Skærme
Fijala 3554
Teil 1726
TFT skærm som TV? Billedkvalitet?
Fra : Jacob G

Dato : 15-03-04 17:47

Jeg overvejer at investere i en Sony 18'' TFT fladskærm m. 1280x1024
(SDM-S81B) samt en ekstern TV-tuner, model "Combi TV-PC POP View " fra Trust
(max 1024x768).

Vil ovenstående løsning kunne erstatte et alm. TV? Tænker navnligt på om
billedkvaliteten er acceptabel.

Andre ting jeg skal tage i betragtning? Alternativer til ovenstående?

På forhånd tak

Jacob G.

Fra : JK

Dato : 15-03-04 19:34

On Mon, 15 Mar 2004 17:47:01 +0100, "Jacob G" <news(nospam)@gunst.dk>
wrote:

> [...]
>billedkvaliteten er acceptabel.
>

>Andre ting jeg skal tage i betragtning? Alternativer til ovenstående?

Ja, der er andre ting.

1) er 1280 x 1024 proportional med 16:9

Nej, 1280/1024 = 1.25 eller 4:5 format, medens 16:9 er 1.77.

Om få år sender de i 16:9 mest.

2) TFT skærme har ikke efterglød. TV-signalet er lidt levende, flytter
sig, og det får billedet på TFT-skærmen til at virke mere grynet, end
det takket være eftergløden er på en CRT skærm. Med mindre signalet er
helt perfekt.

3) priserne på TFT ventes at falde meget efter sommeren p.gr.a. at
kapaciteten nærmer sig behovet. Store fabrikker åbner, bl.a. hos
koreanske LG.

Men ellers vil du nok ikke fortryde.

mvh

John