tørretrumbler placering
Fra : Flemming Vestergaard

Dato : 11-03-04 07:14

Hej,

i forbindelse med opførelse af nyt hus er vi ved at planlægge bryggers.
nogen der kan sige noget om hvorvidt tørretrumbler skal placeres ved
ydervæg, eller om den fint kan placeres ved indervæg?

hvordan laver byggefirmaet løsningen ved placering ved indervæg? er det med
rør op gennem væggen og op på taget til aftræk ?

mvh
Flemming

Fra : Martin Kirk

Dato : 11-03-04 08:18

"Flemming Vestergaard" <SLETDETTEflemmingvestergaard@yahoo.com> skrev i en
meddelelse news:405003c3$0$1581$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> hvordan laver byggefirmaet løsningen ved placering ved indervæg? er det
med
> rør op gennem væggen og op på taget til aftræk ?

ved at bruge en kondens tørrer der ikke skal bruge aftræk,
du får varme i huset og ikke til fuglene.
--

FØLG SØSPORTENS SIKKERHEDSRÅD.

Giv ikke anledning til uro : RING HJEM

Med Venlig Hilsen
Martin Kirk

Fra : Flemming Vestergaard

Dato : 11-03-04 10:03

Hej,

tak for svaret
bruger man også kondenstørrer til nye huse til opførelse ?
findes der nogle data på procentvis fordeling af, hvad der anskaffes til nye
huse - aftrækstørrer vs kondenstørrer ?

Fra : Ole Jeppesen

Dato : 11-03-04 23:35

Der er bare et lille minus ved kondenstumnblere.

Hvis man f.eks tumbler sine dyner lugter det af bæ (pga. fjerene i dynen).
Det slipper man for med en aftrækstumbler (sådan en ville jeg vælge næste
gang!)

mvh

Ole

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-04 10:19

"Martin Kirk" <M.Kirk@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> ved at bruge en kondens tørrer der ikke skal bruge aftræk,
> du får varme i huset og ikke til fuglene.
> --
Men til gengæld er den ca. 2* så dyr i indkøb, så der går et stykke tid før
det "løber rundt", på den anden side slipper Flemming for at bekoste et
aftræk, hvis han altså ikke bare nøjes m. et hul i muren . Jeg HAR
k.tumbler men købte den også for at kunne bruge det afkalkede vand samt
forbedre indeklimaet.

Fra : Kathrine

Dato : 11-03-04 10:52

"Jørgen M. Rasmussen" skrev:

> Jeg HAR
> k.tumbler men købte den også for at kunne bruge det afkalkede vand
samt
> forbedre indeklimaet.

Hvad bruger du vandet til helt præcist? Er der ikke rester af
vaskemiddel i? Er det helt afkalket, når det har været igennem
tumbleren?
Jeg plejer jo bare at smide vandet ud, så hvis jeg kan bruge det nyttigt
til noget, er det jo godt!
--
Kathrine

Fra : Peter Schroeder

Dato : 11-03-04 11:32

"Kathrine" skrev
> Hvad bruger du vandet til helt præcist? Er der ikke rester af
> vaskemiddel i? Er det helt afkalket, når det har været igennem
> tumbleren?

Vandet er jo fortættet damp. Er der rester af vaskepulver
sidder det i tøjet. Der kan dog god være lidt fnugger i.
Skal det bruges til f.eks. dampstrygejern skal det
filtreres først.

> Jeg plejer jo bare at smide vandet ud, så hvis jeg kan bruge det nyttigt
> til noget, er det jo godt!

Det er fint at vande blomster med

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 11-03-04 06:57

"Kathrine" <katras@fjerndette.ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad bruger du vandet til helt præcist? Er der ikke rester af
> vaskemiddel i? Er det helt afkalket, når det har været igennem
> tumbleren?

Der kan være rester i, især hvis man bruger skyllemiddel. Men da jeg bruger
det til ting som kræver kalkfrit vand, og det samtidig ikke betyder så
meget, fx. blomstervanding, vand til
dampstrygejernet,vinduespudsning,sprinklervæske,vand til batteriet, plejer
jeg at nøjes med at lade det løb igennem et kaffefilter. For der kan også
være noget "fnuller" i.

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 12-03-04 11:04

"Martin Kirk" <M.Kirk@oncable.dk> skrev et indlæg
<405012a5$0$1560$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>:

>ved at bruge en kondens tørrer der ikke skal bruge aftræk,
>du får varme i huset og ikke til fuglene.

Jeps, men også en del fugt. I hvert fald for nogle tumbleres
vedkommende. Svigerfar har en kondenstumbler (Whirlpool) som give så
meget varme og fugt at vinduet skal åbnes når den er i gang.

Vi har kun haft aftrækstumblere (2 styk i løbet af 22 år) og ud fra
erfaringen med dem samt svigerfars tumbler vil jeg kun anbefale
kondenstumbler i de situationer man ikke kan få lavet aftræk. Har selv
tidligere boet i lejlighed hvor vi havde en aftrækstumbler i
bryggerset - så med vi blot slangen ud af vinduet og lukkede det på
klem og var derved sikre på at fugten kom ud. Virkede udmærket når
vinden ikke var på i den side

Citat fra
<http://www.taenk.dk/tt/2003/tt40/tumbler/>
"Kondenstørretumblere er en smule dyrere i brug, og man skal være
opmærksom på, hvor meget vand, de trækker ud af luften, inden den
slippes ud i lokalet. Nogle er ikke særligt effektive og det kan give
fugtproblemer."
Citat slut

Og skal man ud at købe kan man hente info her:
<http://www.fi.dk/test/haardehvidevarer/vaskemaskiner_toerretumblere/>
Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 11-03-04 14:36

"Jørgen Linde Sørensen" <NOSPAMng1@linde-sorensen.dk> skrev i en meddelelse

> Jeps, men også en del fugt. I hvert fald for nogle tumbleres
> vedkommende. Svigerfar har en kondenstumbler (Whirlpool) som give så
> meget varme og fugt at vinduet skal åbnes når den er i gang.

Som du selv antyder, er det mærke afhængigt. Vi har haft to, den første var
en fuld elektronisk Bauknegt, tror jeg det staves, og den havde omtalte
probs. . Den blev skrottet til dels pga. det, der var ikke rigtig nogle
grund til at holde liv i den , men siden har jeg erfaret der findes en
workaround, som løser prob. med at "fnuller" stopper
blæseren&aftrækskanalen. Det var der bare ingen hos det nuv. Punkt1. som
fortalte mig ((. Den nuv. er en AEG "så_ simpel_som_muligt" T50 og den
virker til UG.

Fra : Flemming Vestergaard

Dato : 12-03-04 19:57

Tak for de mange svar.

Men hvilke kondenstørretrumblere kan I så anbefale ?
Dvs mærker på tørretrumblere, der ikke fugter rum så meget at vindue skal
åbnes ?

mvh
Flemming

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 12-03-04 09:01

> [...]

> Men hvilke kondenstørretrumblere kan I så anbefale ?
> Dvs mærker på tørretrumblere, der ikke fugter rum så meget at vindue skal

Jeg kan næsten regne ud, du har læst mit svar? , igen AEG T50 har ikke
skuffet mig, tværtimod. Du finder hurtigt ud af detder fugtsensor-automatik
er overflødig, og hvilke tekstiler der skal have 70,60,45 min., og hvilke
som bare kan hænges op på den tørresnor du self. har rigget til over
t.tumbleren, en sidegevinst pga. varmeafgivelsen . For at forkorte
tørretiden mest muligt, er det en STOR fordel hvis det er centrifugeret med
min. 1500 omdr., du kan tro det river i tegnebogen når tøjet er vådt .

Fra : Flemming Vestergaard

Dato : 13-03-04 10:59

Ja, jeg har læst dit indlæg.

Jeg vil da helt sikkert overveje en AEG T50.

Nu er jeg ikke inde i tørretrumblere, så jeg spørger lige:
Hvor meget varme afgiver kondenstørretr. i forhold til en vaskemaskine?
Er det noget af det samme ?

Når jeg nu bygger nyt hus, er det så ikke bedst med en aftræksmaskine?
Forstår stadig ikke helt, hvorfor jeg skal investere 2-3000 ekstra på en
kondensmaskine

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 12-03-04 13:51

"Flemming Vestergaard" <SLETDETTEflemmingvestergaard@yahoo.com> skrev i en
meddelelse news:4052db9c$0$27381$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Nu er jeg ikke inde i tørretrumblere, så jeg spørger lige:
> Hvor meget varme afgiver kondenstørretr. i forhold til en vaskemaskine?
> Er det noget af det samme ?

Nej MEGET mere, stor set alt effekt gå til opvarmning af luft i en tumbler,
ved en kondens bliver det inde i huset og v. en alm. ryger det ud til
fuglene . En v.maskine varmer jo vandet ifb. med vasken, hvorefter det
lukkes ud i afløbet.

> Når jeg nu bygger nyt hus, er det så ikke bedst med en aftræksmaskine?
> Forstår stadig ikke helt, hvorfor jeg skal investere 2-3000 ekstra på en
> kondensmaskine

Det er også det jeg indledningvis satte ?? ved, om den reelt kan tjene sig
hjem igen, hvis der ikke er spcielle forhold. Det kan være etablerings
udgifter til aftræk el fx. el.varme, hvor det jo er ligemeget om effekten
bliver brændt af i el.panelet el. t.tumbleren. Jeg har el.varme, så det skal
nok løbe rundt på et tidspunkt, hvis den altså ikke "brækker ned" . Læg
dig fast på et beløb som du vil btale, og se dig om hvad du kan få, HUSK at
de hvidevare-pushere er nogle ågerkale. Du kan let få det 20-30% billigere
end vejled. udsalgspris, man skal bare være lidt hård i "filten".