Løb med børn
Fra : pedellen

Dato : 12-03-04 09:10

Hej

Jeg har en datter på 8 år, som jeg er begyndt at løbe med. Vores tur er
ikke særlig lang ca. 2 kilometer i meget roligt tempo

Nu har jeg så lige fået at vide, at det måske kan være skadeligt for
hende, hvorfor vidste vedkommende ikke, så nu vil jeg gerne vide om der
er noget om snakken. For hvis det er skadeligt for hende, så stopper vi
selvfølgelig med det samme igen.

Med venlig hilsen
Pedellen

http://www.kandu.dk/

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 14-03-04 20:51

pedellen wrote:
> [...]
> der er noget om snakken. For hvis det er skadeligt for hende, så
> stopper vi selvfølgelig med det samme igen.

Lad mig starte med at slå fast, at jeg ingen konkret viden har.

Men 2 km i adstadigt tempo lyder ikke som meget i mine ører. Børn har
blødere knogler mv. end voksne, hvilket man naturligvis skal tage hensyn
til [1], men jeg tør godt vædde på, at de fleste aktive børn løber 2 km om
dagen i skolegården! Uden en forklaring på, hvorfor det skulle være
skadeligt, ville jeg slå det hen som en skrøne. Gå vedkommende på klingen
og spørg, hvornår man så kan begynde

Hvis du vil have et bedre svar (og dit engelske er til det), så prøv i
rec.running. Jeg fulgte den for en del år siden, og de folk ved virkelig
meget.

[1] Det er fx derfor man ikke inden for kampsport lærer børn låseteknikker
for de er 13-14 år.

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
Science is like sex: sometimes something useful comes out, but that is

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 15-03-04 17:52

"pedellen" <pedellen.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hende, hvorfor vidste vedkommende ikke, så nu vil jeg gerne vide om der
> er noget om snakken. For hvis det er skadeligt for hende, så stopper vi

http://www.sportnetdoc.dk/child/general/general-training.htm

Her er der god information om at træne (med) børn - hvad de kan tåle, hvad
de har gavn af og hvad ikke......

Så vidt jeg ved er det langedistancer (halvmarathon og marathon) børn ikke
må stille op i, før de er mindst 15 år.

http://www.copenhagenmarathon.dk/DK/minimarathon.htm

På ovenstående kan du se, hvilke konkurrencer man lader børn løbe i:

5-7 årige løber 1 km uden tid sammen med en voksen.
8-15 årige løber 2 km alene og på tid.

Jeg tror roligt du kan fortsætte løbeturene med din datter!

Mvh. Lisbeth