Diasshow
Fra : Ukendt

Dato : 11-03-04 15:11

Hej NG
Lad mig lige starte med at pointere, at det eneste jeg kan finde ud af
omkring javascript hører til under kategorien: "klippe/klistre".
http://www.hjemmesideskolen.dk/scripts/diastxt.asp fandt jeg et diasshow
som jeg er ret vild med.
Jeg brugte det på http://www.peter-m-p.dk/malerier.shtml hvor jeg havde en
masse bryderier, men til sidst (med hjælp) fik det til af fungere.
Nu vil jeg så bruge idéen på http://www.jalo-smykker.dk/test/omviklede.shtml
(javascriptet hedder omv.js) og jeg mener selv at jeg har gjort det samme
som på peter-m-p, men det virker bare ikke.
Samtidig er jeg også meget i tvivl om jeg vil kunne lave f.eks. 10 diasshow
på samme side.
Er her hjælp at hente?

--
Hilsen
Mia

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-03-04 15:45

"Mia J" <sluddermor> skrev

> [...]
> (javascriptet hedder omv.js) og jeg mener selv at jeg har gjort det samme
> som på peter-m-p, men det virker bare ikke.

Når du nu har fået det til at virke på den ene side, må du vel bare kunne
kopiere funktionerne og tilrette billednavne mv.

> Samtidig er jeg også meget i tvivl om jeg vil kunne lave f.eks. 10
diasshow
> på samme side.

I princippet skulle det ikke være noget problem, når blot deforskellige
diasshows styres af hver sit javascript (internt eller i js-fil). Det er
vigtigt i den forbindelse at passe nøje på, at der ikke nogen steder på
siden opstår navnekonflikter.

En anden ting er så, at man skal passe på, at siden ikke bliver 'for tung',
når man bliver ved med at læsse flere billeder og javascripts på.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-04 16:20

"Erik Ginnerskov" skrev i en meddelelse
> Når du nu har fået det til at virke på den ene side, må du vel bare kunne
> kopiere funktionerne og tilrette billednavne mv.

Det troede jeg også at jeg havde gjort, men det er åbenbart gået galt.
Tabellen er anderledes og måske er det der det går galt. Selvom jeg
efterhånden bilder mig ind at jeg forstår det meste af det der foregår så er
jeg ikke sikker.

> [...]

> diasshows styres af hver sit javascript (internt eller i js-fil). Det er
> vigtigt i den forbindelse at passe nøje på, at der ikke nogen steder på

Er det nødvendigt med hvert sit javascript? De forskellige dele bliver jo
kaldt forskellige steder på siden. Nå nu skal jeg ha' den første til at
fungere før jeg drømmer videre.

> En anden ting er så, at man skal passe på, at siden ikke bliver 'for
tung',
> når man bliver ved med at læsse flere billeder og javascripts på.

Ja, det må jeg finde ud af når jeg når så langt.

--
Hilsen
Mia

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-03-04 22:39

"Mia J" <sluddermor> skrev

> Er det nødvendigt med hvert sit javascript? De forskellige dele bliver jo
> kaldt forskellige steder på siden. Nå nu skal jeg ha' den første til at
> fungere før jeg drømmer videre.

Jo, du kan selvfølgelig også have et langt script, der indeholder det
nødvendige antal funktioner.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Ukendt

Dato : 12-03-04 12:28

"Erik Ginnerskov" skrev i en meddelelse:
> Jo, du kan selvfølgelig også have et langt script, der indeholder det
> nødvendige antal funktioner.

Jeg forstår intet af det her....?
http://www.jalo-smykker.dk/test/omviklede.shtml vil ikke validere, men jeg
kan ikke finde ud af hvad fejlen er og jeg tror det er den samme fejl der
muligvis er skyld i at diasshowet ikke virker.
Jeg har stirret på det i rigtig mange timer og mine øjne er røde og trætte.
Hjææææælp

--
Hilsen
Mia

Fra : Christian

Dato : 12-03-04 12:58

Fejlen skyldes en maglende ; (semikolon) i denne fil: omv.js
Det betyder at de linjer skal se sådan ud:

------------------ Udsnit fra funktionen ------------------
function 35-01-65-791()
   {
   document.stort_billede.src="smykker/35-01-65-79.jpg";
   document.getElementById("div35-01-65-79-x").style.visibility="visible";
   }

function 35-01-65-792()
   {
   document.stort_billede.src="grafik/animlogo.gif";
   document.getElementById("div35-01-65-79-x").style.visibility="hidden";
   }
------------------ Udsnit fra funktionen ------------------
Det som jeg har lavet med dem er at der er kommet et ; efter hver
"udskrivning" til dokumentet.

Christian

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Ukendt

Dato : 12-03-04 13:23

"Christian" skrev i en meddelelse:
> Fejlen skyldes en maglende ; (semikolon) i denne fil: omv.js

Det er så sat ind, det ændrede desværre intet, men tak for forslaget.

--
Hilsen
Mia

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-03-04 14:38

"Mia J" <sluddermor> skrev

> [...]
> muligvis er skyld i at diasshowet ikke virker.
> Jeg har stirret på det i rigtig mange timer og mine øjne er røde og

1. Line 161, column 6: end tag for "div" omitted, but OMITTAG NO was
specified
^
2. Line 130, column 0: start tag was here (explain...).
^

I <td id="tekst"> åbner du i linje 130 en <div class="tekst">. Den div skal
lukkes igen inden du lukker td'en i linje 160.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Ukendt

Dato : 12-03-04 18:34

"Erik Ginnerskov" skrev i en meddelelse:
> I <td id="tekst"> åbner du i linje 130 en <div class="tekst">. Den div
skal
> lukkes igen inden du lukker td'en i linje 160.

Tusind tak for hjælpen, nu validerer siden i det mindste

Jeg kan ikke rigtig finde ud af om jeg skal droppe idéen, men min stædighed
siger mig, at jeg jo har fået det til at fungere et andet sted og da jeg så
diasshowet første gang var det mit nuværende projekt jeg havde i tankerne.

Jeg må prøve at disekere det hele endnu engang.

--
Hilsen
Mia