Ændring af skråning - hvordan?
Fra : D.Truberg \(4100\)

Dato : 14-03-04 13:35

Vi har i vores have en skråning fra terassen og ned til græsset.
Denne skråning kunne vi godt tænke os og halvere, så den går ca. 1 meter ud
fra terassen og så lodret ned med knækfliser.
Hvis vi gør det, så vil stykket gå ca 1 meter ud fra terassen og så gå
lodret ned
i ca. 2 meters højde.

Spørgsmålet er så nu hvordan man støtter jorden, så det hele ikke skrider i
løbet af årene, vi er jo ikke interreseret i at terassen pludselig ligger
nede på græsplænen.

Skal man evt. banke nogle stolper i jorden og sætte brædder på tværs, dække
det til med jord og så lade det holde på jorden indtil der er opbygget et
rodnet som kan holde på jorden?
Eller er der andre forslag?

Jeg har lagt nogle billeder på min hjemmeside så man bedre kan danne sig et
indtryk af hvad jeg mener.
http://www.dannietruberg.1go.dk/haven.htm

hilsen
Dannie

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-03-04 17:38

"D.Truberg (4100)" <SLET_DETTEdan9e@hotmail.com> skrev

> [...]
> fra terassen og så lodret ned med knækfliser.
> Hvis vi gør det, så vil stykket gå ca 1 meter ud fra terassen og så gå

Jeg ville i stedet for knækfliser vælge en stentype, der kan låse mellem de
enkelte skifter (spørg i et byggemarked).

Desuden må en sådan mur ikke stå lodret, den skal hælde ca. 15 grader indad
for ikke at skride.

Endelig bør muren ikke gøres højere end 1½ meter. Det sidste stykke, må du
bibeholde en 45 graders skråning.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : benny

Dato : 14-03-04 17:33

"D.Truberg (4100)" <SLET_DETTEdan9e@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
ud
> fra terassen og så lodret ned med knækfliser.

hvis du bruger knækfliser,skal du lægge en bund i beton,og støbe bag ved
stenene med jordfugtigt beton
benny

Fra : mp973902

Dato : 15-03-04 16:16

Hej Dannie. Man kan bruge GEO-net til at stabilisere jorden så den ikke
skrider vandret og så afslutte med knækfliser, det skulle holde.

http://www.kandu.dk/

Fra : TGM

Dato : 15-03-04 21:59

"mp973902" <mp973902.news@kandu.dk> wrote in message news:<4055c8e9$0$67450$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...
> Hej Dannie. Man kan bruge GEO-net til at stabilisere jorden så den ikke
> skrider vandret og så afslutte med knækfliser, det skulle holde.

Hejsa, du kunne også vælge at bygge en gabionsmur. Det er en støttemur
lavet af galvaniseret armeringsjern formet som en kasse, og den fylder
man op med granitskærver, marksten eller hvad man har lyst til.

Se et eksempel her: http://www.tvmidtvest.dk/sw3257.asp

eller læs mere om det her: http://www.byggros.dk

TGM

Fra : Thomas

Dato : 04-05-04 11:58

Vi har netop gjort noget ligende i vores have, dog har vi valgt at støbe et
fundament, sætte 240 stk 15 cm´c fundablokke som bliver fyldt med beton og
jern og lade muren hælde indad.

Derefter har vi fyldt 32 m3 grus på, stampet og er nu ved at lægge fliser.

For vores 13 m væg i 140 cm højde over nivoue koster hele væggen alene ca

Fundablokke = 240 x 9,75 2340,00
Jern 800,00
Cement Ca 1000,00
Grus til beton 500,00

Ialt 4640 kr

+ ca 15 arbejdstimer

Man kan så vælge at pudse eller filse væggen op og male den, eller blot
plante buske foran den

thomas