FreeBSD kontra Mandrake
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-03-04 12:24

Hej!

I Mandrake er det jo dejligt nemt - 'urpmi pakke' og det hele spiller.

Hvordan ser det ud med FreeBSD? Jeg overvejer nemlig, at skifte over til
FreeBSD på serveren, men gider ikke hvis det hele er en stor
compiling-fest hvor ALT skal gøres i hånden.

Jeg er nok lidt forvent med MDK

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-03-04 12:30

On Sun, 14 Mar 2004 12:24:07 +0100, Martin Johansen [6000] wrote:

> Hvordan ser det ud med FreeBSD? Jeg overvejer nemlig, at skifte over til
> FreeBSD på serveren, men gider ikke hvis det hele er en stor
> compiling-fest hvor ALT skal gøres i hånden.

Eller endnu bedre... hvilken Linux distro kunne jeg kigge efter hvis det
skal være no-nonsense?

Jeg har tænkt på Debian eller Gentoo, men jeg er laaangt fra superuser
så det skal være "nemt", at installere samt vedligeholde.

Slackware evt også?

Fra : Martin Arendtsen

Dato : 14-03-04 13:07

On 2004-03-14, Martin Johansen [6000] <visit_my@website.invalid> wrote:

> [...]
>
> Jeg har tænkt på Debian eller Gentoo, men jeg er laaangt fra superuser
> så det skal være "nemt", at installere samt vedligeholde.

Debian hvis det skal være linux... ellers er FreeBSD mit fortrukne valg.

/Martin

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-03-04 13:16

On Sun, 14 Mar 2004 12:06:42 +0000, Martin Arendtsen wrote:

> Debian hvis det skal være linux... ellers er FreeBSD mit fortrukne valg.

Ja nu har jeg jo en "dum" tøj-pingvin stående på serveren... hehe. Men
ja, er selv lidt lun på FreeBSD.

Kender du noget til Debian?

Fra : Martin Arendtsen

Dato : 14-03-04 13:34

On 2004-03-14, Martin Johansen [6000] <visit_my@website.invalid> wrote:

> Ja nu har jeg jo en "dum" tøj-pingvin stående på serveren... hehe. Men
> ja, er selv lidt lun på FreeBSD.
>
> Kender du noget til Debian?

Ja det var den dist. jeg brugte på min server inden jeg smed
FreeBSD på den.

/Martin

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-03-04 13:39

On Sun, 14 Mar 2004 12:33:46 +0000, Martin Arendtsen wrote:

> Ja det var den dist. jeg brugte på min server inden jeg smed
> FreeBSD på den.

Er den nem? Jeg tænker her på opdatering af pakker, installation af
progammer og den slags..

Fra : Martin Arendtsen

Dato : 14-03-04 15:38

On 2004-03-14, Martin Johansen [6000] <visit_my@website.invalid> wrote:

> Er den nem? Jeg tænker her på opdatering af pakker, installation af
> progammer og den slags..

Debian ja. BSD egenlig også ja

Med debian er det blot: apt-get install programnavn
med FreeBSD er det: cd /usr/ports/sti/til/program && make install clean
Eller at bruge pkg_add programnavn

Og begge sørger selv for dependies.

/Martin

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-03-04 16:16

On Sun, 14 Mar 2004 14:38:00 +0000, Martin Arendtsen wrote:

> Debian ja. BSD egenlig også ja
>
> Med debian er det blot: apt-get install programnavn
> med FreeBSD er det: cd /usr/ports/sti/til/program && make install clean
> Eller at bruge pkg_add programnavn

Lyder nemt nok.

> Og begge sørger selv for dependies.

Kanon!

Tak for det

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-03-04 13:45

In article <pan.2004.03.14.11.30.23.417189@website.invalid>, Martin Johansen [6000] wrote:

> [...]
>
> Jeg har tænkt på Debian eller Gentoo, men jeg er laaangt fra superuser
> så det skal være "nemt", at installere samt vedligeholde.

Gentoo er hamrende let at vedligeholde.
emerge -uv --deep world - og alt opdateres.

Tager lidt tid da den compiler alt op, til gengæld er det med
lige de C-flag du har valgt. Hvis det går for langsomt, så kan
du køre distcc og bruge din XBox og dine andre PC'ere til at hjælpe.

FreeBSD er lidt anderledes, og kan ikke helt køre alt det Linux
kan.

Jeg er selv lidt i tvivl. Min server har skiftet mellem FreeBSD,
Mandrake og Gentoo på det seneste. Bliver muligvis en Mandrake
som holder, da jeg vil køre Mandrake på min kommende AMD64 arbejdsstation.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-03-04 16:18

On Sun, 14 Mar 2004 12:44:38 +0000, Povl H. Pedersen wrote:

> Gentoo er hamrende let at vedligeholde.
> emerge -uv --deep world - og alt opdateres.

Det gælder for sikkerhedsrettelser etc ?

> Tager lidt tid da den compiler alt op, til gengæld er det med
> lige de C-flag du har valgt. Hvis det går for langsomt, så kan
> du køre distcc og bruge din XBox og dine andre PC'ere til at hjælpe.

Her er det jeg står af... hvornår skal hvad vælges og hvorfor?

> FreeBSD er lidt anderledes, og kan ikke helt køre alt det Linux
> kan.

Også min frygt.

> Jeg er selv lidt i tvivl. Min server har skiftet mellem FreeBSD,
> Mandrake og Gentoo på det seneste. Bliver muligvis en Mandrake
> som holder, da jeg vil køre Mandrake på min kommende AMD64 arbejdsstation.

Jeg bruger selv Mandrake på min dekstop samt server, men synes Mandrake
er lidt overkill på serveren, men måske den er lige så let som alle
andre når der ikke bruges KDE ?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-03-04 17:49

In article <pan.2004.03.14.15.18.02.748519@website.invalid>, Martin Johansen [6000] wrote:

> Det gælder for sikkerhedsrettelser etc ?

Det napper alt, og hvis du er på the bleeding edge (dvs testpakker
er valgt med), så får du alverdens opdateringer.

> Her er det jeg står af... hvornår skal hvad vælges og hvorfor?

Ofte er det ikke noget problem at det tager tid at compile. Men distcc
er en distribueret C compiler, den lader alle dine andre PC'ere hjælpe
din server med arbejdet.

> Også min frygt.

Kan køre meget. inklusive en del Linux binære. Men ikke alt.

> Jeg bruger selv Mandrake på min dekstop samt server, men synes Mandrake
> er lidt overkill på serveren, men måske den er lige så let som alle
> andre når der ikke bruges KDE ?

Jeg synes ikke den æder super meget når man kører den uden X. Den spørger
jo også pænt om hvilke services den må starte.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-03-04 23:22

On Sun, 14 Mar 2004 16:49:22 +0000, Povl H. Pedersen wrote:

> Jeg synes ikke den æder super meget når man kører den uden X. Den spørger
> jo også pænt om hvilke services den må starte.

Jae, det er selvf. rigtig nok. Køres der KDE så er den til gengæld
fyldt med eyecandy. Det er nok det, som hænger ved for mig.

Jeg beholder Mandrake og fintuner det istedet for

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 14-03-04 15:05

Martin Johansen wrote :

> Slackware evt også?

Distrowatch har en fin gennemgang af installation og opsætning af
Slackware. Du kan da prøve at se om det er lige dig:
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-03-04 16:22

On Sun, 14 Mar 2004 15:05:12 +0100, Thomas Overgaard wrote:

> Distrowatch har en fin gennemgang af installation og opsætning af
> Slackware. Du kan da prøve at se om det er lige dig:

Yaiks jeg _er_ stået af... alene installationen skræmmer mig frygtelig
langt væk :-/

Nå, men tak for link

Fra : Preben Holm

Dato : 14-03-04 21:34

> Yaiks jeg _er_ stået af... alene installationen skræmmer mig frygtelig
> langt væk :-/
>
> Nå, men tak for link

Well, jeg vil sige, installationen er det du skal være mindst bange for,
men jeg må ærligt indrømme at slackware faktisk er ret nemt at
installere. Hvis man ellers har forstand på partitionering af disken
(hvilket er yderst let med cfdisk som følger med slackware) så er resten
næsten bare at trykke næste, næste og næste!!! Det er yderst let at
installere.

Desuden ville jeg klart foretrække slackware fremfor debian.

Jeg har pt. 3 gentoo stående, en server med debian (der er debian nem at
vedligeholde når det er server-siden det drejer sig om) og en laptop med
slackware.

Vær absolut ikke bange for en slackware!!!

Mvh / Preben

Fra : Niels Callesøe

Dato : 14-03-04 12:53

Martin Johansen [6000] wrote in

> [...]
> over til FreeBSD på serveren, men gider ikke hvis det hele er en
> stor compiling-fest hvor ALT skal gøres i hånden.

Jeg kender desværre ikke meget til Mandrake (eller andre linux'er), men
hvad er det du gerne vil? Er det en pakage-manager vi snakker om?

Hvis det er, så kan det vel næsten ikke blive meget lettere end
FreeBSD's pkg og ports-collection (ok, med ports bygger du selv, men
det er jo en del af ideen).

--
Niels Callesøe - dk pfy @work

Learn Postfix; live Postfix; love Postfix.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-03-04 13:15

On Sun, 14 Mar 2004 11:53:02 +0000, Niels Callesøe wrote:

> Jeg kender desværre ikke meget til Mandrake (eller andre linux'er), men
> hvad er det du gerne vil? Er det en pakage-manager vi snakker om?

Jeg vil gerne bruge en distro som er så nem som mulig, men samtidig
benstærk og klippestabil og let.

> Hvis det er, så kan det vel næsten ikke blive meget lettere end
> FreeBSD's pkg og ports-collection (ok, med ports bygger du selv, men
> det er jo en del af ideen).

Hvordan virker det i praksis?

Fra : Niels Callesøe

Dato : 14-03-04 14:00

> Hvordan virker det i praksis?

I den simpleste form:

Hvis noget findes i pakages (binære distributioner), ordnes
installation mv ved:

# pkg_add pakke

.... færdig. Afinstallation klares tilsvarende med pkg_delete. Det er
dog ikke alting der findes som pakages.

Næsten alting findes derimod i ports collection, der i sin simpleste
form er:

# cd /usr/ports/path/to/port
# make install

.... færdig. Ports (og pakages i øvrigt) finder selv ud af at hente og
installere dependencies.

Selvfølgelig er det reelt en smule mere kompliceret end som så, hvis
man gerne vil have indflydelse på hvordan ting konfigureres osv.

Se:
http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/ports.html

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-03-04 16:23

On Sun, 14 Mar 2004 13:00:04 +0000, Niels Callesøe wrote:

> [...]
> installation mv ved:
>
> # pkg_add pakke
>
> ... færdig. Afinstallation klares tilsvarende med pkg_delete. Det er

Ser jo nemt ud!

> ... færdig. Ports (og pakages i øvrigt) finder selv ud af at hente og
> installere dependencies.

Det er et must, så det er kanon!

Fra : Preben Holm

Dato : 14-03-04 21:38

> Ser jo nemt ud!

> Det er et must, så det er kanon!

Lige hvad det angår er gentoo næsten nemmere...

# emerge rsync

opdaterer portage tree

# emerge programnavn

installerer program

Så det er rigtig nemt!

Men hvad sværere er med gentoo er opsætningen, hvilket dog med deres
super installationsvejledning slet ikke er noget problem.
Man skal dog være opmærksom på, at det kan tage noget tid, men til
gengæld får man rimelig god træning i konfigurationer osv. (efterhånden
er der kommet en del hjælpeprogrammer, men det er da sjovere at rette
filerne til i hånden manuel *gg*)

Mvh / Preben

Fra : Jesper Krogh

Dato : 14-03-04 20:41

I dk.edb.system.unix, skrev Preben Holm:
> Lige hvad det angår er gentoo næsten nemmere...
>
> # emerge rsync
>
> opdaterer portage tree
>
> # emerge programnavn
>
> installerer program
> Så det er rigtig nemt!

Hmmm, hvordan installerer man så programmet "rsync"?

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk
Jabber - Det eneste instant messaging system der sikrer DIT privatliv.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 14-03-04 20:57

Jesper Krogh skrev i -dk.edb.system.unix:

> Hmmm, hvordan installerer man så programmet "rsync"?

Og hvordan compiler man kernen, uden hverken en kørende kerne, eller compiler?

Ivar Madsen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-03-04 22:29

In article <1587806.visx3IvaHf@news.milli.dk>, Ivar Madsen wrote:

> Og hvordan compiler man kernen, uden hverken en kørende kerne, eller compiler?

Det hele følger med i en stage1 tarball. Disse værktøjer bruger man så til
at compile sine egne versioner.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 14-03-04 22:49

Povl H. Pedersen skrev i -dk.edb.system.unix:

> Det hele følger med i en stage1 tarball. Disse værktøjer bruger man så til
> at compile sine egne versioner.

Aha, jeg troede at man oversatte det til maskinkode med håndkraft,,, det er da
meget sjovere¹

Nej, seriøst, jeg ved det godt, ville bare forsøge at forsætte J.K.'s joke,,,

¹Prøvede det i praktisk for 20-22 år siden, på sådan en lille computer med
numerisk tastertur, og diodedisplay, som ikke kunne forstå andet end
maskinkode, det var ret sjovt at lave små programmer i ren maskinkode

Ivar Madsen

Fra : Preben Holm

Dato : 15-03-04 18:17

> [...]
> numerisk tastertur, og diodedisplay, som ikke kunne forstå andet end
> maskinkode, det var ret sjovt at lave små programmer i ren maskinkode

Ja, men det er sikkert meget sjovt, hvis man altså har alt for mange
timer i døgnet... Heldigvis var programmer ikke særlig store den gang..
Og tænk på, at da det var helt vildt avanceret gemte man programmerne på
hulkort så de kunne eksekvereres flere gange istedet for kun 1 gang for
hver programmering :) (heldigvis før min tid)

Og hvis du nogen sinde får lyst til at oversætte linux-kernen til
maskinkode i hånden, ja, men så happy christmas 2053 *gg*

Hilsen Preben

Fra : Ivar Madsen

Dato : 15-03-04 22:35

Preben Holm skrev i -dk.edb.system.unix:

> Ja, men det er sikkert meget sjovt, hvis man altså har alt for mange
> timer i døgnet... Heldigvis var programmer ikke særlig store den gang..

Der fandtes da også rimeligt store programmer dengang også,,,

> Og tænk på, at da det var helt vildt avanceret gemte man programmerne på
> hulkort så de kunne eksekvereres flere gange istedet for kun 1 gang for
> hver programmering :) (heldigvis før min tid)

Næhe, hulkort var umoderne, dengang var IBM kommet med deres PC, den fandtes i
to udgaver, hvor af den ene var med båndstation.

> Og hvis du nogen sinde får lyst til at oversætte linux-kernen til
> maskinkode i hånden, ja, men så happy christmas 2053 *gg*

Det sjove var ikke at kompile i hånden, næ, det var at programere i ren
maskinkode. Og så var det altså også kun små rutiner det var muligt at lave på
den "maskine"

Ivar Madsen

Fra : Carsten Holck

Dato : 16-03-04 22:03

Ivar Madsen wrote:

> [...]
> computer med numerisk tastertur, og diodedisplay, som ikke kunne
> forstå andet end maskinkode, det var ret sjovt at lave små programmer
<nostalgi> Det var ikke en /lille/ maskine - det var en IBM360/30 ca
2kubikmeter + båndstationer, Der var sjovt at tappe en tapestationloader ind
via kontakter på konsollen, trykke load og se den starte tape0
</nostalgi>

/carsten