Hvor sikker er denne kryptering?
Fra : Jimmy

Dato : 15-03-04 21:54

Hej

Mike Schaffer skrev oprindeligt nedenstående funktion i ASP.
Den kan kryptere/dekryptere baseret på RC4.

Jeg har porteret den til PHP (dog har jeg tilføjet md5($Pass) ).
Den er ret ligefrem at læse. ("ord" returnerer ascii-værdien og ^ er xor)

Nogen der kan fortælle hvor lang/kort tid det vil tage at finde
koden/dekryptere en række tekster, hvis man har adgang til en stor mængde
krypteret tekst?

Mvh
Jimmy

function EnDeCrypt_RC4 ($Input, $Pass)
{
$Pass = md5 ($Pass);

for ($a=0; $a<=255; $a++)
{
$key [$a] = ord (substr ($Pass, ($a % strlen ($Pass)), 1));
$sbox[$a] = $a;
}

for ($a=0; $a<=255; $a++)
{
$b = ($b + $sbox [$a] + $key [$a]) % 256;
$Pass_Temp = $sbox [$a];
$sbox [$a] = $sbox [$b];
$sbox [$b] = $Pass_Temp;
}

for ($a=0; $a<strlen ($Input); $a++)
{
$i = ($i + 1) % 256;
$j = ($j + $sbox [$i]) % 256;

$temp = $sbox [$i];
$sbox [$i] = $sbox [$j];
$sbox [$j] = $temp;

$k = $sbox [ (($sbox [$i] + $sbox [$j]) % 256) ];
$Cipher .= chr(((ord (substr ($Input, $a, 1))) ^ $k));
}

return $Cipher;
}

Fra : Kasper Pedersen

Dato : 16-03-04 00:46

"Jimmy" <nyhedsgruppe2001@FJERN.yahoo.co.uk> wrote in message
> [...]
>Nogen der kan fortælle hvor lang/kort tid det vil tage at finde
>koden/dekryptere en række tekster, hvis man har adgang til en stor mængde

Ca. den tid det tager at copy-paste dem ind i knækkerværktøjet (selve
knækningen tager nogle millisekunder). 20 minutter for at skrive værktøjet
hvis man ikke kan finde det på nettet.

RC4 er en stream chipher. Det vil sige at hvis jeg har 2+ strenge krypteret
med samme 'pass':

ciphertext1 = EnDeCrypt_RC4(p1,k) = plaintext1 ^ rc4stream
c2 = p2 ^ rc4stream
c3 = p3 ^ rc4stream

og xor'er to af dem med hinanden:
c1 ^ c2 = p1^rc4stream^p2^rc4stream = p1^p2
så står jeg med to plaintexts xor'et med hinanden, og krypteringen er
forsvundet (på dette tidspunkt går det nok op for de fleste af det er noget
skidt).
Det betyder igen, at hvis jeg ved/gætter noget om f.eks. p1 og p2 - at det
er tekst for eksempel - eller tiltusker mig anden viden om en tilfældig
plaintext, så kan jeg udlede 'rc4stream' ud fra udtrykket
rc4stream = c1 ^ p1
og dermed læse alle ciphertexts krypteret under samme nøgle. Jeg får ikke
pass eller MD5(pass) at vide, men den skal jeg hellerikke bruge til noget.

Sammenfattet:
At kryptere to forskellige dataklumper med den samme RC4 nøgle er en mægtig
dårlig ide.

Der er andre ting galt med den viste brug af RC4, men ovenstående er den
væsentligste.

/Kasper

Fra : Jimmy

Dato : 16-03-04 07:39

"Kasper Pedersen" <ngfilter@kasperkp.dk> wrote in message

> [...]
>
> Ca. den tid det tager at copy-paste dem ind i knækkerværktøjet (selve
> knækningen tager nogle millisekunder). 20 minutter for at skrive

Nogen der har et link til et værktøj?

> [...]
> så står jeg med to plaintexts xor'et med hinanden, og krypteringen er
> forsvundet (på dette tidspunkt går det nok op for de fleste af det er

Lyder ikke så godt :-/

> Sammenfattet:
> At kryptere to forskellige dataklumper med den samme RC4 nøgle er en
mægtig
> dårlig ide.

Ja det forstås nu.
Er RC4 komplet uanvendelig i praksis eller er den nyttig, hvis man på en
eller anden måde anvender forskellige adgangskoder hver gang?

Tak for det udførlige svar"

Mvh
Jimmy

Fra : Kasper Pedersen

Dato : 16-03-04 08:37

> Ja det forstås nu.
> Er RC4 komplet uanvendelig i praksis eller er den nyttig, hvis man på en
> eller anden måde anvender forskellige adgangskoder hver gang?

Slet ikke uanvendelig.

Hvis du hver gang du skal bruge den finder på en tilfældig s,
s = random_16_karakterer
og derefter krypterer som
c = RC4( plaintext, MD5(pass+s) )
og gemmer c og s så er du ude over det problem.

Dog: før du kører sidste sløjfe af din RC4 rutine skal du køre den uden data
(sidste linje) 256 gange. Mindre statistisk hovsa i RC4 der gør, at de
første par hundrede byte output er risikable at bruge.

Og det er stadig muligt at ændre i en krypteret streng. lægger du 1 til en
karakter, så er den 1 større efter dekryptering. Vigtigt hvis du tror du kan
gemme strengen "UserIsRoot=0, Username=johndoe" krypteret i en cookie på
brugerens maskine, og stole på den når du får den leveret tilbage. I dette
eksempel, givet en krypteret streng, og man lægger 1 til krypteret byte nr.
12, giver det dekrypteret "UserIsRoot=1, Username=johndoe".

... ville have FUT'et den, men dk.kryptering findes ikke.

/Kasper

Fra : Jimmy

Dato : 16-03-04 08:54

> [...]
> og derefter krypterer som
> c = RC4( plaintext, MD5(pass+s) )
> og gemmer c og s så er du ude over det problem.

Det jeg skal gemme er således den brugervalgte kode samt det tilfældige s
som blev valgt da hans data blev krypteret. c kan jeg vel så finde frem til,
når jeg har de to ting, ikke?

> Dog: før du kører sidste sløjfe af din RC4 rutine skal du køre den uden
data
> (sidste linje) 256 gange.

Det fik jeg ikke fat i.

> Mindre statistisk hovsa i RC4 der gør, at de
> første par hundrede byte output er risikable at bruge.

Hehe - sjovt nok. Må lige søge på Google og få resten af historien.

> [...]
nr.
> 12, giver det dekrypteret "UserIsRoot=1, Username=johndoe".

Ahh - Krypteringen sikrer - i nogen grad - at man ikke kan læse hvad der
står, men ikke at man ikke kan *ændre* i den. Kunne være man skulle tilføje
en note til funktionen

Takker,
Jimmy

Fra : Kasper Dupont

Dato : 16-03-04 12:52

Kasper Pedersen wrote:

> Og det er stadig muligt at ændre i en krypteret streng.

Ja, hvis man vil forhindre det, skal man bruge noget
helt andet. Enten en MAC eller en signatur.

/* Would you like fries with that? */