hvor ærlig kan man være over for forældre ~
Fra : Bo M Mogensen

Dato : 10-03-04 13:45

jeg var for nyeligt på vesit ved en gamel efterskole veninde i Århus
hun have fået et par børn siden sidst .....både hun og manden er
teaputer , så alt bliver forståe anelyseret og debateret til fornuften
er hjemme .

Nå min gamle veninde have fået rynker og var blevet gråhårdet og så
meget slidt ud - hun havde født 2 børn der var sluset direkte ud fra
helved .

enten så sad de oppe ved de her stakkels forældre eller så skreg de 90
af tiden

jeg har kikke lidt på

http://www.google.dk/search?q=damp&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=da&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=cr%3DcountryDK

jeg er ikke ekspert i damp .... men det må sgu være sådan det er ,
eller så er det noget med at der aldrig bliver sat grænser hvilket gør
de her børn forvirede ...

spørgsmålet er bare skal man holde sin kæft ( det plejer jeg ikke så
det forventes ikke )

men hun ser jo farlig ud min veninde slidt drænet - det er sgu synd
for hende .....så jeg synes det burde jeg ???
--

Mv.
Bo M Mogensen

HP Holm Om mig selv :
Du er syg i hovedet, spørgsmålet er kun hvor syg?
2.)"Puha badder badder." Ejwind K.

Fra : Karina & Søren

Dato : 10-03-04 14:09

Jeg synes du skulle blande dig uden om!!!!!!

Karina

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 10-03-04 14:34

Karina & Søren wrote:
> Jeg synes du skulle blande dig uden om!!!!!!

Fordi?

Et så kategorisk udsagn burde i det mindste følges op af et argument.

(Og vil du så ikke godt holde op med at top-poste? Se evt.
http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html)

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
Conway's Law: In any organization there will always be one person who

Fra : Tine Andersen

Dato : 10-03-04 15:06

"Kristian Damm Jensen" <REdammMOVE@ofir.dk> wrote in message

> (Og vil du så ikke godt holde op med at top-poste? Se

..... for det her her ikke Jeopardy, hvor svaret kommer før spørgsmålet.

Tine

Fra : Karina & Søren

Dato : 10-03-04 15:13

"Kristian Damm Jensen" <REdammMOVE@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Fordi?
>
> Et så kategorisk udsagn burde i det mindste følges op af et argument.

Okay, det kommer så her
Han skriver jo selv at hun har fået et par børn siden sidst, altså er det
ikke en veninde han ser særlig tit. Måske de bare havde en dårlig dag, han
kan da ikke dømme hverken børn eller forældre ud fra et enkelt besøg!!!!!!

Moderen beklagede sig vist ikke, det var kun ham som synes hun så grå og
trist ud. Måske de synes deres liv fungerer godt, hvorfor skal folk udefra
så komme og blande sig??

Hvis endelig man skal blande sig, skal man efter min mening være meget tæt
på familien og være sikker på at der er et problem enten for børn eller
forældre. At komme på en enkelt besøg og straks begynde at undersøge om
børnene eventuelt kunne have DAMP, det synes jeg er for langt ude.

Karina

(Og vil du så ikke godt holde op med at top-poste? Se evt.
> http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html)

Håber det stod bedre denne gang, jeg er forholdsvis ny her

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 10-03-04 15:37

Karina & Søren wrote:

> Håber det stod bedre denne gang, jeg er forholdsvis ny her

Vi har alle været nye på usenet engang

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
Vital papers will demonstrate their vitality by spontaneously moving

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 10-03-04 14:43

On Wed, 10 Mar 2004 14:08:47 +0100, "Karina & Søren"
<karina.s@mail.dk> wrote:

> Jeg synes du skulle blande dig uden om!!!!!!

hvorfor det ? jeg har kendt min veninde siden 1982 - nu ser jeg hende
blive ædt op inde fra af den terror .....

Fra : Tine Andersen

Dato : 10-03-04 15:06

"Bo M Mogensen" <chokmah@spamcop.net> wrote in message

> hvorfor det ? jeg har kendt min veninde siden 1982 - nu ser jeg hende
> blive ædt op inde fra af den terror .....

Hun har truffet et valg.

Tine

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 10-03-04 14:19

Bo M Mogensen wrote:
> [...]
>
> jeg er ikke ekspert i damp .... men det må sgu være sådan det er ,
> eller så er det noget med at der aldrig bliver sat grænser hvilket gør

Med den kortfattede beskrivelse du giver, er det umuligt at sige for andre.
Det lyder nu ikke som DAMP. Et DAMP-barn ville aldrig sidde stille hos mor
eller far i længere tid.

For mig lyder det mere som om der ikke bliver sat grænser. (Mindst én af de
to må være stor nok til at man kan fortælle ungen af "nej, du kan ikke
komme op og sidde hos mig nu, og jeg gider i øvrigt ikke høre på dit
hyleri. Gå ind på dit værelse, hvis du ikke kan være stille.")

Hvad du beskriver er i al fald ikke normalt.

Hvor gamle _er_ børnene egentlig? Og hvad mener forældrene selv om
situationen?

> [...]
> for hende .....så jeg synes det burde jeg ???

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
The optimist proclaims we live in the best of all possible worlds; and
the pessimist fears this is true. -- James B. Cabell

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 10-03-04 14:48

On Wed, 10 Mar 2004 14:18:57 +0100, "Kristian Damm Jensen"
<REdammMOVE@ofir.dk> wrote:

>Med den kortfattede beskrivelse du giver, er det umuligt at sige for andre.
>Det lyder nu ikke som DAMP. Et DAMP-barn ville aldrig sidde stille hos mor
>eller far i længere tid.

de sider ikke stille altså de sider og køre rundt , drengen er nu den
værste pigen er mere bare skal vi sige skrøbelig !

>For mig lyder det mere som om der ikke bliver sat grænser.

Det gør der ikke ....

> [...]
>komme op og sidde hos mig nu, og jeg gider i øvrigt ikke høre på dit
>hyleri. Gå ind på dit værelse, hvis du ikke kan være stille.")

det vil blot resultere i et skrig der vil være ubærligt - jeg ser det
lidt som forældrene er ramt af en slags stockholm syndrom !

>Hvad du beskriver er i al fald ikke normalt.

jeg har aldrig set noget ligenende !

>Hvor gamle _er_ børnene egentlig? Og hvad mener forældrene selv om
>situationen?

3 & 5 tror jeg !
( ca )

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 10-03-04 15:46

Bo M Mogensen wrote:
> On Wed, 10 Mar 2004 14:18:57 +0100, "Kristian Damm Jensen"
> <REdammMOVE@ofir.dk> wrote:

<snip>

> 3 & 5 tror jeg !
> ( ca )

Du svarede ikke på det vigtigste spørgsmål.

Hvis du vil blande dig, så er første skridt under alle omstændigheder at du
forstår, hvordan forældrene selv tænker om situationen. Du skal lytte. Når
du er færdig med at lytte, så skal du _måske_ tale.

Og så skal du være forberedt på, at du taler om et af de mest
følelsesladede emner overhovedet: folks børn og deres børneopdragelse. Man
skal være *meget* varsom med selv den mest velmente og konstruktive kritik.

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
First they ignore you. Then they laugh at you. Then they fight you.

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 10-03-04 16:10

On Wed, 10 Mar 2004 15:45:38 +0100, "Kristian Damm Jensen"
<REdammMOVE@ofir.dk> wrote:

>Du svarede ikke på det vigtigste spørgsmål.

ok

>Hvis du vil blande dig, så er første skridt under alle omstændigheder at du
>forstår, hvordan forældrene selv tænker om situationen. Du skal lytte. Når
>du er færdig med at lytte, så skal du _måske_ tale.

jamen det har jeg også tænkt mig

>Og så skal du være forberedt på, at du taler om et af de mest
>følelsesladede emner overhovedet: folks børn og deres børneopdragelse. Man
>skal være *meget* varsom med selv den mest velmente og konstruktive kritik.

ja det er jo det vi lever jo i en tid med ønske børn og en
idyalisering af disse poder - hvad der sådan set er godt nok rent
faktisk så viser det sig at virke .... men her holder den bare ikke
som jeg ser det

Fra : Susanne Drews

Dato : 10-03-04 16:40

On Wed, 10 Mar 2004 12:44:51 GMT, Bo M Mogensen <chokmah@spamcop.net>
wrote:

>jeg er ikke ekspert i damp .... men det må sgu være sådan det er ,
>eller så er det noget med at der aldrig bliver sat grænser hvilket gør
>de her børn forvirede ...

Det sidste kan snildt være tilfældet - sammenholdt med dine venners
erhverv. Jeg har arbejdet i en SFO - det mest "håbløse" barn, vi
havde, var søn af hhv. en pædagog/psykolog., som var mere optaget af
at "analysere" deres afkom end at lære det at fungere alderssvarende!

Ungen var snotforvirret! Når han gerne ville lære noget praktisk - som
f.eks. klokken - blev han afæsket dyberegående begrundelser for,
hvorfor han ville det! Her var det ikke nok for barnet at svare:
"Fordi det er praktisk!" - han fik forelæsninger om "tidens tyranni"
m.v. - enormt klogt i forhold til, at drengen ude på legeaftaler
allerede have oplevet at føle sig DUM, fordi han vidste, at han skulle
være hjemme kl. 17 - men bare ikke kunne "læse et ur".

>spørgsmålet er bare skal man holde sin kæft ( det plejer jeg ikke så
>det forventes ikke )
Det synes jeg ikke, du for enhver pris skal! Giv din gamle veninde et
knus - snak med hende om den store omvæltning, børnene er (prøv at
holde dig vågen, når hun snakker om forskellige mærker i majsvælling).

>men hun ser jo farlig ud min veninde slidt drænet - det er sgu synd
>for hende .....så jeg synes det burde jeg ???

Min bedste veninde lignede l... i fem år, fordi hun valgte at være mor
og ammeko fremfor noget andet. Så dukkede hun ud af "moderskabets
mystiske mørke", smed de overflødige kilo, tog en dyb indånding: "Så,
nu kan jeg rumme både at være mor til to - og alt det andet, jeg også
er!" - Giv din veninde tid - og lad være at pådutte hendes børn
hjemmestrikkede diagnoser

/Sus

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 10-03-04 18:21

On Wed, 10 Mar 2004 16:40:19 +0100, Susanne Drews <igenia@ofir.dk>
wrote:

> [...]
>havde, var søn af hhv. en pædagog/psykolog., som var mere optaget af
>at "analysere" deres afkom end at lære det at fungere alderssvarende!

ja det tilfældet her : natur børne have og snak om hvis han ikke for
brugt sine kræfter så bliver han destruktiv - Hell Yeah ....

> [...]
>allerede have oplevet at føle sig DUM, fordi han vidste, at han skulle
>være hjemme kl. 17 - men bare ikke kunne "læse et ur".

nu var jeg der jo kun i 24 timer og har måske dømt ungerne hårdt - men
det tror jeg ikke min veninde der er 34 lignede en slidt kone på 50 år
og det er sgu ikke af hårdt arbejde hun har en drømme gruppe hvor de
sider og piller tær og taler om derres drømme hvad man umuligt kan få
stress af !!!

>Det synes jeg ikke, du for enhver pris skal! Giv din gamle veninde et
>knus - snak med hende om den store omvæltning, børnene er (prøv at
>holde dig vågen, når hun snakker om forskellige mærker i majsvælling).

ja det LOL

> [...]
>nu kan jeg rumme både at være mor til to - og alt det andet, jeg også
>er!" - Giv din veninde tid - og lad være at pådutte hendes børn

jamen jeg tror sgu oprigtigt talt den ældeste af de her unger er
seriøst syg i roen .....

Fra : Michael Zedeler

Dato : 10-03-04 17:35

Hej Bo,

Bo M Mogensen wrote:

> [...]
> men hun ser jo farlig ud min veninde slidt drænet - det er sgu synd
> for hende .....så jeg synes det burde jeg ???

Jeg mener sagtens at du kan snakke med hende hvis du bare griber det an
på en måde hvor du fokuserer på de rigtige ting. Hvis du taler ud fra
din oplevelse af hende i den situation som hun er endt i, frem for hvad
hun burde gøre anderledes, tror jeg godt at det kunne blive positivt.

I stedet for at "formane" at hun skal gøre det ene eller andet, så
fortæl hende at du er ked af at se hende i den situation og spørg hende
om hun har det godt. På den måde kan du støtte, frem for bare at rette
på hende og børnenes opførsel.

....men pas rigtig godt på at du holder dig til emnet - det gælder om at
lytte til hvad hun siger.

Mvh. Michael.

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 10-03-04 18:31

On Wed, 10 Mar 2004 17:34:36 +0100, Michael Zedeler
<michael@zedeler.dk> wrote:

Hej Michael

> [...]
>din oplevelse af hende i den situation som hun er endt i, frem for hvad
>hun burde gøre anderledes, tror jeg godt at det kunne blive positivt.

jamen jeg er ikke uden pli :) lige nu sider jeg i afrika men jeg vil
ringe til hende når jeg kommer hjem .... det har bare taget mig en rum
tid at forarbejde den lede oplevelse - jeg har sgu set mange børn i
mit liv - jeg har aldrig set noget lignede - jeg har søskne der er 20
og 25 år ynger ind mig .... der har aldrig været noget med dem
et eller andet sted er det jo pisse ærgeligt fordi børn kan jo være
skide skæge at have med at gøre .... jeg passer min gode venners børn
fra tid til anden det går let og elegant har hunden med den ligger sig
ind og sover ved den store dreng - da de her forbanende snot unger så
hunden SKREG de ....de var og er sgu syge i hovedet - det vil jeg
holde for mig selv under en samtale .....

> [...]
>fortæl hende at du er ked af at se hende i den situation og spørg hende
>om hun har det godt. På den måde kan du støtte, frem for bare at rette

nu har jeg kendt hende det meste af 23 år og jeg kan sgu godt kalde en
spade for en spade sammen med hende ... well vidne at det her er først
gang jeg skal gå forsigtigt

>...men pas rigtig godt på at du holder dig til emnet - det gælder om at
>lytte til hvad hun siger.

det agter jeg bestemt også men min pointe er de bør se en pysolog også
bør den største have noget nerve medicin !!!!

Fra : Michael Zedeler

Dato : 17-03-04 22:20

Hej Bo,

Bo M Mogensen wrote:

> [...]
> hunden SKREG de ....de var og er sgu syge i hovedet - det vil jeg
> holde for mig selv under en samtale .....

Jeg synes at det er synd hvis du allerede nu har bestemt dig for at det
er børnene der er noget galt med. Det er utroligt så meget omgivelserne
kan påvirke børns adfærd. Med andre ord: lad være med at dømme nogen -
hvad enten det er forældre eller børn.

> nu har jeg kendt hende det meste af 23 år og jeg kan sgu godt kalde en
> spade for en spade sammen med hende ... well vidne at det her er først
> gang jeg skal gå forsigtigt

Hvis at "kalde en spade for en spade" handler om at du fortæller hende
at hendes børn er forfærdelige, kunne jeg godt forestille mig at du får
problemer og vittgerligt ikke opnår noget som helst.

> det agter jeg bestemt også men min pointe er de bør se en pysolog også
> bør den største have noget nerve medicin !!!!

Måske det ikke er nogen god idé at du snakker med hende alligevel.

Mvh. Michael.

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 19-03-04 11:57

On Wed, 17 Mar 2004 22:20:29 +0100, Michael Zedeler
<michael@zedeler.dk> wrote:

HI Michael

> [...]
>er børnene der er noget galt med. Det er utroligt så meget omgivelserne
>kan påvirke børns adfærd. Med andre ord: lad være med at dømme nogen -

nej men et eller andet er der da helt galt og det burde forælderene
gøre noget ved !

>Hvis at "kalde en spade for en spade" handler om at du fortæller hende
>at hendes børn er forfærdelige, kunne jeg godt forestille mig at du får
>problemer og vittgerligt ikke opnår noget som helst.

det gør jeg selvføligt heller ikke .....jeg vil bare spøreg til
hvordan det går også kom ind på det hænd af vejen

>Måske det ikke er nogen god idé at du snakker med hende alligevel.

ja sådan stille og roligt
--

1.)Mv. Bo M Mogensen

Fra : JSM

Dato : 10-03-04 22:32

> [...]

> men hun ser jo farlig ud min veninde slidt drænet - det er sgu synd
> for hende .....så jeg synes det burde jeg ???

En klog gammel landbetjent fortalte mig engang at der er 3 stensikre måder
at blive uvenner med folk på :
1.Fortæl dem at de ikke har styr på deres hund
2. At de ikke kan køre bil.
3. Kritiser deres børn
Han forklarede også at det er fløjtende ligegyldigt om du har ret eller ej.
Og jeg tror han har ret. Hvis jeg var dig ville jeg nok stikke en finger i
hesten og klappe jorden inden jeg begyndte at kritisere nogens børn. Og ja -
det vil blive opfattet som kritik. Du risikerer meget nemt kun at opnå at
din veninde bliver sur på dig.

mvh
Jesper

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 10-03-04 22:36

On Wed, 10 Mar 2004 22:31:50 +0100, "JSM" <sevelsted@spamnejtakpc.dk>
wrote:

>En klog gammel landbetjent fortalte mig engang at der er 3 stensikre måder
>at blive uvenner med folk på :
>1.Fortæl dem at de ikke har styr på deres hund

Hæ hæ det har han sgu ret i

> [...]
>det vil blive opfattet som kritik. Du risikerer meget nemt kun at opnå at

jamen sådan er det - det må hun så blive

Fra : Susanne Drews

Dato : 10-03-04 23:46

On Wed, 10 Mar 2004 21:36:18 GMT, Bo M Mogensen <chokmah@spamcop.net>
wrote:

>jamen sådan er det - det må hun så blive

Det er sådan, venner skal være! Det kan godt være, at duer er galt
afmarcheret - men du ville være en meget dårlig ven, hvis du bare
holdt kæft. Men altså - far med lempe!

/Sus

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 11-03-04 10:51

On Wed, 10 Mar 2004 23:46:26 +0100, Susanne Drews <igenia@ofir.dk>
wrote:

>Det er sådan, venner skal være! Det kan godt være, at duer er galt
>afmarcheret - men du ville være en meget dårlig ven, hvis du bare
>holdt kæft. Men altså - far med lempe!

det vil jeg gære behagesyge har sin tid - men jeg bilder mig ind der
måske er en chanse for hun bare skal have "et spark bag i" hun ved det
jo godt selv hendes søster var der med sine børn de var sgu søde og
eksemplariske ....

Fra : Nette

Dato : 10-03-04 23:41

"Bo M Mogensen" skrev i en meddelelse
> jeg er ikke ekspert i damp .... men det må sgu være sådan det er ,
> eller så er det noget med at der aldrig bliver sat grænser hvilket gør
> de her børn forvirede ...

Damp kan aldrig komme på tale bare fordi et par unger een enkelt dag sidder
lidt uroligt, måske er kommet sent i seng og tidligt op og måske keder sig
lidt i et hjem, hvor de ikke rigtig kan finde på noget at lave.

Jeg tror på det sidste. Jeg vil give Susanne helt ret i at
pædagogerne/terapeuters børn ofte reagere og opfører sig, - skal vi sige
anderledes. Og sådan er der sikert også et par pædagoger, der siger om mine
unger, for ingen forældre er perfekte. Vi laver alle vores fejl.

Din veninde og hendes mand har selv valgt deres måde at opdrage på og da de
begge er uddannede indenfor området, må de også selv bedømme og handle, hvis
de finder det nødvendigt. Jeg synes ikke, du gør noget rigtigt i at blande
dig. Det er deres liv og deres beslutninger, og jeg tror næppe de vil tage
dine ord for gode vare. Jeg mener,- ikke for at genere dig, men hvor mange
børn har du opdraget sammenlignet med det de er uddannede til? Så med mindre
de direkte spørger dig om et råd, så synes jeg ikke du skal blande dig.

Nette

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 11-03-04 10:50

On Wed, 10 Mar 2004 23:40:36 +0100, "Nette"
<nettesnetpost@hotmailsletdette.com> wrote:

> [...]
>dig. Det er deres liv og deres beslutninger, og jeg tror næppe de vil tage

ahh nu har jeg jo kendt hende i det meste af 23 år - så hun plejer da
at lytte når jeg siger noget ... jeg skal selvføligt være forsigtig og
prøve at undgå at forslå en lobotomi ;) selv om den ville være
gavnelig !!!!!

> Jeg mener,- ikke for at genere dig, men hvor mange
>børn har du opdraget sammenlignet

delvist 2 mindre søskende

> med det de er uddannede til?

getsalt tearpi det er vist mere et spørgmål om god vilje ind en
faktisk uddanelse !

>Så med mindre
>de direkte spørger dig om et råd, så synes jeg ikke du skal blande dig.

Nahh jeg er kendt for min hudløse ærlighed og den kommer også frem her
sprg. er bare hvordan og hvor meget ....

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 11-03-04 11:08

Bo M Mogensen wrote:

> [...]
> at lytte når jeg siger noget ... jeg skal selvføligt være forsigtig og
> prøve at undgå at forslå en lobotomi ;) selv om den ville være

Du har indtil nu foreslået DAMP, almindelig sindsyge, behov for nervepiller
og nu lobotomi. Du får det ærlig talt tila t løbe koldt ned ad ryggen på
mig.

Selv om du muligvis mener det i sjov, så kommer du ingen vegne med den
slags overdrivelser, hverken her eller (i særdeleshed) overfor din veninde.

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
I've had a perfectly wonderful evening. But this wasn't it. -- Groucho

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 11-03-04 11:41

On Thu, 11 Mar 2004 11:08:21 +0100, "Kristian Damm Jensen"
<REdammMOVE@ofir.dk> wrote:

>Du har indtil nu foreslået DAMP, almindelig sindsyge, behov for nervepiller

jamen det ville også være godt jeg nægter at tro en unge der skriger
så meget trives ....

>og nu lobotomi. Du får det ærlig talt tila t løbe koldt ned ad ryggen på
>mig.

det var en spøg

>Selv om du muligvis mener det i sjov, så kommer du ingen vegne med den

som sagt var det for sjov jeg synes lobotomi er i orden til kriminelt
sindsyge voldtægts forbryder der bliver ved folk der forgriber sig i
mod børn måske enda rocker ..... men selvføligt ikke til Børn

Fra : Nette

Dato : 16-03-04 10:40

> delvist 2 mindre søskende

Bo, jeg er altså nød til at sige, at det at have deltaget lidt i opdragelsen
af søskende overhovedet ikke kan sammenlignes med at stå med ansvaret for
børn, man selv har sat i verdenen.
Jeg opdrager også et par børn her i huset, men det er på en helt anden måde
end da jeg deltog i min kusines opvækst eller end den måde, jeg deltager i
opdragelsen af de børn på mit arbejde.
Der er følelser til forskel. Det kan være meget svært at forstå for folk,
som ikke har siddet med et lille hjemmelavet vidunder i sine arme og tænkt
"Gud, det her har jeg lavet og det er MIT ansvar mange mange år frem."
Ikke sagt for at negeligere folk uden børns holdninger til børn, de kan ofte
være nok så meget mere rigtige end forældre, der står midt i suppen og har
følelser med i spillet, men blot for at fortælle, at der altså ER forskel.

> Nahh jeg er kendt for min hudløse ærlighed og den kommer også frem her
> sprg. er bare hvordan og hvor meget ....

Og det håber jeg så du har fået et bud på.

Nette

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 17-03-04 10:38

On Tue, 16 Mar 2004 10:39:53 +0100, "Nette"
> [...]

>af søskende overhovedet ikke kan sammenlignes med at stå med ansvaret for

ja det er jeg jo nok klar over - selv om mine søskne er adopterede fra
korea - er de nu afligevel så godt som sat i verden , ved hjemme avl -
jeg ved godt det ikke er det du mener !
men min pointe er når man har levet sammen med dem 24 timer i døgnet i
en år række så er man ikke uden erfaring.
+ jeg brugte lige så meget tid sammen med den ældste som min far og
hans kone gjorde , slet og ret fordi vi hyggede os !
dte gør vi stadigt nu hvor hun er blevet 18 - hun fortæller mig alle
de ting som forældrene ikke må vide og jeg slår bro i mellem
kontroverserne !

> [...]
>som ikke har siddet med et lille hjemmelavet vidunder i sine arme og tænkt
>"Gud, det her har jeg lavet og det er MIT ansvar mange mange år frem."

jow men hold nu fats i forskellen på dem du passer der hjemme også dem
uden for der er da forskel ...
sagen men de her mennesker er at de har ikke skabt et vidunder - jeg
benægter ikke det kan føles sådan på lige fod som det kan være
fornuftigt for nogen at tro på gud - men det forandre ikke det faktum
at de har skabt et uhyre !!!

> [...]
>følelser med i spillet, men blot for at fortælle, at der altså ER forskel.

jamen det tror jeg da gerne men man må også begribe at børn er
forskelige og ikke alle børn er gode bare fordi de er børn

>Og det håber jeg så du har fået et bud på.

jamen det har jeg og jeg vil gå meget forsigtigt til sagen !

--

1.)Mv. Bo M Mogensen
2.)"Puha badder badder." Ejwind K.

Fra : ThomasB

Dato : 11-03-04 08:44

> [...]
> hun have fået et par børn siden sidst .....både hun og manden er
> teaputer , så alt bliver forståe anelyseret og debateret til fornuften

Og du tror at vide, at de analyserer og debatterer?
Som jeg ser det, så er det lang tid siden du sidst var på besøg - altså
inden de fik børn.
Så du har ikke ligefrem fulgt børnene gennem deres opdragelse vel?

> Nå min gamle veninde have fået rynker og var blevet gråhårdet og så
> meget slidt ud - hun havde født 2 børn der var sluset direkte ud fra
> helved .

At hun har fået rynker osv. er vel klart - hun er blevet ældre og har født
to børn.
Alle har lov til at have en dårlig dag. De kunne jo også have haft et
skænderi inden du kom, hvilket kan medføre uro i familien. Børnene kunne
også være ved at blive syge, eller også var de trætte.

> enten så sad de oppe ved de her stakkels forældre eller så skreg de 90
> af tiden

Stakkels forældre, deres børn ville sidde hos dem.
Børn der skriger er vel ikke unormale?
Børn har det med at "vise" sig, når der er fremmede til stede.

> [...]
>
> jeg er ikke ekspert i damp .... men det må sgu være sådan det er ,
> eller så er det noget med at der aldrig bliver sat grænser hvilket gør

Jeg har til gengæld kigget lidt på:
http://www.google.dk/search?hl=da&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=fordomme&meta=cr%3DcountryDK
og
http://www.google.dk/search?hl=da&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=overanalysering&meta=cr%3DcountryDK

> spørgsmålet er bare skal man holde sin kæft ( det plejer jeg ikke så
> det forventes ikke )

Skulle du sige til hende at hendes børn skriger meget?
Eller ville du sige, at du synes at børnene sidder for meget på skødet?
Eller ville du, uden at have fulgt familien i længere tid, sige at de ikke
sætter grænser for deres børn?
Ville du påstå overfor hende at deres børn har damp, eller måske ligefrem at
de er sindsyge?

> men hun ser jo farlig ud min veninde slidt drænet - det er sgu synd
> for hende .....så jeg synes det burde jeg ???

Nej da, bestemt ikke. Har du selv børn?

Mvh ThomasB

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 11-03-04 10:55

On Thu, 11 Mar 2004 08:44:18 +0100, "ThomasB" <tb_fjern@2ma2.dk>
wrote:

>Ville du påstå overfor hende at deres børn har damp, eller måske ligefrem at
>de er sindsyge?

jeg mener helt afgjort de her børn er sindsyge ondsindet og
destruktive !!!!

Fra : Susanne Drews

Dato : 11-03-04 12:44

On Thu, 11 Mar 2004 09:54:53 GMT, Bo M Mogensen <chokmah@spamcop.net>
wrote:

>jeg mener helt afgjort de her børn er sindsyge ondsindet og
>destruktive !!!!

Det har du jo lov til at mene . Måske har din gamle veninde brug
for hjælp og bliver glad for, at du "blander dig". Du kan dog også
risikere, at hun bliver skidesur - men det kan venskabet forhåbentlig
også overleve.

/Sus

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 17-03-04 10:18

On Thu, 11 Mar 2004 12:44:13 +0100, Susanne Drews <igenia@ofir.dk>
wrote:

> [...]
>for hjælp og bliver glad for, at du "blander dig". Du kan dog også
>risikere, at hun bliver skidesur - men det kan venskabet forhåbentlig

ja ja hun er vand til en del fra min side ;)
jeg tror jeg vil ringe til hende i dag .....og se hvad jeg kan få
listet ud i mellem side benennne uden hun bliver for ked af det
--

1.)Mv. Bo M Mogensen

Fra : ThomasB

Dato : 16-03-04 09:49

> jeg mener helt afgjort de her børn er sindsyge ondsindet og
> destruktive !!!!
Ja, det mener du.. og hvilken forudsætning har du dog for at påstå sådan
noget?

Du har ikke kommenteret andet i mit indlæg - warum?

Jeg vil foreslå dig at få børn selv først, derefter kan du begynde at blande
dig i andres sager.

Og helt ærligt, så lyder det som om, du overhovedet ikke lytter til hvad vi
andre siger.
Det er som om du havde besluttet dig for at sige noget til hende, inden du
skrev dit første indlæg her.
Du havde måske håbet på mere opbakning her, så du kunne sige til din
veninde, at "alle i dk.familie.barn mente også at jeg skulle sige noget til
dig".

Måske er du i virkeligheden ret misundelig på din veninde, fordi hun har
børn, og du ikke har nogle selv?
Føler du at hun har mere end dig, deriblandt en uddannelse som
psykoanalytiker?
Derfor skal du finde en plet på hende, og så samtidig en så "følsom" plet?

Lad du hellere dem tage sig af sine børn, så kan du tage dig lidt af dig
selv, for ærlig talt så virker du selv noget forvirret.

Mvh ThomasB

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 17-03-04 10:24

On Tue, 16 Mar 2004 09:48:49 +0100, "ThomasB" <tb_fjern@2ma2.dk>
wrote:

>"Bo M Mogensen" <chokmah@spamcop.net> skrev i en meddelelse

>at

>Ja, det mener du.. og hvilken forudsætning har du dog for at påstå sådan
>noget?

jeg var der !

>Du har ikke kommenteret andet i mit indlæg - warum?

der må ikke have været noget at komentere fra min hånd

>Jeg vil foreslå dig at få børn selv først, derefter kan du begynde at blande
>dig i andres sager.

JEG HAR SØSKNE DER kunne være mine egen som jeg er vokset op sammen
med...

>Og helt ærligt, så lyder det som om, du overhovedet ikke lytter til hvad vi
>andre siger.

sludder

>Det er som om du havde besluttet dig for at sige noget til hende, inden du
>skrev dit første indlæg her.

ja men jeg har da haft glæde af den feed back jeg har fået

>Du havde måske håbet på mere opbakning her,

forkert skribent jeg har ALDRIG i mit liv forsøgt at behage nogen bare
fordi det var "politisk korekt " eller moderne

> så du kunne sige til din
>veninde, at "alle i dk.familie.barn mente også at jeg skulle sige noget til
>dig".

hun vil blive sur hvis jeg havde offentligt gjort hendes privar liv
her

>Måske er du i virkeligheden ret misundelig på din veninde, fordi hun har
>børn, og du ikke har nogle selv?

hvad gir dig den ide ?

>Føler du at hun har mere end dig, deriblandt en uddannelse som
>psykoanalytiker?

på ingen måde jeg har hvad jeg vil have og kan få mere hvis jeg
spørger

>Derfor skal du finde en plet på hende, og så samtidig en så "følsom" plet?

ja dte må man sige en unge der for 2 koleriske anfald i alle dets
vågne timer - er yderst følsomt

--

1.)Mv. Bo M Mogensen

Fra : ThomasB

Dato : 17-03-04 23:11

> jeg var der !

Ja, men du har ikke uddannelse til at fastslå at de er sindsyge og
ondsindede.

> der må ikke have været noget at komentere fra min hånd

Nej, det er jo det der er problemet.

> JEG HAR SØSKNE DER kunne være mine egen som jeg er vokset op sammen
> med...

Magen til vås skal man godt nok lede længe efter.
Hvis du tror du har haft børn, fordi du har haft søskende, så er du jo helt
forrykt.

> sludder

Det er ikke noget sludder, at det ikke virker som om du lytter.

> ja men jeg har da haft glæde af den feed back jeg har fået

På hvilken måde?

> forkert skribent jeg har ALDRIG i mit liv forsøgt at behage nogen bare
> fordi det var "politisk korekt " eller moderne

Hvad snakker du om?

> hun vil blive sur hvis jeg havde offentligt gjort hendes privar liv
> her

Sjovt, for ingen aner hvem hun er.

> hvad gir dig den ide ?

Det er vel meget normalt, at man bliver irriteret over noget nogen har, som
man ikke selv har og godt kunne tænke sig.
"Sikke en grim jakke du har" betyder ofte "lækker jakke du har, bare jeg
selv havde sådan en"..

> på ingen måde jeg har hvad jeg vil have og kan få mere hvis jeg
> spørger

Du har hvad du tror og har overbevist dig selv om at du vil have.
Det er ikke sikkert at du har forudsætninger til at kunne få mere.

> ja dte må man sige en unge der for 2 koleriske anfald i alle dets
> vågne timer - er yderst følsomt

Jeg kan overhovedet ikke forstå hvad du skriver. Kunne du ikke formulere dig
lidt mere klart?

Mvh ThomasB

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 18-03-04 20:50

On Wed, 17 Mar 2004 23:11:01 +0100, "ThomasB" <tb_fjern@2ma2.dk>
wrote:

>Magen til vås skal man godt nok lede længe efter.
>Hvis du tror du har haft børn, fordi du har haft søskende, så er du jo helt
>forrykt.

klart det ikke er det samme men efter som jeg bode hjemme på det
tidspunkt og der er 20 og 25 år s forskel skulle det give et rigmeligt
indblik !

--

1.)Mv. Bo M Mogensen

Fra : ThomasB

Dato : 19-03-04 10:51

> klart det ikke er det samme men efter som jeg bode hjemme på det
> tidspunkt og der er 20 og 25 år s forskel skulle det give et rigmeligt
> indblik !

Godnat!

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 17-03-04 22:15

"Bo M Mogensen" <chokmah@spamcop.net> wrote in message

> spørgsmålet er bare skal man holde sin kæft ( det plejer jeg ikke så
> det forventes ikke )

Uanset hvor godt man kender hinanden, og hvor meget man kan sige til
hinanden, er det et enormt følsomt emne.

Forældre mener (desværre) næsten altid selv, at de har opdraget deres
børn på den rigtige måde. Mange vælger at give deres børn en "fri"
opdragelse, hvor de rigtigt skal have lov at udfolde sig, og hvor der
ikke sættes de naturlige klassiske begrænsninger, som kan give voldsomme
traugmer i hele deres voksenliv. Dermed opstår disse pragtfulde
kernesunde børn, som skriger uhæmmet indtil de får deres vilje, for de
har aldrig lært andet. Selvsamme unger har et indre billede af dem selv
som hele verdens midtpunkt, og alle vi andre som noget ligegyldigt
udenomsfyld.

Som udenforstående (og uforstående) er det en pine at være sammen med
disse børn, bl.a. fordi man det meste af tiden tænker på, hvordan man
selv ville have gjort, og i spidssituationerne nærmest sidder og mumler
for sig selv, hvordan der burde tales til børnene. Hvis man selv har
børn glæder man sig over, at man ikke opdrager efter samme principper.
Har man derimod ikke selv børn er det endnu mere ulideligt at være
sammen med disse selvfixerede hystader, da man i forvejen måske ikke er
så vant til at have børn omkring sig 24 timer i døgnet.

Men du kan være overbevist om, at forældrene stadig synes, at de er
evigt dejlige. Du kan sige tingene lige på og hårdt, eller du kan fare
med lempe. Men du kan under alle omstændigheder være fuldstændig
overbevist om, at enhver kritik af børn over for deres forældre kun vil
skabe ballade og fornærmede miner.

Mvh. JIB

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 19-03-04 12:19

On Wed, 17 Mar 2004 21:15:11 +0000 (UTC), "Jørn Ibsen"
<ji@iteration.dk> wrote:

> [...]
>hinanden, er det et enormt følsomt emne.
>
>Forældre mener (desværre) næsten altid selv, at de har opdraget deres

ja det ...............?

> [...]
>har aldrig lært andet. Selvsamme unger har et indre billede af dem selv
>som hele verdens midtpunkt, og alle vi andre som noget ligegyldigt

det var lige sådan det var ..... jeg tror egentligt den ældste af
børnene følte en glæde ved den intensitet der var omkring ham når han
kastede sig hysterisk skrigende rundt .....slet og ret en total mangel
på ointerings sans i forhold til hvad der er rigtigt og forkert ....

>Som udenforstående (og uforstående) er det en pine at være sammen med
>disse børn,

Det er et ubeskirveligt helved !

> [...]
>sammen med disse selvfixerede hystader, da man i forvejen måske ikke er
>så vant til at have børn omkring sig 24 timer i døgnet.

ja nu har jeg ikke selv noget hjemme avl - jeg kender til ..... men de
fleste af mine venner har min famille mine søstere ...ALDRIG har jeg
set en lignede pestilens

> [...]
>med lempe. Men du kan under alle omstændigheder være fuldstændig
>overbevist om, at enhver kritik af børn over for deres forældre kun vil

jamen hvordan folk reagere er jeg sgu ligeglad med :)
jeg har venner nok kan sagtens undvære et par stykker !
--

1.)Mv. Bo M Mogensen

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 19-03-04 23:51

> jamen hvordan folk reagere er jeg sgu ligeglad med :)
> jeg har venner nok kan sagtens undvære et par stykker !

Yep, du kan undvære vennerne, og ikke mindst i en god sags tjeneste. Men
hvad får du ud af at være husket som ham det dumme svin, vi ikke gider
se mere, fordi han blander sig i vores børns opdragelse?

Tro mig, du vil ALDRIG blive husket som ham, der gjorde os opmærksom på
en stor fejl vi begik mht. børneopdragelse, og som er den direkte årsag
til, at vi i dag har et par normale og velfungerende børn.

Så hvad opnår du ved at sige din mening?

Mvh. JIB

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-04 08:23

Jørn Ibsen wrote:
> [...]
>
> Yep, du kan undvære vennerne, og ikke mindst i en god sags tjeneste.
> Men hvad får du ud af at være husket som ham det dumme svin, vi ikke

bo har altid været et svin du kan jo prøve at kigge i
eller news:dk.snak.seksualitet

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 20-03-04 11:15

On Sat, 20 Mar 2004 08:22:37 +0100, "thomas 100%" <mig> wrote:

>bo har altid været et svin du kan jo prøve at kigge i

nu er ud lige i strid med dine kunde vilår de almene retningslinjer
for brugen af usnet samt gruppens fundas.... det er sgu faktiks lige
itl en klage til din udbyder

fut : dk.admin.netikette

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-04 16:14

Bo M Mogensen wrote:

> nu er ud lige i strid med dine kunde vilår de almene retningslinjer
> for brugen af usnet samt gruppens fundas.... det er sgu faktiks lige
> itl en klage til din udbyder

kager du nu??

--
Thomas

Jeg repræsenterer med denne udtalelse ikke TDC A/S

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 20-03-04 11:15

On Fri, 19 Mar 2004 22:50:43 +0000 (UTC), "Jørn Ibsen"
<ji@iteration.dk> wrote:

>"Bo M Mogensen" <chokmah@spamcop.net> wrote in message

>Yep, du kan undvære vennerne,

ja hvi s de ikke kan fordøje mine holdninger og principper så er jeg
sgu kold

>og ikke mindst i en god sags tjeneste.

det er jo det !

>Men
>hvad får du ud af at være husket som ham det dumme svin,

kommer ikke sagen ved

>vi ikke gider

"vi" ?

>se mere, fordi han blander sig i vores børns opdragelse?

"vores" jeg nævner et eksempel osm debaten tager udgangs punkt i det
gælder ikke det danske folk mm.

Fra : Anita

Dato : 20-03-04 17:26

"Jørn Ibsen" <ji@iteration.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> til, at vi i dag har et par normale og velfungerende børn.
>
> Så hvad opnår du ved at sige din mening?

Mener du dermed, at man altid bør holde sin mund for husfredens skyld?

Hvis jeg skal kunne leve med mig selv, er der tidspunkter hvor jeg ikke kan
holde mund og lade som ingenting.

Venligst Anita

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 21-03-04 21:38

"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> wrote in message

> Mener du dermed, at man altid bør holde sin mund for husfredens skyld?

Nej, men erfaringen siger, at børneopdragelse er indiskutabelt. Så længe
forældrene ikke selv søger råd, er de heller ikke modtagelige over for
råd.

> Hvis jeg skal kunne leve med mig selv, er der tidspunkter hvor jeg ikke kan
> holde mund og lade som ingenting.

Yep, sådan er der mange, der har det. Man bliver bare ikke nødvendigvis
betragtet som et alvidende orakel, fordi man uopfordret siger sin mening
om følsomme emner.

Mvh. JIB

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 21-03-04 23:47

On Sun, 21 Mar 2004 20:37:38 +0000 (UTC), "Jørn Ibsen"
<ji@iteration.dk> wrote:

>Yep, sådan er der mange, der har det. Man bliver bare ikke nødvendigvis
>betragtet som et alvidende orakel, fordi man uopfordret siger sin mening
>om følsomme emner.

nej men det handler da også om at kunne holde sig selv ud ved at sige
sin mening når det byder sig at det bør man nu en gang

Fra : Anita

Dato : 22-03-04 13:15

"Jørn Ibsen" <ji@iteration.dk> skrev

> Nej, men erfaringen siger, at børneopdragelse er indiskutabelt. Så længe
> forældrene ikke selv søger råd, er de heller ikke modtagelige over for
> råd.

Det tror jeg du har ret i. Men jeg tror det kan være okay at sige sin
mening - på en pæn måde. Så når det går op for fx. veninden at hun opførte
sig uhensigtsmæssigt, ved hun at vennerne faktisk har prøvet at sige det til
hende. (Bare et eksempel).

> Yep, sådan er der mange, der har det. Man bliver bare ikke nødvendigvis
> betragtet som et alvidende orakel, fordi man uopfordret siger sin mening
> om følsomme emner.

Det er heller ikke målet - at blive betragtet som alvidende orakel - blot at
få fortalt sin mening, som vedkommende så kan lytte til eller lade være.
Personligt vil jeg hellere have ren besked - fremfor snakken i krogende,
bagtaleri osv. hvor man jo ikke har en chance for at tage diskussionen eller
forsvare sig selv.

Venligst Anita

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 22-03-04 14:03

så fik jeg ringet - min veninde var meget rørt over jeg havde gjort
mig så mange tanker om hendes ve & well !
og var godt klar over der havde været et problem med at sætte grænser
for drengen - hun mente dog ikke han burde tilses af psykiater da han
normalt var meget omgængelig når han fik brugt sine kræfter i natur
børne haven !

--

1.)Mv. Bo M Mogensen

Fra : Anita

Dato : 22-03-04 16:05

> [...]
> for drengen - hun mente dog ikke han burde tilses af psykiater da han
> normalt var meget omgængelig når han fik brugt sine kræfter i natur

Rart at høre at man ikke altid behøver forvente at få hovedet hugget af for
at sige sin mening. Det må være en god og forstående veninde.

Venligst Anita

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 23-03-04 10:44

On Mon, 22 Mar 2004 16:05:18 +0100, "Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk>
wrote:

>Rart at høre at man ikke altid behøver forvente at få hovedet hugget af for
>at sige sin mening. Det må være en god og forstående veninde.

jamen hun var godt klar over den ikke var optimal :)
--

1.)Mv. Bo M Mogensen