Brændeovn - sværte eller maling?
Fra : kelds@ofir.dk

Dato : 11-03-04 21:39

Jeg har fået fat i en ældre konvektions-brændeovn til mit sommerhus,
den er smårusten og trænger til en omgang ståluld og noget ovnsværte
eller ovnmaling. Det sidste er vel det nemmeste at påføre (spray), men
er der nogen fordel ved ovnsværte fremfor varmefast maling?

KS

Fra : Ernst V. Jacobsen

Dato : 11-03-04 22:05

<kelds@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller ovnmaling. Det sidste er vel det nemmeste at påføre (spray), men
> er der nogen fordel ved ovnsværte fremfor varmefast maling?

Jeg har en brændeovn der er ca. 2 år gammel. For et par måneder begyndte
malingen pludselig at skalle af flere steder. Jeg kontaktede forhandleren
hvorefter en montør kom ud og reparedede den på garantien.

Den fik først en tur med en rystepudser og bagefter blev den spraymalet på
de ramte steder med varmefast maling (500 grader). Den blev 100% i orden
igen - og det er umuligt at se at den har været gen-malet.

Jeg vil derfor anbefale at spraymale den med varmefast maling !