Data i ram
Fra : Anders Johannsen

Dato : 26-04-01 09:17

Jeg har en tabel med omtrent 700.000 rækker, hvor hvert opslag i tabellen
kræver et komplet tablescan. Det har en ufavorabel indvirkning på
opslagstiden, som i mit nuværende setup udgør godt 3-4 sekunder.

Jeg har en formodning om at tilgangstiden og båndbredden til RAM i det
væsentlige er ufatteligt meget hurtigere end til harddsik, hvorfor det kunne
være en fordel at placere mine data her.

Har nogen erfaringer med et sådant setup -- helst med en opensource database
som postgresql eller mysql? Er der nogen alvorlige faldgruber, man bør være
opmærksom på.

/A

Fra : Lauritz Jensen

Dato : 26-04-01 09:27

Anders Johannsen wrote:

> [...] hvert opslag i tabellen kræver et komplet tablescan. [...]

Gisp! Hvad er dog det for en skrækkelig sql, der gør at du ikke kan
benytte et indeks? og hvilket database-produkt bruger du?

--
Lauritz

Fra : Anders Johannsen

Dato : 26-04-01 09:48

> Gisp! Hvad er dog det for en skrækkelig sql, der gør at du ikke kan
> benytte et indeks? og hvilket database-produkt bruger du?

Databasen indeholder en liste med oplysninger om en del filer samt deres
oprindelse. Strukturen er løseligt som nedenfor:

tFile
iSourceId
varPath
varName
[...]

Den primære nøgle er en kombination af (iSourceId, varPath, varName). Jeg
har prøvet både med og uden index på varName.

En typisk forespørgsel vil være "SELECT iSourceId, varPath, varName FROM
tFile WHERE varName LIKE '%forespørgsel%'"

/A

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 26-04-01 12:58

"Anders Johannsen" <anders@ignition.dk> wrote in message

> En typisk forespørgsel vil være "SELECT iSourceId, varPath, varName FROM
> tFile WHERE varName LIKE '%forespørgsel%'"

Det er din like der giver en tablescan uanset hvad du bruger af indeks
Specielt % i starten er "godt" - desværre

Hvilket databaseprodukt bruger du pt?
Undersøg om du kan lave noget Full Text Index - lidt i stil med man kan på
MSSQL

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Frederik Jensen

Dato : 26-04-01 14:33

Anders,

Hvad med at lave en ikke sammensat primærnøgle? Fx. blot [ID]. Jeps, der er
ikke optimal normalisering, men mon ikke performance ¨ville blive forøget
aligevel...
--
Frederik Jensen, Judex

Fra : Anders Johannsen

Dato : 29-04-01 17:45

> Hvad med at lave en ikke sammensat primærnøgle? Fx. blot [ID]. Jeps, der
> er ikke optimal normalisering, men mon ikke performance ¨ville blive
> forøget aligevel...

Det giver desværre nogen problemer i forbindelse med opdatering af
databasen.

/A

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 27-04-01 14:29

Frederik Jensen wrote:

> [...]
> ikke optimal normalisering, men mon ikke performance ¨ville blive forøget

Hvad mener du med at det ikke er optimal normalisering? Det påvirker
overhovedet ikke normaliseringen.

VH Kristian

PS. Almindelig usenet standard er at placere svaret *efter* det man
svarer på. Samt at slette overflødige dele af det oprindelige indlæg.

--
Kristian Damm Jensen | Feed the hungry. Go to
kristian-damm.jensen@capgemini.dk | http://www.thehungersite.com

Fra : Frederik Jensen

Dato : 07-05-01 13:02

"Kristian Damm Jensen" <kristian-Damm.Jensen@REMOVEcapgemini.dk> wrote in
message news:3AE97435.9CD4002E@REMOVEcapgemini.dk...

> Hvad mener du med at det ikke er optimal normalisering? Det påvirker
> overhovedet ikke normaliseringen.

Kristian,

det jeg mener er foelgende: loebenummeret [ID] er redundant information da
den sammensatte noegle udgoer en unik vaerdi. Det er brud paa 2.normalform:
attributter skal kun vaere afhaengig af primaernoeglen.

Well, principielt burde performance vaere daarligere hvis der soeges paa en
sammensatnoegle frem for blot en ikke sammensat.

--
Frederik Jensen, Judex

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 30-04-01 07:19

"Frederik Jensen" <fj@judex.dk> wrote in message
> [...]
er
> ikke optimal normalisering, men mon ikke performance ¨ville blive forøget

1) Din citeringsteknik kunne være bedre
2) Index har ikke dærligt meget med normalisering at gøre
2) Reducering af felter i index giver forbedring af performance ved
opdatering/indsætning af data, sjældent ved læsning af data - imho

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Frederik Jensen

Dato : 07-05-01 13:09

"Peter Lykkegaard" <polonline@hot.mail.com> wrote in message
> 1) Din citeringsteknik kunne være bedre

Peter,
min citeringsteknik er vel et andet emne...
Tager gerne mod kritik, men fortael mig da hvordan jeg kunne goere det
bedre.

mvh
Frederik Jensen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-05-01 14:58

> "Peter Lykkegaard" <polonline@hot.mail.com> wrote in message
>
> Peter,
> min citeringsteknik er vel et andet emne...
Er vel så

> Tager gerne mod kritik, men fortael mig da hvordan jeg kunne goere det
> bedre.

Sorry, jeg glemte at give et lille link, vi er jo kun mennesker
http://www.usenet.dk/netikette/quote.html

mvh/Peter Lykkegaard