne -

Vi har 1,7 m overskabe med tallerkener, glas, skåle, lerfade mv hængende på
gipsvægge. Vi har også skabe sat op i badeværelset på gipsvægge - uden at
ramme reglarne. Og vi kan sidde to voksne på bordet uden at det giver sig en
millimeter.

Mvh Maria

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 18-03-04 12:37

Anders> Jeg har købt et underskab til min vask på badeværelset og skal i den
Anders> forbindelse bore nogle huller i fliserne, for at sætte den op.

Anders> Er der noget jeg skal være opmærksom på i den forbindelse?

Man kan købe diamantbor beregnet til fliser. Det er ikke nødvendigt men lidt
nemmere.

Man kan starte med et lille bor.

Jeg laver et lille kryds med en glasskærer inden jeg borer for at undgå at
bores skrider.

Du skal ikke bruge slagbor.

--
Niels Elgaard Larsen
email: elgaard@diku.dk <URL:http://www.agol.dk/elgaard>

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-03-04 13:09

"Niels Elgaard Larsen" <elgaard@diku.dk> wrote in message

> Jeg laver et lille kryds med en glasskærer inden jeg borer for at undgå at
> bores skrider.

Malertape er endnu bedre.

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : Anders [8000]

Dato : 18-03-04 21:23

> Er der noget jeg skal være opmærksom på i den forbindelse?

Så er de boret. Tak for rådene