Spørgsmål ang. fællesøkonomi...
Fra : dj

Dato : 09-03-04 17:33

Hej NG

Ved ikke om jeg kan spørge her...

....men here goes alligevel!

Min kæreste læser til fysioterapeut, og har i den forbindelse en del kørsel
når hun og hendes klasse kammerater skal i praktik.
Derfor har de lavet en fælleskonti, hvor de alle betaler 1000,- kroner til,
også dem så evt. ikke skal køre for at komme i praktik....men bare sådan for
at gøre det mest fair!
Her kommer dilemmaet så....
.....min kæreste har i sin praktik selv lagt nogle penge ud til kørsel,
800kr. for at være præcis, hvorimod de fleste af hendes klassekammerater har
fået penge til at betale kørslen fra fælleskassen.

Nu har de kigget på regnskabet, og min kæreste skal selvfølgelig have hendes
800kr. igen, men skal hun have yderligt noget tilbage, eller stopper det
der...!

De andre har jo fået penge fra en fælles kasse til at betale deres kørsel
med, så de har faktisk kun betalt 1000 minus det som blev brugt til kørsel.

Håber nogen kan tyde hele meningen med denne forklaring og at nogen har en
god forklaring! (både om min kærestes tolkning er korrekt eller ej)

/Frank Jensen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 09-03-04 18:57

"dj" <kjeldsen66@hotmail.com> writes:

> Derfor har de lavet en fælleskonti,

(en kont*o*, flere konti :)

[ordning hvor alle betaler 1000kr som dækker individuelle, forskellige
transport-udgifter]

> [...]
> 800kr. igen, men skal hun have yderligt noget tilbage, eller stopper det

Det stopper der. Hun er så i en position hvor hendes transport er betalt
og hun har lige så mange penge selv som før hun startede (inklusive de 800,-
kr hun står med i hånden).
Der er ingen forskel på denne situation og en hvor hun fik transporten
betalt fra fælleskontoen, og derefter hævede 800,- i kontanter og stod
med dem i hånden.

> De andre har jo fået penge fra en fælles kasse til at betale deres kørsel
> med, så de har faktisk kun betalt 1000 minus det som blev brugt til kørsel.

De har betalt 1000 minus kørslen OG kørslen! Lige som hun har betalt 1000
kr minus 800 kr plus kørslen.

De har betalt 1000 kr. Det har fået X kr tilbage. De har brugt X kr
til at betale transport.
Hun har betalt 1000 kr. Hun har brugt X kr til at betale transport. Hun
har fået X kr tilbage (og for hende er X=800).

Der er ingen forskel, ud over eventuelle renter på hendes X kr i perioden
fra hun betalte til hun fik dem udbetalt igen.

Jeg forventer at de deler et evt. overskud bagefter :)

> Håber nogen kan tyde hele meningen med denne forklaring og at nogen har en
> god forklaring! (både om min kærestes tolkning er korrekt eller ej)

Nu ved jeg ikke hvilken forklaring der er din kærestes, men det
stopper faktisk der! :)

/L

Fra : dj

Dato : 09-03-04 22:17

ok, tak for svaret....

.....min kærestes forklaring var at hun skulle have de 800,- + 800,- igen
udbetalt....men hun manglede så lige at forstå hvor de 800,- som hun fik
tilbage kom fra....nemlig fælleskontOen

/Frank Jense

<URL:http://www.infimum.dk/HTML/rasterTriangleDOM.html>

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 09-03-04 22:51

dj wrote:
> [...]
>
> Nu har de kigget på regnskabet, og min kæreste skal selvfølgelig have
> hendes 800kr. igen, men skal hun have yderligt noget tilbage, eller

Det stopper der, hvis jeg har forstået dig ret. Alle deltagere i denne
ordning skal have dækket deres udgifter til transport af fælleskassen. Om
denne dækning sker ved at man får et forskud (som for de andre) eller ved
at man selv lægger ud og så får pengene bagefter (som for din kæreste) er
sagen aldeles uvedkommende.

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
In C we had to code our own bugs. In C++ we can inherit them.