/ Forside / Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet erhverv
#NavnPoint
Nordsted1 1260
katekismus 960
ans 933
pifo 679
jakjoe 661
Benjamin... 550
Kortoverv.. 545
refi 518
dova 505
10  HelleBirg.. 475
Betale moms eller ej
Fra : Hans-Ole Jensen


Dato : 04-03-04 15:28



1. En bekendt af mig siger man ikke skal betale udgående moms, hvis man
ikke har modtaget betalingen fra debitor.

2. Jeg mener man er pligtig til at betale moms så snart faktura er
udskrevet, uanset om debitor har betalt.


Hvem har ret ?







 
 
Nico de Jong (04-03-2004)
Kommentar
Fra : Nico de Jong


Dato : 04-03-04 15:36

"Hans-Ole Jensen" <hoj@gonzosoft.dk> skrev i en meddelelse
news:404739af$0$139$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> 1. En bekendt af mig siger ...
> 2. Jeg mener man...
> Hvem har ret ?

Det har du.
Nico



Michael Sørensen (04-03-2004)
Kommentar
Fra : Michael Sørensen


Dato : 04-03-04 18:50

"Hans-Ole Jensen" <hoj@gonzosoft.dk> skrev i en meddelelse
news:404739af$0$139$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> 1. En bekendt af mig siger man ikke skal betale udgående moms, hvis man
> ikke har modtaget betalingen fra debitor.
>
> 2. Jeg mener man er pligtig til at betale moms så snart faktura er
> udskrevet, uanset om debitor har betalt.
>
> Hvem har ret ?

Bogføring af moms skal efter loven om merværdiafgift (dvs. på dansk
momsloven) ske efter følgende prioritering.

1. Varernes leveringstidspunkt
2. Fakturadato
3. Betalingsdato

Da fakturadato og leveringsdato oftest ligger tæt på hinanden bruges
fakturadatoen tit i praksis, da datoen på fakturaen er nem at slå fast -
sort på hvidt.

/Michael Sørensen
8700 Horsens




Nico de Jong (04-03-2004)
Kommentar
Fra : Nico de Jong


Dato : 04-03-04 19:07


"Michael Sørensen" <webmaster_m-s@FJERNstofanet.DANMARK.> skrev i en
meddelelse news:40476c62$0$18693$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> Bogføring af moms skal efter loven om merværdiafgift (dvs. på dansk
> momsloven) ske efter følgende prioritering.
>
> 1. Varernes leveringstidspunkt
> 2. Fakturadato
> 3. Betalingsdato
>

Det er ikke korrekt.
Jeg har lige kigget i momsvejledningen, og der står højt og tydeligt at de
er _leverance_tidspunktet der gælder. Da leveringstidspunkt og fakturadato
normalt følges ad, er der íkke noget problem i det.
Jeg har ikke fundet noget omkring betalingsdato.

Nico




Michael Sørensen (04-03-2004)
Kommentar
Fra : Michael Sørensen


Dato : 04-03-04 19:10

> Det er ikke korrekt.

Jo, det er det så alligevel. Se "loven om merværdiafgift §§ 23 stk. 1-4

> Jeg har lige kigget i momsvejledningen, og der står højt og tydeligt at de
> er _leverance_tidspunktet der gælder. Da leveringstidspunkt og fakturadato
> normalt følges ad, er der íkke noget problem i det.
> Jeg har ikke fundet noget omkring betalingsdato.




Nico de Jong (05-03-2004)
Kommentar
Fra : Nico de Jong


Dato : 05-03-04 06:58

"Michael Sørensen" <webmaster_m-s@FJERNstofanet.DANMARK.> skrev i en
meddelelse news:404770e9$0$5941$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> > Det er ikke korrekt.
>
> Jo, det er det så alligevel. Se "loven om merværdiafgift §§ 23 stk. 1-4
>
Det var jo lige der jeg kiggede

Nico



Allan Lund Soerensen (05-03-2004)
Kommentar
Fra : Allan Lund Soerensen


Dato : 05-03-04 13:22

"Nico de Jong" <nico@SPAMBLOCKfarumdata.dk> skrev i en meddelelse
news:gCU1c.7$AP3.0@news.get2net.dk...
> >
> > Jo, det er det så alligevel. Se "loven om merværdiafgift §§ 23 stk. 1-4
> >
> Det var jo lige der jeg kiggede

Er det ikke bare Michael, der vil ordkløver

Så vidt jeg husker står der også i moms-vejledningen at der skal udstedes en
faktura senest på leveringstidspunktet => Fakturadato og leveringsdato er
sammenfaldende eller fakturadato er tidligst.
At betalingsdatoen skulle være tidligere end fakturadatoen bør vist ikke
forekomme

Jeg er enig med dig (og Hans-Ole) i at det er fakturadatoen, der er relevant
i praksis.



Michael Sørensen (05-03-2004)
Kommentar
Fra : Michael Sørensen


Dato : 05-03-04 17:58

> Er det ikke bare Michael, der vil ordkløver

Det siger du nu, ikke jeg

> Så vidt jeg husker står der også i moms-vejledningen at der skal udstedes
en
> faktura senest på leveringstidspunktet => Fakturadato og leveringsdato er
> sammenfaldende eller fakturadato er tidligst.
> At betalingsdatoen skulle være tidligere end fakturadatoen bør vist ikke
> forekomme
>
> Jeg er enig med dig (og Hans-Ole) i at det er fakturadatoen, der er
relevant
> i praksis.

Jeg formulerer mig blot, som vi fik det forelagt på skoleopholdene som
revisorelev og hørt i til den skriftlige prøve.

Fandt mine notater frem, hvori der står:Fakturerings- / leveringstidspunkt
1) Afgiftspligt på leveringstidspunkt
2) Hvis faktura er udstedt inden eller snarest efter levering, anses
faktureringstidspunjktet for leveringstidspunktet
3) Hvis betaling sker inden levering eller fakturering anses
betalingstidspunktet for leveringstidspunktet.

Ovenstående står jo fint i harmoni med, hvad der netop står i mine
henvisninger til loven om merværdiafgift.

Hvad der er relevant (de fleste gange) i praksis er vel ligegyldigt, hvis
spørgsmålet til slut omhandler, hvad der rent faktisk står i loven. Jeg
kom med en teoretisk forklaring, hvori der jo også stod, at der i praksis
næsten altid anvendes punkt 1) eller 2) - men teorien og momsloven nævner
stadigvæk punkt 3 - dog ikke i Nicos eksemplar

Du nævner, at betaling før fakturadato ikke bør ske - men i praksis sker det
faktisk af og til. Har haft et par kunder, hvor især igangværende arbejder
af større byggerier sker aconto indbetalinger uden fakturering. Dvs. der
sker a/c indbetaling, men ikke løbende aconto fakturering. Her skal punkt 3
benyttes.

/Michael Sørensen
8700 Horsens



Michael Sørensen (05-03-2004)
Kommentar
Fra : Michael Sørensen


Dato : 05-03-04 18:15

> > Jo, det er det så alligevel. Se "loven om merværdiafgift §§ 23 stk. 1-4
> >
> Det var jo lige der jeg kiggede

Herunder er indsat §23 stk. 1-4.

Stk. 3 (og 4) i momsloven fra Told & Skat henviser / ordkløver til
betalingsdato som gældende "momsdato"
---

§ 23. Afgiftspligten indtræder på det tidspunkt, hvor leveringen af varen
eller ydelsen finder sted (leveringstidspunktet).

Stk. 2. Udstedes faktura over en leverance, anses faktureringstidspunktet
som leveringstidspunkt, for så vidt faktureringen sker inden eller snarest
efter leverancens afslutning.

Stk. 3. Finder betaling helt eller delvis sted, inden levering finder sted,
eller inden faktura udstedes, anses betalingstidspunktet som
leveringstidspunkt.

Stk. 4. For varer, der leveres i kommission eller i konsignation, anses
leveringstidspunktet for at være enten det tidspunkt, hvor leveringen finder
sted, eller det tidspunkt, hvor afregningen med kommissionæren eller
konsignataren finder sted. I sidstnævnte tilfælde må faktura først udstedes
ved afregningen

/Michael Sørensen

8700 Horsens





alexbo (04-03-2004)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 04-03-04 20:48


"Hans-Ole Jensen" skrev i

> 2. Jeg mener man er pligtig til at betale moms så snart faktura er
> udskrevet, uanset om debitor har betalt.

Momspligten indtræder når,
enten varen er leveret, fakturaen udskrevet, leverancen betalt, hvilken af
disse datoer der er først.

mvh
Alex Christensen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408926
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste