header/footer ->javascript
Fra : David Konrad

Dato : 10-03-04 21:13

Via følgende stump javascript

<script language="JavaScript">
function doprint() {
window.dataframe.focus();
window.print();
}
</script>

og en knap

<input class=reportbutton type=button value='Print'
onclick='javascript:doprint();'>

printer jeg en stribe PHP-generede sider ud, beliggende i et iframe. Det går
skam fint. Problemet blot, at jeg ikke kan hindre at windows medprinter de
på klienten indstillede 'header' og 'footer' data, som de fleste sikkert
kender fra "Printeropsætning" - er header indstillet til f.eks '&w&bPage &p
of &P' printes sidenr og antal med ud på hver side. Udover at det jo
indebærer nogle sikkerhedsrisici - direkte url kan være med - er det
grænseløst irriterende, eftersom det både er grimt og ødelægger sidernes
layout.

Hvordan undgår jeg at header/footer inddrages i printingen, eller
alternativt - hvordan nulstiller jeg midlertidigt klientens printeropsætning
på dette område?

Det eneste alternativ jeg pt selv har kunne regne mig frem til er at printe
siderne ud via Office-programmerne - men så kunne jeg jo have sparet al den
#¤&¤% tid, og blot lavet en exe-fil selv, der printede siderne ud.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 10-03-04 22:24

David Konrad escribió / skrev

> Problemet blot, at jeg ikke kan hindre at windows medprinter de
> p† klienten indstillede 'header' og 'footer' data

korrekt!

--
Publica fotos de tu Cine en Casa en
http://www.intercambiodvd.com/CineEnCasa

Fra : David Konrad

Dato : 10-03-04 23:55

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> wrote in message
> David Konrad escribió / skrev

> korrekt!

Ikke noget videre genialt svar. Anyway - jeg løser problemet på en mere
elegant facon. Brug af javascript er alligevel det samme som at pisse i
bukserne hvis man er kold - en midlertidig mockup-løsning..

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-03-04 01:50

"David Konrad" <david_konrad@hotmail.com> skrev

> Ikke noget videre genialt svar.

Lars gav dig faktisk det rigtige svar: Du kan ikke pille ved brugernes
browseropsætning. Og heldigvis for det.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : David Konrad

Dato : 11-03-04 02:24

"Erik Ginnerskov" <egin@spam.invalid> wrote in message

> "David Konrad" <david_konrad@hotmail.com> skrev

> Lars gav dig faktisk det rigtige svar: Du kan ikke pille ved brugernes
> browseropsætning. Og heldigvis for det.

Jeg spurgte ikke for at få at vide, at jeg ikke kunne - det vidste jeg jo
godt - håbede bare én eller anden kendte en genvej : Jeg taler jo tydeligvis
om IE, og jeg kunne snildt tænke mig at MS havde lusket en bagdør ind, som
de plejer, fordi de havde haft et lignende behov ifm deres egne
programpakker på et tidspunkt - trods alt er IE's browservindue jo kun en
klasse der instantieres med en række mere eller mindre veldokumenterede
parametre - IE er blot én ud mange værtsprogrammer der benytter denne
klasse, og mit håb var så, at en eller anden kunne pege på tricket.

Men : Selvfølgelig kan man pille ved dele af browseropsætningen - desværre
blot ikke ved noget så fundamentalt, som hvordan den side, browseren aktuelt
viser, printes ud. En ret forbløffende prioritering - man kan installere et
helt program via HTML uden at brugeren nødvendigvis opdager det, der kan gå
i krig med hvad som helst (activeX) men at overstyre et dokuments
udprintningskvalitet fra selve dokumentet er tilsyneladende fundet for
farligt

Men det er komplet lige meget nu - det var det eneste jeg brugte javascript
til (udover at vise et popupvindue med en hjælpetekst i en anden
forbindelse). Nu aktiverer jeg blot klientens egne programmer til
udskriften, dvs genererer siden med php når der klikkes på den tilhørende
knap, og kalder efterfølgende et associeret program, der kan printe i en
bedre kvalitet.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 11-03-04 02:47

> [...]

>i krig med hvad som helst (activeX) men at overstyre et dokuments
>udprintningskvalitet fra selve dokumentet er tilsyneladende fundet for

Det kan man nu godt, det kræver et plugin og ændrer på browserens
sikkerhedsindstillinger, så fornuftuge folk siger nej tak.

Det er heller ikke gratis.

http://www.meadroid.com/scriptx/

Men, hvorfor er det så vigtigt?
--
Knud

Fra : David Konrad

Dato : 11-03-04 03:04

"Knud Gert Ellentoft" <ellentoft@mail.tele.invalid> wrote in message

> Det kan man nu godt, det kræver et plugin og ændrer på browserens
> sikkerhedsindstillinger, så fornuftuge folk siger nej tak.

Naturligvis - det er helt godnat som bruger at acceptere den slags, eller
for den sags skyld være kunde og godtage en løsning, der kompromitterer
brugernes sikkerhed eller standardopsætninger.

Pluginnet du beskriver kunne jeg selv lave, hvis det var - det er ikke
svært - det er lidt sådan min løsning er nu, dvs en kontrol der i stedet for
at printe gennem browseren, printer gennem et andet program. I stedet kunne
jeg selvfølgelig rigtig nok blot ændre printeropsætningen fra kontrollen
temporært - god ide, havde faktisk ikke afprøvet dette! Jeg håbede blot man
kunne arbejde med et eller andet "hemmeligt" eller udokumenteret
document.printer-objekt i javascript, naturligvis IE-relateret

> Det er heller ikke gratis.
>
> http://www.meadroid.com/scriptx/
>
> Men, hvorfor er det så vigtigt?

Det er overhovedet ikke væsentligt eller vigtigt - det er ikke engang til en
professionel løsning af nogen art - et lille hobbyprojekt - jeg synes blot
det virker federe, når header/footer ikke kommer med. Jeg tror såmænd ikke
engang nogle af de 4-5 brugere der vil bruge "programmet" dagligt
(mysql+php+html indtastningsskærmbilleder+en activex kontrol+nogle excel
templates=produktionsplaner på et spillested) overhovedet vil blive generet
af, at datoen på sider, udskrevet på maskiner hvor header/footer er
specificeret, vil bemærke eller lade sig genere af dette. Det er til intern
brug.

Men tak for hjælpen!

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 11-03-04 07:28

David Konrad escribió / skrev

> Ikke noget videre genialt svar.

Det kan godt være du ikke kan lide svaret, men ikke desto mindre er det
det rigtige svar.