Hvad er gult og på størrelse med en solsor~
Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 16-03-04 15:04

Under en cykeltur ved stranden bellem Sønderbog og Broager så jeg en
fugl i søndags som jeg ikke kan bestemme - det skal siges at jeg ikke
har overvældlende forstand på fugle. Jeg har kigget i min fuglebog og
søgt tilbage i gruppen uden at kunne finde den.

Fuglen sad i et lile træ, nok et par meter over jorden. Den var et
stykke væk, men jeg vil tippe den til at være som en stor solsort -
også i statur (buttet).

I min kikkert virkede den meget gul (ikke som en kanariefugl, men
noget i den retning) på det meste af kroppen.

Jeg tror ikke det er en sjagger som tidligere har været vendt her i
gruppen.

Nogle forslag til hvad det kan være? Jeg synes ikke selv jeg tidligere
er stødt på gule fugle af den størrelse.
Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet

Fra : Margrete Johansen

Dato : 30-03-04 10:03

http://www.birds-of-denmark.dk/gulddrossel__whites_thush_.htm
er nok det guleste jeg lige kan komme på, af den størrelse - ellers kan det
jo være en undfløjen burfugl?

Margrete Johansen

Fra : Pongo

Dato : 30-03-04 19:13

Margrete Johansen wrote:
> http://www.birds-of-denmark.dk/gulddrossel__whites_thush_.htm
> er nok det guleste jeg lige kan komme på, af den størrelse - ellers
> kan det jo være en undfløjen burfugl?

Hvad med Gul Vipstjert ?
http://www.larsborup.dk/fuglefotos/gulvipstj.jpg
http://pdubois.free.fr/oiseaux/images/MotacillaFlava1.jpg
/Klaus

Fra : Margrete Johansen

Dato : 30-03-04 21:16

Tjoeh....det var nok det med den buttede statur, der snød mig lidt, men jeg
er ingen ørn til fugle!

Venlig hilsen Margrete Johansen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 31-03-04 18:28

"Margrete Johansen" <mamajohsFJERN@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Tjoeh....det var nok det med den buttede statur, der snød mig lidt, men
jeg
> er ingen ørn til fugle!

Så så du ikke fjernsyn igår. Der kunne du have lært dem alle at kende i en
fart: Dyttelytter, pippelipper, raprapper, krakraer samt rovbørger. Sådan!

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : JJ

Dato : 31-03-04 08:28

> Hvad med Gul Vipstjert ?

Jeg tror med 99,99% sikkerhed at jeg godt kan sige at det hverken er
Gulddrossel eller Gul Vipstjert der er blevet set.

Gul Vipstjert er for det første ikke i drossel størrelse. Heller ikke selvom
den puster sig op. Og den er en trækfugl, som tidligst ses i april. (Der er
dog enkelte fund i slutningen af marts, men de er sjældent). Tidsmæssigt
passer det bedre med Bjergvipstjert. Men den er ikke så stor og buttet som
en Solsort. Se et billede her:
http://www.netfugl.dk/pictures.php?id=showpicture&picture_id=923

Gulddrossel er kun set 4 gange i Danmark. Sidst i Skårup i Nordjylland i
2001. Ellers skal vi over 50 år tilbage. Den er større end en Solsort og
virker endnu større når man ser den. Den giver ikke et gult indtryk, men
mere et gyldent brunt.
Man skal selvfølgelig ikke afvise at en Gulddrossel kan forekomme under en
cykeltur ved stranden mellem Sønderborg og Broager. Fugle dukker op de mest
mærkelige steder og tidspunkter. Men alligevel.....

Hvis fuglen var skrigende gul, vil jeg også tro på en burfugl. Havde det
været maj eller senere, og havde det været i en skov, kunne det selvfølgelig
havde været en Pirol. Den er desværre også et sjældent syn i Danmark
efterhånden.

Godt forår til alle.
Jan Jespersen

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 06-04-04 18:11

"JJ" <o@o.dk> skrev et indlæg
<406a7311$0$174$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>:

>Hvis fuglen var skrigende gul, vil jeg også tro på en burfugl

Hej Jan og jer andre

tak for jeres svar, links mv.

Desværre synes jeg ikke de passer med det jeg synes jeg så - jeg har
også lige fundet den gule pirol i min fuglebog, og den passer heller
ikke rigtig.

Så jeg skal nok hælde til min kones forslag som et par af jer støtter
- nemlig en burfugl.

Eller måske kan det forresten være en forvokset tidlig påskekylling
som kan hoppe højt op på en gren

Jeg så i øvrigt også det med dyttelytter og pippelipper, men kunne
ikke rigtig finder løsningen der.