Overclockning af ram på soltek bundkort...
Fra : Lars Dahl

Dato : 26-04-01 16:31

Hej NG

Jeg ved det er muligt men er der nogen der ved hvordan jeg overclocker mine
PC 133 ram til Fx. 145 mhz?

Mit bundkort er et Soltek Kav-75 (eller sådan noget)
Og ramene er 256 MB Spectek PC-133 7,5 ns

Inde i Bios kan jeg kun vælge imellem 100 el. 133 mhz..

Anybody?

Mvh Lars Dahl

Fra : Thomas Bowers

Dato : 26-04-01 16:37

Lars Dahl <mr.noname@mailme.dk> wrote in message
> [...]
> Og ramene er 256 MB Spectek PC-133 7,5 ns
>
> Inde i Bios kan jeg kun vælge imellem 100 el. 133 mhz..

Hvis du vil OC ram'ene mere end 133 mhz, er du nød til at øge bushastigheden
tilsvarende. F.eks giver 140 mhz FSB 140 mhz på ram. Hvis du har sat dine
ram til 133 mhz og du øger fsb til 106 mhz, bliver ramhastigheden 1,06*133
mhz = 141 mhz

Hilsen Thomas

P.S Prøv dk.edb.hardware.overclocking !!

Fra : Lars Dahl

Dato : 26-04-01 17:54

Tak for hjælpen...
Men:
Men hvis man ændre på FSB'en så Oc'er man da også cpp'en gør man ikke?

Mvh Lars Dahl

Fra : Thomas Bowers

Dato : 26-04-01 18:14

Jeg går ud fra at cpp = cpu ....og svaret er ja !
Nu ved jeg ikke hvilken cpu du har (Duron el. T-bird ?), men fælles for dem
er at de begge er meget nemme at OC.
Du skal en tur ned på cpu'en og tegne lidt med en blyant (se evt. nærmere
forklaring i dk.edb.hardware.overclocking "Hjælp til fsb-200/fsb266!!" eller
www.oldhoj.dk/overclockingfaq.htm ).
Selvom du måske er newbie, er det et meget simpelt indgreb (se evt.
www.overclockers.com for resultater af indgrebet) og medfører at du kan få
systemet op på 266 mhz FSB uden problemer (istedet for 200 mhz FSB) + et par
hundrede xtra mhz på CPU'en

Hilsen Thomas

Fra : Lars Dahl

Dato : 26-04-01 19:04

Ja, jeg kender godt Blyanttricket men det er jo lige det om cpu'en kan holde
til de extra Mhz. (Min cpu er en 1 ghz T-bird) Hvis jeg sætter fsb'en til
206 mhz komme cpu'en op på 1030 mhz... Eller gør den når den ikke er æåst
op? Og kan den i så fald holde til de 30 extra mhz uden extra køling?

Fra : Thomas Bowers

Dato : 26-04-01 19:56

Det er forskelligt hvad T-bird 1 Ghz kan nå op på !
Normalt er der ikke problemer med at nå +1100 mhz. De nye kerner når endda
op på +1400 mzh uden problemer (min kører p.t 1000@1485 mhz).
Du kan sagtens øge FSB'en uden at låse cpu'en op ! Hvis din cpu er af typen
AXIA, AVIA (altså en kode der indeholder A_IA), hvilket står på selve
kernen, så kan du sagtens bare sætte den til 10*133 og vupti
Hvis den er af ældre dato (f.eks AXHA, AVFA etc.), så er der ikke store
chancer for mere end 1100-1250 mhz, hvilket medfører at du er nød til at
låsen multiplieren op, hvis du vil køre +133 mhz fsb (f.eks 9,0*133 = 1200
mhz).
Du kan selvfølgelig også bare nøjes med at sætte den til 10*120 mhz, men så
er problemet at du overclocker dine PCI-enheder ret kraftigt (120/3 = 40
mhz), ved 133 mhz divideres med 4 (133/4 = 33 mhz). Normalt kan
PCI-endhederne sagtens klare 40 mhz, men man kan være uheldig (især SCSI og
nogle typer hardiske er ret følsomme).
Husk også at 1200 mhz ved 133 mhz fsb er hurtigere end ved 120 mhz !

Mht. dit ? om cpu'en kan holde til OC, så er svaret "ingen problemer".
Hvis systemet bliver ustabilt (fryser, underlige fejlmeddelser, ikke vil
starte op etc.), så sætter du bare hastigheden lidt ned ............Sagt
på en anden måde, du brænder ikke din CPU af ved at overclocke den !
Du må jo tænke på at AMD, sådan set bare har testet om din T-bird var stabil
ved 1 Ghz og derefter solgt den. F.eks er AXIA'en (som nævnt i starten) en
ny kerne som T-bird's fra 1 ghz til 1,33 ghz kører med. Derfor er der altså
99% chance for at en T-bird 1 Ghz vil nå +1,33 ghz, da cpu'en i princippet
er den samme (bare med en anden multiplier) !

Jeg ved at dit Soltek-board er udstyret med et program i bios, kaldet
Redstorm, som du kan bruge til at overclocke fsb, nemt og smertefrit. Prøv
at læs om det i din manual !

Puha det blev langt (hvad man dog ikke gør for at slippe fra
eksamenslæsningen

Hilsen Thomas

P.S Husk at ved at øge Vcoren og have god køling, kan du presse en del mere
ud af cpu'en !!

Fra : Lars Dahl

Dato : 27-04-01 13:30

Hej igen