Træpillefyr / Stoker
Fra : hjorte@mail.tele.dk

Dato : 26-04-01 18:36

Jeg er nybagt husejer. Jeg tænker på at udskifte mit gamle
fastbrændselsfyr med et træpillefyr / stokerfyr. Jeg har læst om P&H
stokerfyr, men har i gode erfaringer med andre fabrikater som er
anbefalelsesværdige? Priser?

Huset er på ca. 200kvm. i to plan, og eneste opvarmningkilde er i
øjeblikket et gammelt fastbrændselsfyr, som sviner meget og hele tiden
skal forsynes med brændsel (energikoks).

Hvad gør man om sommeren når det bliver varmt og ikke behøver varme
fra radiatorerne, men stadig behøver varmt brugsvand? Installerer en
varmtvandsbeholder til EL eller lader pillefyret køre på lav ydelse i
sommerhalvåret? Stopper og starter man et pillefyr efter behov?
Fortæl!

/Henrik

Fra : Tommy Bøgeskov

Dato : 27-04-01 07:28

<hjorte@mail.tele.dk> skrev i en
> [...]
> varmtvandsbeholder til EL eller lader pillefyret køre på lav ydelse i
> sommerhalvåret? Stopper og starter man et pillefyr efter behov?

Jeg har netop (for 5 uger siden) fået installeret em PH13-300 (med
iltstyring) fra P&H, jeg har 150 m² at opvarme og i de kolde og meget
blæsende dage først i april var effekten på 13 kW fuldt tilstrækkeligt. Da
det kan være vanskeligt at få en træpille stoker til at køre på meget lav
effekt, er det væsentligt ikke at have for stor kapacitet. Desværre kan
denne ikke starte af sig selv, men jeg mener at have læst om et andet
fabrikat der havde denne finesse med, husker ikke hvem det var

I følge de installatører jeg har talt med skulle der være tilstrækkeligt
forbrug ved at have lidt gulvvarme kørende i sommerperioden. Jeg har p.t.
kun gulvvarme i badeværelset men en relativ lang centralvarme ledning med
noget effekttab, så jeg håber at dette sammen med varmtvandsforbruget vil
være tilstrækkeligt til at stokeren kan køre. Ellers må jeg jo acceptere
el-opvarming af brugsvandet og koldt badeværelsesgulv

I øvrigt ser det ud til at iltstyring er en effektiv måde at styre stokeren
på. Jeg har dog talt med flere som har iltstyring på korn-fyrede anlæg hvor
lambda-sonden er tjenlig til udskiftning efter et år!!! Men forhåbetligt er
det et spørgsmål om at røggasser fra korn er mere aggressive en fra
træpiller... Indtil nu har jeg i hvert tilfæde været godt tilfreds med min
PH13-300 og fobruget har i Marts/April ligget på ca. 25-30 kg træpiller/døgn
mod Januar/Februar/Marts ca. 20 L olie/døgn dvs. opvarmingsudgift på. Dvs.
ca. 30 kr/døgn i træpiller mod 110-120 kr/ døgn i olie.

Kender ikke en sammenligenlig pris på energikoks...

Fra : Jan Christensen

Dato : 27-04-01 09:54

http://www.pellx.dk/

Hej.

Denne Pellx er ikke lige til at komme uden om, da den er en´af de eneste på
markedet,
der ikke pausefyre, det vil sige den køre som et alm oliefyr.
Fordele og ulemper.
Minus.
Den vil kun have piller, ikke korn. osv, hvad folk nu brænder af.
Skal rengøres oftere en andre stokerbrændere ( alt efter forbrug )
men er tilgengæld nem at rengøre.
Plusser
Den kan næsten påmonteres alle kedle typer på markedet.
Den kan selv antænde piller ( køre derfor som et alm oliefyr )
Er billig i anskaffelse
Læs selv mere på deres hjemmeside.-
Kender en del der har den..de siger : ingen problemer med denne brænder..!

Jan.-