Hvor er motivet fra ?
Fra : Per Kyhn

Dato : 13-03-04 14:45

Vi har i familien et maleri ( se dk.binaer.dk ).
Er der nogle som kan se hvor motivet er fra.
Vi bilder os ind at det muligvis er fra Roskilde.

Med venlig hilsen
Per Kyhn

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 13-03-04 14:56

Per Kyhn skrev:
> Vi har i familien et maleri ( se dk.binaer.dk ).
> Er der nogle som kan se hvor motivet er fra.
> Vi bilder os ind at det muligvis er fra Roskilde.

Jeg kan ikke finde dit indlæg i dk.binaer
Ved du at vores helt egen 'uspammede' gruppe til binær:
dk.binaer.historie
står og venter på at blive brugt?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Ulvir

Dato : 13-03-04 15:11

> Per Kyhn skrev:
> Jeg kan ikke finde dit indlæg i dk.binaer

> Ved du at vores helt egen 'uspammede' gruppe til binær:
> dk.binaer.historie
> står og venter på at blive brugt?

Det tør siges. Jeg har lige kigget forbi. Der var ingenting at hente..
Jeg håber at det kommer.

Muchos regards/ venlig hilsen- Ulvir.

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 14-03-04 03:53

"Ulvir" <augustus@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det tør siges. Jeg har lige kigget forbi. Der var ingenting at
> hente..
> Jeg håber at det kommer.

Der er meget kort oprydningstid i dk.binaer.historie - mit indtryk er
2-3 dage inden indlæg forsvinder, så der er næsten altid tomt, men det
er ikke fordi det ikke fungere.

Det er derfor det er vigtigt at annoncere og at præsentere et link til
det binære indlæg her i guppen, der ellers nemt når at forsvinde inden
nogen opdager det.

Metoden er enkel, omend anderledes.

1. Forbered en meddelelse med emnelinie svarende til billedfilen
2. Vedhæft billedfilen den tomme meddelelse.
3. Sæt FUT - "Opfølgning til:" dk.videnskab.historie.*
4. Synkroniser nyhedsgrupper.

Nu skulle billedmeddelelsen gerne ligge i dk.binaer.historie, så den kan
besvares normalt med "Svar til gruppe".
Start annonceringen ved at besvare egen meddelelse i binærgruppen,
hvorved link tilbage til billedfilen genereres og forklaring/spørgsmål
til billedet havner det rette sted - HER! - hvor alle kan deltage og
alle nemt kan få vist det specifikke billede ved at trykke på et link -
også de mange der ikke abonnerer på binærgruppen.

PS. Opfølgning til kræver "Vis" - "Alle brevhoveder" (OE).
FUT: dk.videnskab.historie.lokalhistorie
--
Poul Erik Jensen - www.genealog.dk - www.skolekammeraten.dk
Emnelinien må tilføjes [1234] ved direkte svar for at passere spamcheck.

Heldigvis er alle lidt klogere end alle de andre!

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 19-03-04 11:05

On Sun, 14 Mar 2004 03:52:45 +0100, "Poul Erik Jensen"
<noreply@null.dk> wrote:

>Der er meget kort oprydningstid i dk.binaer.historie - mit indtryk er
>2-3 dage inden indlæg forsvinder, så der er næsten altid tomt, men det
>er ikke fordi det ikke fungere.

Hvor længe indlæg bliver liggende afhænger af udbyderen. I de binære
grupper sletter TDC alle indlæg efter 48 timer. Andre udbydere har
længere retention. Tele-2 har i grupperne under dk.binaer.* f.eks.
over 30 dage.

Men det er altså ikke hele forklaringen - ikke for at træde i det,
men: I gruppen dk.binaer.historie har der siden den 1. marts været 3
indlæg. Nå ja, på en måde er der 6. Afsendelsen af det ene indlæg
lykkedes nemlig først i tredie forsøg og et af de to andre indlæg har
affødt et svar.

Til sammenligning er der i samme periode kommet 115 indlæg i:

http://www.dis-danmark.dk/forum/list.php?f=7

(plus op til 20 svar på hvert indlæg). Her bliver de vedhæftede filer
liggende i 14 dage.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 19-03-04 16:11

"Lars J. Helbo" <lars@helbo.org> skrev i en meddelelse
> On Sun, 14 Mar 2004 03:52:45 +0100, "Poul Erik Jensen"
> I de binære grupper sletter TDC alle indlæg efter 48 timer.
(...)
> Men det er altså ikke hele forklaringen

Jo, da en overvejende del af brugerne er tilsknyttet dette fremherskede
teleselskab er det jo en rimelig forklaring for mange.

> - ikke for at træde i det,

Hvorfore ellers?

> 115 indlæg

Du kan ikke sammenligne på den måde uden samtidig at være politiserende.
Hvad har den snævre interessegruppe med Usenet at gøre?

Det er da helt fint for de forholdsvis få indforståede der har et fora
der er fungerende - det skal der bestemt ikke høres noget ondt om - men
det er noget vrøvl at stille de to ulige størrelser op imod hinanden.

Noget helt andet er, at hvis brugerne ellers ville sætte sig ind i
Usenets forholdsvis fornuftige vejledningsregler, og kun brugte de
binære grupper som det er tilsigtet - så var en binærgruppe nok.
- Men selv du har jo ikke fattet ideen med de binære grupper.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 13-03-04 15:13

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Jeg kan ikke finde dit indlæg i dk.binaer

Undskyld. Billedet kom mens jeg skrev. En kirke med
kamtakket tårn i rødsten og noget hvidkalket på
siderne. Det kan jeg vist ikke hjælpe med. Hvordan
ser Sankt Jørgensbjerg Kirke ud? Det kunne jo være
Kirkegade i Roskilde, man ser på billedet.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
- bare et gæt

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 13-03-04 15:40

Herluf Holdt, 3140 skrev:
> [...] Hvordan ser Sankt Jørgensbjerg Kirke ud? Det
> kunne jo være Kirkegade i Roskilde, man ser på billedet.

Se lige billedet på denne side:
http://www.roskilde.kirkerne.dk/SCT__J_RGENSBJERG.714.0.html

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
- det ligner Kirkegade i Roskilde

Fra : Per Kyhn

Dato : 13-03-04 16:08

Jeg tror du har ret. Det ligner rigtigt meget.
Tak for hjælpen
Per Kyhn

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 14-03-04 16:48

Per Kyhn wrote:
> Vi har i familien et maleri ( se dk.binaer.dk ).
> Er der nogle som kan se hvor motivet er fra.
> Vi bilder os ind at det muligvis er fra Roskilde.

Jeg er også ret sikker på at det er Sct. Jørgensbjerg kirke i Roskilde, og
gaden hvori maleren/kunstneren har stået hedder Asylgade.
Jeg bor ret tæt på kirken, og i søndags (7/3) var vi en tur på havnen (som
ligger lige bag ved kirken), og i mens ungerne legede på en legeplads, tog
jeg et billede af kirken, bare fra den anden side end på maleriet.
Hvis du vil se det, så kan jeg poste det i dk.binaer så du kan sammenligne.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : aafe

Dato : 16-03-04 05:29

On Sun, 14 Mar 2004 16:48:24 +0100, "Per Beer Hansen" wrote:

>www.perbeer.ninja.dk
>masser af F1 video's samt meget andet motorsport

Det er jo faktisk meget interessant, at du på det site du linker til,
har et helt lille *LOKALHISTORISK* afsnit om Roskilde Ring.

Uden du skal opfatte det kritisk, skuffer det mig dog lidt, at du kun
har nyere danske kørere med i din opremsning af danske racerkørere, og
ikke nævner nogen af de gamle drenge, der jo var pionærer.

Jeg ledte forgæves efter den gamle Danmarksmester, John Skaarup, der
ved siden af racer-karrieren havde en ophugsplads på Nørrebrogade i
København, sådan lidt overfor de gamle sporvognsremiser.

Det kunne søreme være spændende, hvis du kunne få snuset noget om de
rigtig gamle drenge op og lagt på sitet, og der kan jeg fortælle dig,
at de i deres fritid holdt til på det daværende Munkens Bodega på
Borups Alle.

mvh
Arne

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 16-03-04 15:47

aafe wrote:

> Det er jo faktisk meget interessant, at du på det site du linker til,
> har et helt lille *LOKALHISTORISK* afsnit om Roskilde Ring.

Jeps, ens interesser strækker sig vidt

> Uden du skal opfatte det kritisk, skuffer det mig dog lidt, at du kun
> har nyere danske kørere med i din opremsning af danske racerkørere, og
> ikke nævner nogen af de gamle drenge, der jo var pionærer.

Jamen hvis du ligger inde med oplysninger fra den tid, så vil jeg da gerne
bruge dem på min side.
Jeg har selv (meget ofte) forsøgt at finde flere oplysninger om de første år
på Roskilde Ring, men det er yderst begrænset hvad jeg har kunnet finde på
nettet, desværre

> Jeg ledte forgæves efter den gamle Danmarksmester, John Skaarup, der
> ved siden af racer-karrieren havde en ophugsplads på Nørrebrogade i
> København, sådan lidt overfor de gamle sporvognsremiser.

Hvilket år og hvilken klasse kørte han i ?
Umiddelbart kender jeg ikke navnet.

> [...]
> rigtig gamle drenge op og lagt på sitet, og der kan jeg fortælle dig,
> at de i deres fritid holdt til på det daværende Munkens Bodega på

Tiden er desværre min begrænsning, så de oplysninger jeg finder er som regel
hjemmefra eller på biblioteket.

Ideen til at lave en lille side om netop Roskilde Ring, den fik jeg fordi at
det er det eneste sted i DK at der har været afholdt Formel 1 løb, og så har
jeg boet lige ved siden af den i en årrække.
Jeg har dog desværre aldrig selv overværet løb dernede

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : allan ringsborg mads~

Dato : 16-03-04 16:49

hej

jeg har også i al den tid hvor ringen eksisterede boet ret tæt på
(havelodden 15), og det aller sidste løb der blev kørt var et dm i moto
cross, så vidt jeg husker den 10. september 1967, så motorcyklerne både
indledte æraen og afsluttede den.
som regel kom man gratis ind hvis man sagde at man skulle ind for at
samle flasker.
jeg havde også en kammerat, hvis fader forpagtede bp-motellet, hvor alle
kørerne, eller i hvert fald de fleste boede.
specielt husker jeg julius voigth nielsen, andreas geil, stirling moss m.fl.

mvh allan

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 16-03-04 17:00

allan ringsborg madsen wrote:
> hej
>
> jeg har også i al den tid hvor ringen eksisterede boet ret tæt på
> (havelodden 15),

OK, jeg boede på Svendsvej.

> og det aller sidste løb der blev kørt var et dm i
> moto cross, så vidt jeg husker den 10. september 1967, så
> motorcyklerne både indledte æraen og afsluttede den.

Det sidste løb blev kørt den 22. september 1968, det såkaldte Scalextric
løb.

> [...]
> alle kørerne, eller i hvert fald de fleste boede.
> specielt husker jeg julius voigth nielsen, andreas geil, stirling

OK, det lyder spændende, du har vel ikke tilfældigvis nogle billeder fra
dengang ?
Jeg selv er tilflytter til Roskilde i 1978, og det var 10 år efter at ringen
var blevet lukket
Jeg kan dog huske fra tidligere ture i gennem Roskilde, at der stadig var
asfaltbane dernede, men parken (som det er nu) var vist lige blevet færdig
da vi flyttede til Roskilde.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : allan ringsborg mads~

Dato : 16-03-04 20:54

nej jeg har desværre ingen billeder fra ringen, men dagbladet eksisterer
da vist endnu, og roskilde tidendes arkiver må vel være et sted ? men
hvor aner jeg ikke, men både københavn og århus har jo kopier af aviserne.
jeg må med skam melde at bl.a. min egen fader stod bag
underskriftindsamlingen om nedlæggelsen af ringen.

når der var løb var der nærmest trafikkaos på sdr. ringvej, ringstedvej,
holbækvej, køgevej og københavnsvej. der var anlagt en "station" lige
overfor ringen, som kun blev brugt når der var løb, men så væltede
københavnerne også ud af både vinduer og døre når toget holdt.
og et temmelig stort kontingent af trafikpolitibetjente forsøgte at
dirigere trafikken, men når folk skulle hjem fra løb, så skulle de jo
helst afreagere på vejene.
vi plejede at tage stole med ned til viadukten på sdr. ringvej og sidde
og se på det hele.
er du helt sikker med det sidste løb, jeg husker dm i motocross hvor man
kørte op over tilskuerpladserne ?

mvh allan

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 16-03-04 22:17

> [...]
> helst afreagere på vejene.
> vi plejede at tage stole med ned til viadukten på sdr. ringvej og

Det lyder til at have været noget af en oplevelse.

> er du helt sikker med det sidste løb, jeg husker dm i motocross hvor
> man kørte op over tilskuerpladserne ?

Den skulle være god nok, det var i øvrigt også i det løb at den absolute
banerekord blev sat (af Reine Wisel, Sverige) med 120 km/t i gennemsnit,
svarende til 42 sekunder for en omgang.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : aafe

Dato : 17-03-04 02:45

On Tue, 16 Mar 2004 15:46:31 +0100, "Per Beer Hansen" wrote:

> [...]
>på Roskilde Ring, men det er yderst begrænset hvad jeg har kunnet finde på

Nej, selv var jeg på kostskole på den tid (i halvtresserne), og det
eneste jeg dengang kendte til kørerne var relateret til deres besøg på
føromtalte Cafe Munken (den daværende ejer var en af mine onklers
svigermor) på Borups Alle.

Jeg havde håbet min mor kunne huske nogle navne og årstal. Ja, ikke så
meget om selve løbene, klasserne og mærkerne, der jo nemlig aldrig har
interesseret hende, men om kørerne, hvoraf flere hørte til min mors
nærmeste kekendtskabskreds. Men, det kniber desværre meget for min
mor, med at kunne huske ;-(

>Hvilket år og hvilken klasse kørte han i ?
>Umiddelbart kender jeg ikke navnet.

Ja, det regnede jeg jo med at min mor ihvertfald kunne huske. Men nej,
det husker hun heller ikke udover, at John Skaarup som sagt blev
Danmarksmester, og vist iøvrigt i en racer, der tidligere havde
tilhørt Stirling Moss.

Hvis han stadig lever, må John Skaarup - aldersmæssigt - være sidst i
tresserne/først i halvfjerdserne, og derfor ville det vel være
smartest at finde ham, og høre det hele fra hans egen mund - han blev
vist iøvrigt også kaldt for "smeden fra Mørkøv"

Af andre kan lige nævnes "motorcyklisten" Erhard Fisker, hvis sønner
stadig har en motorcykelforretning på Åboulevarden i København.

Nu vil jeg imidlertid lige give min mor en uges tid til at tænke over
det i, og så må vi se, om nogle af navnene popper op

med venlig hilsen

Arne