/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / Linux / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Linux
#NavnPoint
o.v.n. 11177
peque 7911
dk 4814
e.c 2359
Uranus 1334
emesen 1334
stone47 1307
linuxrules 1214
Octon 1100
10  BjarneD 875
Slukke for computeren med halt
Fra : JP


Dato : 16-03-04 16:40

Hej Gruppe
Min nye mandrake 10 vil ikke slukke for computeren når jeg kører 'halt' fra
en konsol. Hvad skal jeg gøre for at få det til at virke?
mvh JP




 
 
Kasper Skjodt Nielse~ (16-03-2004)
Kommentar
Fra : Kasper Skjodt Nielse~


Dato : 16-03-04 16:42


poweroff i stedet for halt måske ?

e

JP wrote:
> Hej Gruppe
> Min nye mandrake 10 vil ikke slukke for computeren når jeg kører 'halt' fra
> en konsol. Hvad skal jeg gøre for at få det til at virke?
> mvh JP
>
>
>

tux (16-03-2004)
Kommentar
Fra : tux


Dato : 16-03-04 18:55

er Mandrake 10.0 ellers god, og hvad er der er fremskridt i forhold til 9.1
som jeg kører?
) tux

Martin Johansen [600~ (16-03-2004)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 16-03-04 19:30

On Tue, 16 Mar 2004 18:55:21 +0100, tux wrote:

> er Mandrake 10.0 ellers god, og hvad er der er fremskridt i forhold til 9.1
> som jeg kører?

2.6 kernel
KDE 3.2
Gnome 2.4

Jeg kører selv MDK9.2 men bruger ikke KDE mere, så jeg har en anelse
svært ved, at se hvad jeg skal bruge 10.0 til på nuværende tidspunkt.

Det siges, at Kernel 2.6 er hurtigere, men den skal dælen dyleme også
være schnell så da hvis jeg skal opgraderere alene pga. den

Tux, er du på IRC?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"
Mandrake Linux 9.2 med Fluxbox 0.9.6devel
Registered Linux User # 301406 (http://counter.li.org)


tux (16-03-2004)
Kommentar
Fra : tux


Dato : 16-03-04 19:45

>
> Tux, er du på IRC?

Ja, jeg er!
) tux



Martin Johansen [600~ (16-03-2004)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 16-03-04 20:25

On Tue, 16 Mar 2004 19:45:01 +0100, tux wrote:

>> Tux, er du på IRC?
>
> Ja, jeg er!

Freenode? Hvilken channels?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"
Mandrake Linux 9.2 med Fluxbox 0.9.6devel
Registered Linux User # 301406 (http://counter.li.org)


tux (16-03-2004)
Kommentar
Fra : tux


Dato : 16-03-04 21:20

>
> Freenode? Hvilken channels?

#linux.dk


Martin Johansen [600~ (16-03-2004)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 16-03-04 22:33

On Tue, 16 Mar 2004 21:20:27 +0100, tux wrote:

> #linux.dk

Okay jeg kigger ind

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"
Mandrake Linux 9.2 med Fluxbox 0.9.6devel
Registered Linux User # 301406 (http://counter.li.org)


Andreas Paasch (16-03-2004)
Kommentar
Fra : Andreas Paasch


Dato : 16-03-04 22:18

Martin Johansen [6000] wrote:

> On Tue, 16 Mar 2004 18:55:21 +0100, tux wrote:
>
>> er Mandrake 10.0 ellers god, og hvad er der er fremskridt i forhold til
>> 9.1 som jeg kører?
>
> 2.6 kernel
> KDE 3.2
> Gnome 2.4
>
> Jeg kører selv MDK9.2 men bruger ikke KDE mere, så jeg har en anelse
> svært ved, at se hvad jeg skal bruge 10.0 til på nuværende tidspunkt.
>
> Det siges, at Kernel 2.6 er hurtigere, men den skal dælen dyleme også
> være schnell så da hvis jeg skal opgraderere alene pga. den
>
> Tux, er du på IRC?
>

Hvorfor opgradere til 10.0 hvis du kan nøjes med at smide kernel-2.6.3 på nu
?
--
Peace and long life ...
Registeret Linux user #292411

Klaus Ellegaard (16-03-2004)
Kommentar
Fra : Klaus Ellegaard


Dato : 16-03-04 22:19

Andreas Paasch <Andreas@Paasch.Net> writes:

>Hvorfor opgradere til 10.0 hvis du kan nøjes med at smide kernel-2.6.3 på nu
>?

....eller lade det køre, som det er?

Så længe der ikke er grund til at opgradere, er der jo heller ikke
nogen grund til balancere på "bleeding edge" og alt det bøvl, det
kan medføre?

Bevares, der er selvfølgelig en vis udfordring i det, men strengt
taget er det da spild af tid at gå fra "det virker perfekt" til
"det virker perfekt, og jeg maskine er nu 99,99997% idle i stedet
for 99,99993% idle"

Mvh.
   Klaus.

Andreas Paasch (16-03-2004)
Kommentar
Fra : Andreas Paasch


Dato : 16-03-04 22:35

Klaus Ellegaard wrote:

> Andreas Paasch <Andreas@Paasch.Net> writes:
>
>>Hvorfor opgradere til 10.0 hvis du kan nøjes med at smide kernel-2.6.3 på
>>nu ?
>
> ...eller lade det køre, som det er?
>
> Så længe der ikke er grund til at opgradere, er der jo heller ikke
> nogen grund til balancere på "bleeding edge" og alt det bøvl, det
> kan medføre?
>
> Bevares, der er selvfølgelig en vis udfordring i det, men strengt
> taget er det da spild af tid at gå fra "det virker perfekt" til
> "det virker perfekt, og jeg maskine er nu 99,99997% idle i stedet
> for 99,99993% idle"
>
> Mvh.
> Klaus.

Jeg er klart enig med dig i den betragtning, "if it ain't broken, why fix
it?"

Jeg for mit vedkommende ville da bare lære det med kernel upgrades, og fordi
2.6 skulle gøre noget af en forskel, som jeg stadig mangler at se ...

/Andreas
--
Peace and long life ...
Registeret Linux user #292411

Martin Johansen [600~ (16-03-2004)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 16-03-04 22:32

On Tue, 16 Mar 2004 21:19:07 +0000, Klaus Ellegaard wrote:

> ...eller lade det køre, som det er?

2.6 skulle være en del hurtigere, og det er noget "vi" ka' li'

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"
Mandrake Linux 9.2 med Fluxbox 0.9.6devel
Registered Linux User # 301406 (http://counter.li.org)


Martin Johansen [600~ (16-03-2004)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 16-03-04 22:31

On Tue, 16 Mar 2004 22:18:15 +0100, Andreas Paasch wrote:

> Hvorfor opgradere til 10.0 hvis du kan nøjes med at smide kernel-2.6.3 på nu
> ?

Fordi så skal du lige guide en dummy som mig igennem det Det kunne
jeg godt være interesseret i!

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"
Mandrake Linux 9.2 med Fluxbox 0.9.6devel
Registered Linux User # 301406 (http://counter.li.org)


Rasmus Bøg Hansen (17-03-2004)
Kommentar
Fra : Rasmus Bøg Hansen


Dato : 17-03-04 00:21

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.invalid> writes:

> Det siges, at Kernel 2.6 er hurtigere, men den skal dælen dyleme også
> være schnell så da hvis jeg skal opgraderere alene pga. den

Sejt nok - men kan man mærke den helt store forskel?

Jeg kører 2.6, fordi "jeg kan", fordi det er skægt og for at afprøve
den mhp. afprøvning. Jeg mærkede dog ikke den store forskel på min
arbejdsstation, da jeg opgraderede fra 2.4 til 2.6.

De store hastighedsmæssige ændringer ligger svjh. i scheduleren, i
IO-systemet og (især) i netværksdelen. Sikkert smart, hvis man har en
travl applikationsserver, webserver, databaseserver eller noget i den
stil - men for en almindelig arbejdsstation er forskellen næppe den
helt store...

/Rasmus

--
-- [ Rasmus "Møffe" Bøg Hansen ] ---------------------------------------
Eat right, exercise regularly, die anyway.
----------------------------------[ moffe at amagerkollegiet dot dk ] --

Adam Sjøgren (17-03-2004)
Kommentar
Fra : Adam Sjøgren


Dato : 17-03-04 01:43

On Wed, 17 Mar 2004 00:20:46 +0100, Rasmus wrote:

> Sejt nok - men kan man mærke den helt store forskel?

> Jeg kører 2.6, fordi "jeg kan", fordi det er skægt og for at afprøve
> den mhp. afprøvning. Jeg mærkede dog ikke den store forskel på min
> arbejdsstation, da jeg opgraderede fra 2.4 til 2.6.

Næh, heller ikke her - jeg synes dog jeg kan mærke at når maskinen har
noget at lave, stor diskaktivitet, så føles den mindre sløv med 2.6
end med 2.4 (musen hopper kortere, mv.). Men det kan godt være placebo



Mvh.

--
"Mr. Cotton's... parrot. Same question." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Martin Johansen [600~ (17-03-2004)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 17-03-04 08:32

On Wed, 17 Mar 2004 01:43:28 +0100, Adam Sjøgren wrote:

>> Jeg kører 2.6, fordi "jeg kan", fordi det er skægt og for at afprøve
>> den mhp. afprøvning. Jeg mærkede dog ikke den store forskel på min
>> arbejdsstation, da jeg opgraderede fra 2.4 til 2.6.
>
> Næh, heller ikke her - jeg synes dog jeg kan mærke at når maskinen har
> noget at lave, stor diskaktivitet, så føles den mindre sløv med 2.6
> end med 2.4 (musen hopper kortere, mv.). Men det kan godt være placebo
>

Så tror jeg bare jeg beholder min MDK9.2

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"
Mandrake Linux 9.2 med Fluxbox 0.9.6devel
Registered Linux User # 301406 (http://counter.li.org)


Rasmus Bøg Hansen (17-03-2004)
Kommentar
Fra : Rasmus Bøg Hansen


Dato : 17-03-04 01:54

spamtrap@koldfront.dk (Adam Sjøgren) writes:

> On Wed, 17 Mar 2004 00:20:46 +0100, Rasmus wrote:
>
>> Sejt nok - men kan man mærke den helt store forskel?
>
>> Jeg kører 2.6, fordi "jeg kan", fordi det er skægt og for at afprøve
>> den mhp. afprøvning. Jeg mærkede dog ikke den store forskel på min
>> arbejdsstation, da jeg opgraderede fra 2.4 til 2.6.
>
> Næh, heller ikke her - jeg synes dog jeg kan mærke at når maskinen har
> noget at lave, stor diskaktivitet, så føles den mindre sløv med 2.6
> end med 2.4 (musen hopper kortere, mv.). Men det kan godt være placebo
>

Du har ikke slået preempt til i 2.6?

/Rasmus

--
-- [ Rasmus "Møffe" Bøg Hansen ] ---------------------------------------
When is it time to reinstall an operation system?
- When booted, the computer prints "Starting Windows..."
----------------------------------[ moffe at amagerkollegiet dot dk ] --

( (17-03-2004)
Kommentar
Fra : (


Dato : 17-03-04 11:02

spamtrap@koldfront.dk (Adam Sjøgren) writes:

> On Wed, 17 Mar 2004 00:20:46 +0100, Rasmus wrote:
>
>> Sejt nok - men kan man mærke den helt store forskel?
>
>> Jeg kører 2.6, fordi "jeg kan", fordi det er skægt og for at afprøve
>> den mhp. afprøvning. Jeg mærkede dog ikke den store forskel på min
>> arbejdsstation, da jeg opgraderede fra 2.4 til 2.6.
>
> Næh, heller ikke her - jeg synes dog jeg kan mærke at når maskinen har
> noget at lave, stor diskaktivitet, så føles den mindre sløv med 2.6
> end med 2.4 (musen hopper kortere, mv.). Men det kan godt være placebo
>

Jeg administrerer en maskine der optager lyd på tre lydkort samtidig til
et raid 5 med 3 diske. Optageprogrammet er ikke lavet så smart,
specifikt bliver der vist ikke brugt ordentlige buffere (det er arecord
der bliver kaldt).

Jeg får en mail hver time, hvis der har været overløb, så lyden
hakker, med en linje for hvert overløb. Med 2.4 fik jeg en mail
hver time, med ~20-30 linjer, og lyden var ærligt talt uudholdelig. Med
2.6 får jeg kun en eller to mails om dagen, og sjældent med mere end en
linje. Så på den maskine er der en klar forskel.

Begge kerner er standard fra debian unstable, under 2.4 var alsa dog
hjemmekompilet.

Engang skal jeg vist have kigget på ecasound, og se om dens
doublebufferhalløj kan eliminere problemet helt.

På min hjemmemaskine kan jeg ikke mærke forskel på 2.4 og 2.6.


Mvh.


Dennis Jørgensen

Adam Sjøgren (17-03-2004)
Kommentar
Fra : Adam Sjøgren


Dato : 17-03-04 16:56

On Wed, 17 Mar 2004 01:53:34 +0100, Rasmus wrote:

> spamtrap@koldfront.dk (Adam Sjøgren) writes:

>> Næh, heller ikke her - jeg synes dog jeg kan mærke at når maskinen
>> har noget at lave, stor diskaktivitet, så føles den mindre sløv med
>> 2.6 end med 2.4 (musen hopper kortere, mv.). Men det kan godt være
>> placebo

> Du har ikke slået preempt til i 2.6?

Jo, netop - jævnfør ovenstående.


Mvh.

--
"Mr. Cotton's... parrot. Same question." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Ulrik Nielsen (16-03-2004)
Kommentar
Fra : Ulrik Nielsen


Dato : 16-03-04 16:54

JP wrote:
> Hej Gruppe
> Min nye mandrake 10 vil ikke slukke for computeren når jeg kører 'halt' fra
> en konsol. Hvad skal jeg gøre for at få det til at virke?

halt -p ??

--
>> ulrik nielsen
excuse of the day : virus attack, luser responsible
from bofh : http://www.cs.wisc.edu/~ballard/bofh/

Brian Christensen (16-03-2004)
Kommentar
Fra : Brian Christensen


Dato : 16-03-04 17:24

On Tue, 16 Mar 2004 16:39:47 +0100, JP wrote:

> Hej Gruppe
> Min nye mandrake 10 vil ikke slukke for computeren når jeg kører 'halt' fra
> en konsol. Hvad skal jeg gøre for at få det til at virke?
> mvh JP

Hvis ikke halt -p virker, så er det måske fordi du mangler APM
understøttelse i kernen. Jeg ved ikke om der er det i en standard
Mandrake kerne, eller det evt. er tilgængelig som modul.

mvh
Brian

Rasmus Bøg Hansen (17-03-2004)
Kommentar
Fra : Rasmus Bøg Hansen


Dato : 17-03-04 00:16

Brian Christensen <brian@guess.what.to.remove.jordhulen.dk> writes:

> On Tue, 16 Mar 2004 16:39:47 +0100, JP wrote:
>
>> Hej Gruppe
>> Min nye mandrake 10 vil ikke slukke for computeren når jeg kører 'halt' fra
>> en konsol. Hvad skal jeg gøre for at få det til at virke?
>> mvh JP
>
> Hvis ikke halt -p virker, så er det måske fordi du mangler APM
> understøttelse i kernen. Jeg ved ikke om der er det i en standard
> Mandrake kerne, eller det evt. er tilgængelig som modul.

Eller ACPI?

/Rasmus

--
-- [ Rasmus "Møffe" Bøg Hansen ] ---------------------------------------
Sleep is a poor substitue for enough caffeine.
----------------------------------[ moffe at amagerkollegiet dot dk ] --

FePe (16-03-2004)
Kommentar
Fra : FePe


Dato : 16-03-04 18:42

JP wrote:

> Hej Gruppe
> Min nye mandrake 10 vil ikke slukke for computeren når jeg kører 'halt' fra
> en konsol. Hvad skal jeg gøre for at få det til at virke?
> mvh JP

Hvad med 'shutdown -h now'?

Mvh. FePe.
--
Lægerne anbefaler: at man ser mindst 14 timers Simpsons hver dag.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177502
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408534
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste