Ny have! - Ingen idéer :(
Fra : Ann Nielsen

Dato : 14-03-04 18:49

Hej alle sammen.

Vi er pr. 1/11 2003 flyttet i et rækkehus i Høje Taastrup. Dejligt med lidt
mere plads og første gang at vi bor i hus med have :) Skønt nok! Det er en
meget lille have, vi ville jo ikke overdrive, hvis have-genet ikke var så
stort. Den er ca. 48 kvm og det eneste der er i den er 2 træer (kan måske
også blive for meget i længden) og en busk. Og det hele er nede for enden
ved havelågen. Nu kunne vi rigtigt godt tænke os at have en lille smule med
blomster, i stedet for græs over det hele og 2 træer.

Er der nogen der kender nogle der kan hjælpe os, da vi ikke har idéerne og
erfaringen til selv at finde på noget? Evt. en god have arkitekt :)

Der skal helst være lidt hele året at kigge på, og nusse en smule om :)

Med venlig hilsen

Ann Nielsen

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 14-03-04 18:55

"Ann Nielsen" <annn@adslhome.dk> writes:

> [...]
> ved havelågen. Nu kunne vi rigtigt godt tænke os at have en lille smule med
> blomster, i stedet for græs over det hele og 2 træer.

Hvor jeg dog kender det.

Vi flyttede i midten af december ind i et rækkehus i Vejlby, Århus, og
vi ved heller ikke helt hvad vi skal gribe og gøre i endnu. Jeg tror
dog nok, at vi er blevet enige om at vente til efteråret med at tage
stilling, for der hvor der ser kedeligt ud den ene dag, står der dagen
efter et eller andet. I dag var det små perlehyacinter jeg fandt.

Vi har dog næsten lidt for mange buske/træer og et stort rosenbed. Det
tager faktisk alt den plads der er, så vi overvejer at flytte alle
roserne og så græs i det.

Men ellers vil jeg også råde jer til at prøve at vente til efteråret
og se hvad der er dukket op i løbet af sommeren. Og så kan I jo gøre
lige som mig, og plante en hulens masse krukker til og sætte frø til
forspiring inde og så ellers nøjes med det her til sommer.

Så kan I bruge noget af tiden til at gå en masse ture og kigge ind
over hækkene og samle inspiration til haven. Det er nu så hyggeligt.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig og god overnatning i Nordjylland
Spændende butik med stort udvalg i kurve og sæsonpynt

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 14-03-04 22:12

Ann Nielsen wrote:

> Er der nogen der kender nogle der kan hjælpe os, da vi ikke har idéerne og
> erfaringen til selv at finde på noget? Evt. en god have arkitekt :)

www.dydensborg.dk/hus kan du også finde lidt info om vores nye helt blanke
have. Den er lavet af en havedesigner - der er link på til den. Jeg kan også
anbefale bogen "Havens Indretning" fra Politiken.

Vi er meget glade for den plan arkitekten har lavet.

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg. madsdyd@challenge.dk
Oh well, all operating systems crash constantly right? This is normal, right?

Fra : mp973902

Dato : 15-03-04 16:04

Hej Ann.
Jeg har 1000 af gode ideer til hvordan man får en spændende og pæn have
og dog alligevel overskuelig, både hvad sorter og pasning angår. Det der
f.eks. kan gøre en græsplæne spændende, kan være et bed. Fjern noget
jord i en cirkel, ca. 1-2 m. i diameter. Læg chausésten eller brosten
rundt langs kanten og sæt så nogle smukke blomster. Hvis du gerne vil
have blomster hele året, skal de typer der vokser tidligst, f.eks.
vintergækker, lægges dybere end sommerblomsterne.
Det kan være pænt at lægge en slags bunddækning, f.eks. barkfinér elle
ral. Dette går også at det meste ukrudt bliver væk.
Man kan jo lave to ens cirkler ved siden af hinanden, der er også pænt.

http://www.kandu.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-04 07:01

"mp973902" <mp973902.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan være pænt at lægge en slags bunddækning, f.eks. barkfinér elle
> ral. Dette går også at det meste ukrudt bliver væk.

Vi har ral i vores bed. Det ser flot ud, men jeg tror, at der kommer lige så
meget ukrudt op, som i et alm. jordbed + det er et besværligt underlag (
imo ), at så / plante i, så jeg tror barkfiner vil være et bedre valg til
bunddække.

Mvh. www.tjekmig.dk