Marsrovere og solpaneler
Fra : Søren Sjørup

Dato : 06-03-04 15:00

Fra : Mikkel Lund

Dato : 06-03-04 17:07

"Søren Sjørup" <zoren@diku.dk> skrev i en meddelelse
news:Pine.LNX.4.58.0403061456040.10535@tyr.diku.dk...
> Hej ng
>
> Flere medier nævner at Mars-roverne ikke kan køre mere end 90 dage
> pga. solpanelerne støver til. De siger at rovernes batterier vil løbe tør
> for strøm. Er det fordi der er særskilte energisystemer? Altså at der er
> batterier som ikke kan lades op med solpanelerne? Hvorfor har roverne ikke
> en spray eller en kost til at rense panelerne for støv? Er det noget meget
> klistret støv?
>
> Søren

Det er nok mere fordi at batterierne dør på grund at den sporatiske
opladning.

Hilsen Mikkel

Fra : Mikkel Lund

Dato : 06-03-04 17:08

Fra : Anders Lund

Dato : 06-03-04 19:25

Mikkel Lund" <mmlu03(fjern.spam)@control.auc.dk> skrev i en meddelelse

> Det er nok mere fordi at batterierne dør på grund at den sporatiske
> opladning.

Hej storebror
Nej det ér bla. fordi panelerne støver til. Der er også andre årsager, så
som at virkningsgraden for et solpanel falder med tiden. (batterierne har
sikkert også en indflydelse, men støver bliver altid nævnt primært)

Jeg har selv tænkt på hvorfor de ikke bare kan tage en kost med op. Jeg ved
dog intet om det.

Anders Lund
Anders@GEDzaim.dk
Fjern geden fra min email adresse

Fra : Mikkel Lund

Dato : 06-03-04 21:54

"Anders Lund" <anders@GEDzaim.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sikkert også en indflydelse, men støver bliver altid nævnt primært)
>
> Jeg har selv tænkt på hvorfor de ikke bare kan tage en kost med op. Jeg

Hej lille bror

Det ser ud til at du har ret:
http://powerweb.grc.nasa.gov/pvsee/publications/mars/removal.html
Det er nok fordi jeg aldrig har hørt om Van der Waals "klister" kræft.

Hilsen Mikkel

Fra : Pongo

Dato : 06-03-04 20:20

Søren Sjørup wrote:
> [...]
> der er batterier som ikke kan lades op med solpanelerne? Hvorfor har
> roverne ikke en spray eller en kost til at rense panelerne for støv?

Jeg hørte på en af NASA's pressekonferrencer at roveren ikke er udstyret
med nogen mekanik der kan rengøre solpanelerne. Den kan i "ryste" dem
eller børste dem rene. Forklaringen var, at det var et spørgsmål om
"cost-benefit". Noget sådant var for dyrt eller skrøbeligt. De nævnte
ikke muligheden af en spray, men jeg tror det vil være lidt dumt at
sprøjte en eller anden jordisk vædske eller gas ud i det miljø man
undersøger. Man kunne godt tænke sig at målingerne ville blive
forurende. Om man kunne have en pumpe der førte Mars-atmosfære
tilstrækkeligt kraftigt over panelerne ved jeg ikke.

Projektet var som udgangspunkt planlagt til at vare i 3 måneder. Alt
udstyr er udvalgt med denne levetid som udgangspunkt, og solpanelerne
burde kunne holdes tilstrækkeligt rene i en sådan periode uden
problemer. Holder roverne ud i 3 måneder er projektet en succes og alt
hvad der kommer oveni, er blot glædelige overraskelser.
/Klaus

Fra : Søren Sjørup

Dato : 08-03-04 00:01

Fra : Pongo

Dato : 08-03-04 00:34

Søren Sjørup wrote:

> Hvorfor ville en lille tank med luft være dum?

Jeg ved det ikke, men jeg forestiller mig at det kunne være et problem.
Man kunne forestille sig at man konstaterede et eller andet pollenkorn
eller en bakteriespore, og så ville man ikke bagefter ikke kunne bevise
at de ikke var en man selv havde haft med fra Jorden og pustet ud.

> Men hvis det er solpanelernes tilstøvning der er det største problem
> hvorfor så ikke gøre den lille ekstra indsats om måske få en rover
> der kan kører et år?

Som jeg forstod det, så havde man sat en lang række succeskriterie op
for missionen. Det er meget detaljeret men siger bl.a. at mindst én
rover skal lande og fungere. Der skal køres så og så mange meter og
måles på så og så mange sten. Den siger også at roveren skal fungere i 3
måneder.
Opgaverne er derefter delt ud på en masse forskellige grupper med hver
deres speciale. Dem der arbejdede med strømforsyning og solpaneler har
altså vurderet at det var for vanskeligt at løse rengøringen af
panelerne inden for budgettet, og at det også var unødvendigt for at
løse opgaven (3 måneder). Det ville være meningsløst hvis de brugte en
masse energi for at forlænge levetiden, hvis det viste sig at f.eks
instrumenterne blev ødelagt af stråling efter 3 måneder. Det er heller
ikke sikkert at roveren dør allerede efter 3 måneder. Måske holder den
ud et halvt år, måske endnu mere. Det afhænger sikkert også af hvor
mange støvstorme der hærger og den slags ting.
Det kunne ellers have været meget sjovt hvis de kunne holde sig selv i
live i årevis og således en skønne dag møde hinanden.
/Klaus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-03-04 06:54

Søren Sjørup skrev:

>Men hvis det er solpanelernes tilstøvning der er det største problem
>hvorfor så ikke gøre den lille ekstra indsats om måske få en rover der kan
>kører et år?

Kan man måske heraf slutte at solcellerne ikke er det største
problem ved at holde liv i maskinen?

--
Bertel

Fra : Asger Ellekrog

Dato : 09-03-04 14:43

Støv eller ej, nu regner man tilsyneladende med, at de kan køre i betydeligt
længere tid end først antaget.
Læs her: http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/3545747.stm

/Asger Ellekrog