/ Forside / Teknologi / Hardware / Andet hardware / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet hardware
#NavnPoint
tedd 22408
refi 21484
Klaudi 14878
o.v.n. 12736
severino 10876
Fijala 9709
peet49 7935
Gambrinus 7284
emesen 6789
10  pallebhan.. 6757
PC gider ikke at starte
Fra : Johnny Jakobsen


Dato : 08-03-04 16:05

Hej

Min PC er begyndt med at irriterende problem.
Når den har stået slukket et stykke tid gider den ikke at tænde igen. Der
kommer strøm på PCen, alle lys og blæsere starter og der kommer også nogle
gange billede på skærmen, men den booter ikke :(
Jeg bliver nød til at slukke og tænde PC nogle gange op til 10 gange, før
den endelig gider at boote.

Det mærkelige er så at når den først kører, kan den sagtens køre flere døgn
i streg og genstarte uden problemer.

Jeg regner med at prøve at skifte PSUen ud, da det var min første
indskydelse og så er den jo både det nem og billig at skifte.

Men er der nogle som har nogle gode ideer til hvad dælen der kan være galt?
Jeg tør jo snart ikke slukke for den igen!

--
-The Baptizer
www.moviescreenshot.com



 
 
Johnny Jakobsen (08-03-2004)
Kommentar
Fra : Johnny Jakobsen


Dato : 08-03-04 16:22

Det skal også lige tilføjes at jeg ikke har skiftet noget somhelst hardware
i min PC, problemet er dukket op helt uden min hjælp.

-The Baptizer
www.moviescreenshot.com



Anders Pedersen (08-03-2004)
Kommentar
Fra : Anders Pedersen


Dato : 08-03-04 16:37

On Mon, 8 Mar 2004 16:05:02 +0100, "Johnny Jakobsen"
<btzFJERN-DETTE@area42.dk> wrote:

>Hej
>
>Min PC er begyndt med at irriterende problem.
>Når den har stået slukket et stykke tid gider den ikke at tænde igen. Der
>kommer strøm på PCen, alle lys og blæsere starter og der kommer også nogle
>gange billede på skærmen, men den booter ikke :(
>Jeg bliver nød til at slukke og tænde PC nogle gange op til 10 gange, før
>den endelig gider at boote.
Hvilke billeder kommer der på skærmen?
hvad sker der senere går skærmen i osrt.



>Det mærkelige er så at når den først kører, kan den sagtens køre flere døgn
>i streg og genstarte uden problemer.
Hvillket styresystem har du?


>Jeg regner med at prøve at skifte PSUen ud, da det var min første
>indskydelse og så er den jo både det nem og billig at skifte.
Prøv det og se det hjælper.

hvis ikke det hjælper
så prøv at teste dine indstiks kort i en anden maksine


>Men er der nogle som har nogle gode ideer til hvad dælen der kan være galt?
>Jeg tør jo snart ikke slukke for den igen!
Men gæt er at det er et hardware problem





Med Venlig Hilsen
Anders Bøgh Pedersen
Ved epost fjern NOSPAM

Johnny Jakobsen (08-03-2004)
Kommentar
Fra : Johnny Jakobsen


Dato : 08-03-04 22:47

> Hvilke billeder kommer der på skærmen?
> hvad sker der senere går skærmen i osrt.

For det meste er skærmen bare sort, der kommer slet ikke noget signal til
den.

De gange der kommer noget på skærmen, kommer de almindelige
initializeringsskærme, tæller ram, detekter indstikskort osv. og der låser
den så bare tilfældige steder. Det er sådan set det der under mig mest, at
det ikke er samme sted hver gang.

> >Det mærkelige er så at når den først kører, kan den sagtens køre flere
døgn
> >i streg og genstarte uden problemer.
> Hvillket styresystem har du?

Bundkortet er et Soltek SL-85MR3-R med en 2.4GHz P4 CPU.
1GB PC333 ram
Albatron GeForce4 TI4200
Adaptec AHA-2940AU SCSI controller
En Promise Ultra-66 IDE contriler
SB Live! 5.1 kort
3Com 3C905C-TX netkort
Et firewire kort jeg ikke lige kan huske mærket på
En stak harddsike og et par CD/DVD-drev
300W Aopen PSU

> >Jeg regner med at prøve at skifte PSUen ud, da det var min første
> >indskydelse og så er den jo både det nem og billig at skifte.
> Prøv det og se det hjælper.
>
> hvis ikke det hjælper
> så prøv at teste dine indstiks kort i en anden maksine

Nemlig, gider bare ikke hvis det nu kunne undgåes.

> >Men er der nogle som har nogle gode ideer til hvad dælen der kan være
galt?
> >Jeg tør jo snart ikke slukke for den igen!
> Men gæt er at det er et hardware problem

Også mig, derfor jeg postede dk.edb.hardware ;)

-The Baptizer
www.moviescreenshot.com



Jesper G. Poulsen (09-03-2004)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 09-03-04 09:25

In article <404cec1e$0$29316$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, btzFJERN-
DETTE@area42.dk says...

> En stak harddsike og et par CD/DVD-drev
> 300W Aopen PSU

Hvor mange diske?

Hvilket modelnummer har din PSU?


--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

http://www.netmeister.org/news/learn2quote2.html

Johnny Jakobsen (10-03-2004)
Kommentar
Fra : Johnny Jakobsen


Dato : 10-03-04 00:22

> > En stak harddsike og et par CD/DVD-drev
> > 300W Aopen PSU
>
> Hvor mange diske?

Fire IDE Hardiske, eller 7200rpm
3 Maxtore og 1 Western Digital

1 SCSI Plextor CD-rom drev
1 IDE Pioneer DVD-rom drev
1 IDE Plextor brænder

> Hvilket modelnummer har din PSU?

Det ved jeg ikke, Det er sådan en standart en som sad i AOpen kabinettet da
jeg købte den for små 4 år siden, er det da vigtigt?


-The Baptizer
www.moviescreenshot.com



Jesper G. Poulsen (10-03-2004)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 10-03-04 10:54

In article <404e5148$0$29354$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, btzFJERN-
DETTE@area42.dk says...

> > Hvor mange diske?
> Fire IDE Hardiske, eller 7200rpm

Hmmm... Det bliver jo til en del strøm.

> > Hvilket modelnummer har din PSU?
> jeg købte den for små 4 år siden, er det da vigtigt?

Ja, for det siger noget om hvorvidt din PSU er for lille og om hvilken
du evt. skal skifte til. Hvis din PSU er stor nok, er der jo ingen
grund til at udskifte den. Modelnummeret står på den. Aopen har flere
300W PSU'er på programmet end du har fingre på en hånd


--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

http://www.netmeister.org/news/learn2quote2.html

Johnny Jakobsen (11-03-2004)
Kommentar
Fra : Johnny Jakobsen


Dato : 11-03-04 19:40

> Ja, for det siger noget om hvorvidt din PSU er for lille og om hvilken
> du evt. skal skifte til. Hvis din PSU er stor nok, er der jo ingen
> grund til at udskifte den. Modelnummeret står på den. Aopen har flere
> 300W PSU'er på programmet end du har fingre på en hånd

Model numret er FSP300-60BT.

PC'en trækker dog lang fra 300Watt når den kører, sidst jeg målte brugte den
"kun" 140Watt.

Desuden tror jeg ikke det er PSU'en alligevel, da jeg for det første lige
har prøvet med en anden PSU (dog fuldstændig samme model) uden held og så
ser det ud til at det Chris N påpeger længere nede i tråden er fejlkilden.

-The Baptizer
www.moviescreenshot.com



Jeppe Seidelin Dam (08-03-2004)
Kommentar
Fra : Jeppe Seidelin Dam


Dato : 08-03-04 18:21

Johnny Jakobsen skrev:
> Min PC er begyndt med at irriterende problem.
> Når den har stået slukket et stykke tid gider den ikke at tænde igen.

Mit gæt er et defekt bundkort. ECS har haft det problem med nogle
af deres K7S5A'ere.

Men hvis du skrev lidt om dit _hardware_, nu det er et _hardware_
problem, så ville du sikkert få bedre svar.

mvh
Jeppe Seidelin Dam



Chris N (10-03-2004)
Kommentar
Fra : Chris N


Dato : 10-03-04 10:19


"Johnny Jakobsen" <btzFJERN-DETTE@area42.dk> wrote in message
news:404c8b51$0$29412$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej

Hej hej

> Min PC er begyndt med at irriterende problem.
> Når den har stået slukket et stykke tid gider den ikke at tænde igen. Der
> kommer strøm på PCen, alle lys og blæsere starter og der kommer også nogle
> gange billede på skærmen, men den booter ikke :(
> Jeg bliver nød til at slukke og tænde PC nogle gange op til 10 gange, før
> den endelig gider at boote.

Mit gæt er udtørrede og dermed defekte kondensatorer på bundkortet.

> Det mærkelige er så at når den først kører, kan den sagtens køre flere
døgn
> i streg og genstarte uden problemer.

Hvis jeg har ret i mit gæt, er det slet ikke så mærkeligt endda

> Jeg regner med at prøve at skifte PSUen ud, da det var min første
> indskydelse og så er den jo både det nem og billig at skifte.

Kig lige på dit bundkorts kondensatorer før du går ud og bruger penge.
Kondensatorer er cylindriske beholdere af metal, overtrukket med pvc, på
tykkelse med en blyant og opefter. Deres længde er mellem 1 og 3 cm, og de
sidder som regel monteret lodret (dvs. de er flade i toppen, og har ofte et
X præget i metallet i den flade ende der vender opad).
Det du skal kigge efter, er om disse flade ender er begyndt at bule ud,
eller er fuldstændigt sprunget læk. Det skal for en god ordens skyld siges,
at den førnævnte metalbeholder kan være erstattet af kunststof.
De kondensatorer der oftest går i stykker, er placeret i en gruppe med 4 stk
af samme størrelse (sådan er det ihvertfald på langt de fleste bundkort jeg
har set)

> Men er der nogle som har nogle gode ideer til hvad dælen der kan være
galt?
> Jeg tør jo snart ikke slukke for den igen!

Ja, læs ovenstående, og hvis du finder defekte kondensatorer, og ikke har
værktøjet og ekspertisen til at skifte dem, så få det gjort på et
elektronikværksted. (de er loddet fast på et dobbeltsidet print, og kan være
lidt drilagtige...).

--
MvH

Chris N



Johnny Jakobsen (11-03-2004)
Kommentar
Fra : Johnny Jakobsen


Dato : 11-03-04 19:35

<snip>
> Ja, læs ovenstående, og hvis du finder defekte kondensatorer, og ikke har
> værktøjet og ekspertisen til at skifte dem, så få det gjort på et
> elektronikværksted. (de er loddet fast på et dobbeltsidet print, og kan
være
> lidt drilagtige...).

Så lykkedes det mig endelig at få den tændt igen og komme online.

Jeg tror desværre du har ret. En lille kondensator lige neden under
ATX-strøm stikket på bundkortet er bullet op noget af det lysebrune fnat er
kommet ud gennem toppen.

Jeg skal dog ikke selv igang med lodekolpen, da der stadig er næsten et års
reklamationsret tilbage på bundkortet. Så den ryger en tur tilbage til
forhandleren. Så må jeg jo bare undvære PC så længe :(

-The Baptizer
www.moviescreenshot.com



Chris N (12-03-2004)
Kommentar
Fra : Chris N


Dato : 12-03-04 08:27


"Johnny Jakobsen" <btzFJERN-DETTE@area42.dk> wrote in message
news:4050b1b4$0$1634$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Jeg tror desværre du har ret. En lille kondensator lige neden under
> ATX-strøm stikket på bundkortet er bullet op noget af det lysebrune fnat
er
> kommet ud gennem toppen.

Jamen det er da glædeligt hvis det ikke er andet

> Jeg skal dog ikke selv igang med lodekolpen, da der stadig er næsten et
års
> reklamationsret tilbage på bundkortet. Så den ryger en tur tilbage til
> forhandleren. Så må jeg jo bare undvære PC så længe :(

Okie, held og lykke med reklamationen...
Forresten er dette problem meget udbredt:
http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=195

--
MvH Chris N



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177551
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408825
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste