Kræve CheckBox udfyldt i formular
Fra : G

Dato : 15-03-04 10:35

Jeg har lavet en formular både indeholdende 'TextFields' og
'CheckBoxes'.
Ved hjælp af et javascript kræver jeg visse felter udfyldt af
brugeren for overhovedet at kunne "submitte".
Men jeg kan kun kræve 'TextFields' udfyldt. 'CheckBoxes' er den
ligeglad med.
Er der nogen som kan hjælpe mig, hvad skal jeg gøre for også at
bestemme over 'CheckBoxes'?
Evt. tilføje en linie i mit javascript her:

function formCheck(formobj){

//1) Enter name of mandatory fields

var fieldRequired = Array("NAVN", "ADRESSE", "POSTNR", "BY");

//2) Enter field description to appear in the dialog box

var fieldDescription = Array("Navn", "Adresse", "Post nr.",
"By");

//3) Enter dialog message

var alertMsg = "Venligst udfyld påkrævede felter:\n";

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jonas Schmeltz Aaber~

Dato : 15-03-04 14:08

G wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> [...]
>
> var alertMsg = "Venligst udfyld påkrævede felter:\n";
>
> --
> Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI eller ASP?

Du kan ikke tjekke, om en checkbox er afkrydset ved at kigge på dens
værdi - som jeg formoder, du kigger igennem for de andre elementer.

Derfor må du først tjekke, om der er tale om et tekst-inputfelt
eller et checkbox-inputfelt.

Som tilføjelse til dit script:

function formCheck(formobj) {
var fieldRequired =
Array("NAVN","ADRESSE","POSTNR","BY","INTEREST","CONFIRM");
var fieldDescription = Array("Navn","Adresse","Post
nr.","By","Interesse i XYZ","Godkend formular-afsendelse");
var alertMsg = "Venligst udfyld påkrævede felter:\n";

var myErr = "";
for (var i=0; i<fieldRequired.length; i++) {
var myObj = formobj.elements[fieldRequired[i]];
if (myObj.type == "text") {
if (myObj.value == "") {
myErr = myErr + "\t" + fieldDescription[i] + "\n";
}
}
if (myObj.type == "checkbox") {
if (!myObj.checked) {
myErr = myErr + "\t" + fieldDescription[i] + "\n";
}
}
}

if (myErr != "") {
alert(alertMsg + myErr);
return false;
}
return true;
}

I formularen skrives f.eks. følgende:

<form name="xyz" onSubmit="return formCheck(this);">
Alle de med * markerede felter <u>skal</u> udfyldes /
afkrydses!<br><br>
<input type="text" name="NAVN" value="" size="20">*<br>
<input type="text" name="ADRESSE" value="" size="50">*<br>
<input type="text" name="POSTNR" value="" size="4">*<br>
<input type="text" name="BY" value="" size="20">*<br>
<input type="text" name="TELEFON" value="" size="20"><br>
<input type="text" name="EMAIL" value="" size="20"><br>
<input type="checkbox" name="INTEREST" value="1" id="INT1"><label
for="INT1">Jeg er interesseret i, hvad der står på denne
side!</label>*<br>
<input type="checkbox" name="CONFIRM" value="1" id="CON1">label
for="INT1">Afsend formular</label>*<br>
<input type="submit" value="Tjek og send">
<input type="reset" value="Nej! Forkert - forfra!">
</form>

MVH Jonas (aka Juke)

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 15-03-04 18:39

On Mon, 15 Mar 2004 09:34:30 +0000 (UTC), G <g_brinck@hotmail.com> wrote:

> Ved hjælp af et javascript kræver jeg visse felter udfyldt af
> brugeren for overhovedet at kunne "submitte".

En bedre måde at tænke på ville være:
Hvis javascriptet kan se, at det er forkert udfyldt, så stopper den
afsendelsen.
I stedet for: Hvis javascriptet kan se at det er rigtigt, så sender den
formen.
Så virker det nemlig også, hvis javascript er slået fra.
Og du skal alligevel også tjekke det afsendte på serversiden, eller hvor
du nu skal bruge det.

Jeg kan selvfølgelig ikke sige, at du ikke har gjort sådan, ud fra det
medsendte kode, men formuleringen lyder forkert i mine øjne(?)

--
Ryan Kristensen