Valideringsprob. for newbie
Fra : Maria

Dato : 08-03-04 16:49

Hej,

så blev jeg omsider færdig (næsten da) med min side. Jeg vil gerne have den
valideret, men det vil overhovedet ikke lykkes. Hvorfor?? Mit css har jeg
fået valideret og rettet de småfejl der var.

Her er sitet: http://www.firtheaven.com/test/index.html

Baggrund: Jeg har tidligere lavet en side med brug af udelukkede WYSIWYG
editorer og tabel layout (fyfy). Efter at have besluttet at lave mit design
om ville jeg lære lidt mere om hvordan man rent faktisk "rigtigt" laver en
site. Så den er lavet fra bunden ved brug af Notepad/Webwriter og jeg er
helt ny i dette samt CSS. Så vær ikke for hård ved mig.

Tilsyneladende har jeg lavet det helt forkert, når siden ikke
tilnærmelsesvis vil validere.
Jeg har testet siden i Explorer og Mozilla. I Mozilla viser den ikke det
script jeg har brugt til at lave en daglig quote - kan der gøres noget ved
det?

Lige en ting til... ikke alle links virke og så skal der i øvrigt også være
en poll på forsiden. Jeg kunne bare ikke få det til at virke og vil ikke
bøvle med det hvis siden alligvel skal laves helt om.

MVH Maria

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-03-04 17:27

Maria skrev:

> så blev jeg omsider færdig (næsten da) med min side. Jeg vil
> gerne have den valideret, men det vil overhovedet ikke lykkes.
> Hvorfor??

I første omgang skal du huske at definere et tegnsæt.

Se hvordan her: <http://html-faq.dk/1005.asp>.

Derefter kan du begynde at luge ud i koden. I første omgang skal du
beslutte dig for om du vil skrive html eller xhtml. Nogle af dine
meta-koder er skrevet som xhtml, mens hovedparten af din kode står
som html.

Dernæst skal du have rettet de fejl validatoren kommer med. Følg de
råd den giver, og spørg i gruppen hvis der er problemer.

> Jeg har testet siden i Explorer og Mozilla. I Mozilla viser
> den ikke det script jeg har brugt til at lave en daglig quote
> - kan der gøres noget ved det?

Et vildt gæt - fordi du spørger om der er en Mozilla 3-browser:

if((navigator.userAgent.indexOf("Mozilla/3.0") != -1) ||

Fjern "/3.0" og se om det hjælper.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Maria

Dato : 08-03-04 18:30

> Se hvordan her: <http://html-faq.dk/1005.asp>.

Tak. Det var det jeg havde glemt.
> [...]
> beslutte dig for om du vil skrive html eller xhtml. Nogle af dine
> meta-koder er skrevet som xhtml, mens hovedparten af din kode står

Hmmm. Ja... det er vist noget af det jeg skal have læst lidt mere om. For
ærligt talt så troede jeg det var ok, men det er det så ikke.

> Et vildt gæt - fordi du spørger om der er en Mozilla 3-browser:
>
> if((navigator.userAgent.indexOf("Mozilla/3.0") != -1) ||
>
> Fjern "/3.0" og se om det hjælper.

Haha, jo måske værd at prøve.

Jeg er nu kommet et skridt videre, nu vil den da starte på en validering.
Desværre fatter jeg ikke helt hvad det er den nu vil have mig til rette, men
det må jeg jo finde ud af.

Tak, Maria

Fra : Inger Helene Falch-J~

Dato : 08-03-04 20:09

Maria wrote:
> "Jens Gyldenkærne Clausen" skrev

> Jeg er nu kommet et skridt videre, nu vil den da starte på en
> validering. Desværre fatter jeg ikke helt hvad det er den nu vil have
> mig til rette, men det må jeg jo finde ud af.

Hei Maria,
det er kun to ting som du må rette på nå:
/> etter dine keywords skal være bare >,
og fjern den ekstra title. Da vil det validere.

--
Inger Helene Falch-Jacobsen
http://home.online.no/~ingerfaj/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-03-04 18:04

Maria skrev:

>så blev jeg omsider færdig (næsten da) med min side. Jeg vil gerne have den
>valideret, men det vil overhovedet ikke lykkes. Hvorfor??

Du kommer lidt længere med denne her head-sektion (undlad at knække
første linje som mit program har gjort det):

<!doctype html public "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<head>
screensavers, audio, video, musicvideos, ratings, pictures, moviepictures,links, fun and games.">
moviepictures, pictures, audio, video, audioclips, videoclips, musicvideo, musicvideos,
screencaptures, posters, covers, biography, links, Trauma, Bridget Jones's Diary, Pride & Prejudice,
Girl With A Pearl Earring, Love Actually, quiz, crosswords">
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css">
<title>firtheaven - colin firth. Wallpaper, screensavers, pictures and more.</title>
</head>

I øvrigt vil jeg råde dig til at droppe din content description. Der er vist ingen der har brug for
den.

Jeg gad ikke rette op på mere, men de næste fejl har at gøre med
JavaScript. Jeg vil anbefale dig at fjerne alt der har med JavaScript
at gøre indtil siden kan valideres.

--
Bertel

Fra : Maria

Dato : 08-03-04 18:33

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse >
> I øvrigt vil jeg råde dig til at droppe din content description. Der er
vist ingen der har brug for
> den.

Ok. Jeg havde bare hørt og læst at de skulle man have med.

> Jeg gad ikke rette op på mere, men de næste fejl har at gøre med
> JavaScript. Jeg vil anbefale dig at fjerne alt der har med JavaScript
> at gøre indtil siden kan valideres.

Det er skam helt i orden at du ikke 'gad'. Bare jeg fik lidt hjælp til
at komme videre og det har jeg fået.
Jeg tænker på...hvis jeg fjerne alt det med javascript, får siden valideret
og sætter det ind igen. Så vil de fejl der har med javascript at gøre vel
komme tilbage og så er jeg lige vidt. Hmm. Jeg prøver. Jeg ville egentlig
gerne og startede også op med at have en menu i samme stil uden at bruge
javascript, men jeg kunne ikke få det til at fungere godt. Så nu prøver jeg
at få det til at virke med javascript samt validering.

MVH Maria

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-04 19:04

"Maria" skrev i en meddelelse:
> [...]
jeg
> at få det til at virke med javascript samt validering.

Jeg er som dig helt ny på dette område. Jeg fandt ud af at hvis alle mine
javascript lå eksternt så fungerede de lige så godt og siderne validerede.
Så har jeg henvisninger som: <script type="text/javascript"
src="navn,js"></script>
Lettere end man tror.
Fortsat god arbejdslyst, det er en herlig fornemmelse når man har svedt tran
over det og man så får meldingen om at det validerer.

--
Hilsen
Mia

Fra : Maria

Dato : 08-03-04 19:14

"Mia J" <sluddermor> skrev i en meddelelse
> [...]
> javascript lå eksternt så fungerede de lige så godt og siderne validerede.
> Så har jeg henvisninger som: <script type="text/javascript"

Hej Mia,
det lyder som en god ide, det vil jeg prøve senere hen. Nu har jeg i
mellemtiden fjernet alt med javascript og det har ikke hjulpet overhovedet.
Jeg får en besked der handler om at det ikke er html 4.01 og noget med
override doctype. Det forstår jeg slet ikke hvorfor, så jeg prøver at læse
lidt om det. Jeg har prøvet de sidste 10 min. og er ikke kommet bare det
mindste videre.

> Lettere end man tror.
> Fortsat god arbejdslyst, det er en herlig fornemmelse når man har svedt
tran
> over det og man så får meldingen om at det validerer.

Det vil jeg gerne tro. Glæder mig til det. Hvis det overhovedet vil lykkes.
Som det ser ud nu er jeg laaaangt fra. Tror jeg.

MVH Maria

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-03-04 19:53

Maria skrev:

>det lyder som en god ide, det vil jeg prøve senere hen. Nu har jeg i
>mellemtiden fjernet alt med javascript og det har ikke hjulpet overhovedet.

Fjern den første titellinje. Du er kommet til at anbringe den to
gange. Bagefter fjerner du skråstregen i det sidste meta-tag, så
kan siden valideres.

--
Bertel

Fra : Maria

Dato : 09-03-04 10:44

> Fjern den første titellinje. Du er kommet til at anbringe den to
> gange. Bagefter fjerner du skråstregen i det sidste meta-tag, så
> kan siden valideres.

Takker alle. Ja, det hjalp jo. Så skal jeg "bare" have puttet mit javascript
tilbage, indsat en php poll og prøve igen.
Vender tilbage hvis det ikke fungerer.

MVH Maria

Fra : Maria

Dato : 09-03-04 12:36

"Maria" (mig selv) skrev dette:

> Takker alle. Ja, det hjalp jo. Så skal jeg "bare" have puttet mit
javascript
> tilbage, indsat en php poll og prøve igen.
> Vender tilbage hvis det ikke fungerer.

Ja, så er jeg tilbage. Det fungerede naturligvis ikke, i hvertfald ikke det
hele. Javascript menuen fungerer fint. Jeg kunne ikke få det med random
quote til at virke så jeg har fundet en anden i php i stedet for javascript
og det kører fint.
Meeenn.... php poll driller. Hvis jeg sætter den ind som der står i
vejledningen jeg skal gøre (med noget php øverst i dokumentet samt noget
inde i body), så vil siden ikke valideres længere. Der står at det ikke er
valid html 4.01. Jeg har prøvet at flytte lidt rundt med alt det der står i
php uden at det har hjulpet.

Her er siden med og uden poll:

http://www.firtheaven.com/test/index_medpoll.php

http://www.firtheaven.com/test/index_minuspoll.php

Det burde vel være muligt at få siden valideret selvom der er en php poll??

Og så lige et ekstra spørgsmål: Har jeg ret i at samtlige sider (undersider)
skal valideres og ikke kun index siden?

MVH Maria

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-03-04 12:57

Maria skrev:

> Det burde vel være muligt at få siden valideret selvom der er
> en php poll??

Bestemt. Problemet med valideringen er at tegnet "&" optræder i din
poll. &-tegnet har speciel betydning i html (hvor man fx kan bruge
det til at skrive &copy; med) og må derfor ikke stå alene. Hvis du
erstatter det med &amp; i stedet for, vil siden validere.

Hvis teksten i din poll genereres via php, kan du formentlig med
fordel benytte en metode i php til at encode tekst. Jeg kender selv
kun til asp, hvor man vil skrive "Server.HTMLencode(tekstvariabel)"
og så få konverteret specialtegn som & til passende html-koder. Jeg
er dog overbevist om at den samme mulighed findes i php.

> Og så lige et ekstra spørgsmål: Har jeg ret i at samtlige
> sider (undersider) skal valideres og ikke kun index siden?

Ja. Enhver side der skal ses af flere end dig selv bør validere.
Formålet med en validering er at sider skal kunne vises på samme
måde uanset hvilken browser der benyttes. Det er principielt kun
muligt med valid kode, fordi der kun findes nedskrevne regler (om
hvordan browseren skal håndtere kode) for valid kode.

Virkeligheden er noget anderledes, fordi der i mange år har været
ganske få browsere der har domineret markedet, og korrekt visning
derfor har været det samme som "korrekt visning i IE - evt.
Netscape 4". Browserne - ikke mindst Internet Explorer - er lavet
så de i udpræget grad forsøger at vise en fornuftig side uanset at
koden ikke er opbygget korrekt. Det er sådan set fint nok, fordi
det kan gøre det lettere at komme i gang med at skrive websider.
Men det har desværre også haft den meget negative konsekvens at alt
for mange webredaktører er helt ligeglade med om deres kode
validerer - til skade for mulighederne for at udvikle nye browsere.

Hvis man skal udvikle en browser der skal kunne bruges generelt i
dag, er det ikke nok at implementere de regler der er nedskrevet i
officielle standarder for html og css. Man skal også få browseren
til at opføre sig som IE gør når koden ikke validerer. Det er
temmelig besværligt, fordi "hvad IE gør" ikke er beskrevet i faste
regler.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Maria

Dato : 09-03-04 13:06

> [...]
> og så få konverteret specialtegn som & til passende html-koder. Jeg
> er dog overbevist om at den samme mulighed findes i php.

OK. Det vil jeg se på. Selvom det ikke umiddelbart lyder særligt let, det
sidste du skrev.
Du har tidligere hjulpet mig med at "rydde op" i teksten i poll koden. Det
prøvede jeg at sætte ind uden at det lykkedes. I første omgang kunne jeg
ikke forstå hvorfor, men så fandt jeg ud af det. Tilsyneladende var det
koden til poll-resultatet og ikke koden til selve pollen. Så nu har jeg bare
sat den ind som den er - med masser af fontkommandoer og alt det andet der
var galt. Bare så du ikke undrede dig over at jeg ikke brugte din hjælp.
Det er godt nok noget andet end blot at sætte lidt billeder og tekst sammen
i en editor, men noget sjovere og mere lærerigt.

MVH Maria

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-03-04 13:13

Maria skrev:

> OK. Det vil jeg se på. Selvom det ikke umiddelbart lyder
> særligt let, det sidste du skrev.

Det er nu ikke noget stort problem. En lille googling tyder på at
man i php skal skrive

htmlentities($variabel);

eller evt.

htmlspecialchars($variabel);

Men om du skal bruge det eller bare erstatte med &amp; i teksten
afhænger af hvordan koden er skrevet. Jeg vil tro at de kan hjælpe
dig videre i php-gruppen.

> [...]
> jeg ud af det. Tilsyneladende var det koden til
> poll-resultatet og ikke koden til selve pollen.

Præcis. Jeg har kun kunnet se resultat-koden - det er den man får
når man vælger "vis kode" i browseren. Hvordan opdateringen
implementeres i php, må du spørge php-gruppen om hjælp til.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Maria

Dato : 09-03-04 13:21

> [...]
> Men om du skal bruge det eller bare erstatte med &amp; i teksten
> afhænger af hvordan koden er skrevet. Jeg vil tro at de kan hjælpe

Ok. Jeg ser om jeg kan løse det selv. Ellers er det fluks over i
php-gruppen.
Tak, Maria