Problemer med SQL Server 7.0
Fra : Steen Nielsen

Dato : 26-04-01 11:58

I forbindelse med portering af en database fra MS Access til SQL Server 7.0
er jeg stødt på et irriterende problem. Nedenstående konstruktion virker
fint i Access men returnerer ingen rækker når den henter fra SQL Server. Er
der nogen som kan se fejlen??

Med venlig hilsen

Steen Nielsen

AQuery.SQL.Clear;
AQuery.SQL.Append('SELECT ID, brugernavn, Password, userlevel');
AQuery.SQL.Append('FROM brugernavn');
AQuery.SQL.Append('WHERE ((brugernavn=' + '''' + AUserName + '''' + ')' +
' AND (Password=' + '''' + AUserPass + '''' +
'))');
try
AQuery.Open;
AQuery.First;
while not AQuery.Eof do
begin
if (AQuery.FieldByName('userlevel').AsInteger = 90) then
UserFound := True;
AQuery.Next;
end;
except
UserFound := False;
end;

Fra : Stig Johansen

Dato : 26-04-01 13:56

Hej.

+
> '))');
> try
> AQuery.Open;
> AQuery.First;
> while not AQuery.Eof do
> begin
> if (AQuery.FieldByName('userlevel').AsInteger = 90) then
> UserFound := True;
> AQuery.Next;
> end;
> except
> UserFound := False;
Prøv lige at udskrive en evt. en fejl her.

> end;

mvh
Stig Johansen.

Fra : Steen Nielsen

Dato : 26-04-01 16:53

Hej Stig,

Lader sig desværre ikke gøre, der opstår tilsyneladende ingen fejl. Queryen
returnerer ingen rækker og genererer ingen fejlmeddelelse heller ikke hvis
jeg prøver at fange den under except.

Mvh Steen Nielsen

"Stig Johansen" <e08@oes.dk> wrote in message
> Hej.
> "Steen Nielsen" <steen.n.nielsen@post.tele.dk> wrote in message
> 7.0
> Er

> +
''''

Fra : Stig Johansen

Dato : 27-04-01 04:57

Hej igen.

> [...]
Queryen
> returnerer ingen rækker og genererer ingen fejlmeddelelse heller ikke hvis

Ok, så prøver vi noget andet + et par råd.

* Manglende rækker
Hvis du bruger BDE, skal du være opmærksom på, at den ikke understøtter N*
typer i SQL 7.0. Hvis du har disse typer, som vistnok er default, skal du
bare rette dem i EM.

* Fejlhåndtering
Med hensyn til din konstruktion, foretrækker jeg personligt følgende:
TRY
Query.open;
DoSomeThing;
EXCEPT
HerErDetAltsåEnSystemFejlDerBørTagesActionPå;
END;

* Konstruktion
Det ser ud som om, du kun skal søge på userlevel 90. Der er ingen grund til
at udtage et recordsæt og bladre det igennem.
eksempel:
[...]
AND userlevel=90');
try
AQuery.Open;
UserFound := NOT AQuery.Eof;
AQuery.Close;
except
SeOvenFor;
end;

* Hint hvis du bruger ADO
Hvis du bruger ADO, skal du være opmærksom på, at der sker en hel masse ved
ændring af Query-strengen. Det er derfor en god ide at benytte denne
konstruktion:
Query.SQL.Beginupdate;
Query.SQL.Clear;
Query.SQL.Add(l1);
Query.SQL.Add(l2);
Query.SQL.Endupdate;

* Slut
Det var alt for nu, jeg håber du får det til at køre.

--
Med venlig hilsen/Best Regards
Stig Johansen - stig@w3data.dk

Fra : Steen Nielsen

Dato : 28-04-01 16:18

Hej Stig,

Har fået det til at køre, det var mit ODBC Alias der var problemet, tak for
rådene.

Mvh. Steen

'