Install på maskine uden tastertur/mus
Fra : Ivar Madsen

Dato : 09-03-04 22:04

Er det muligt at installere Mandrake på en maskine hvor jeg ikke har noget
tastertur til? (det er den gamledags type med de store runde stik)

Den skal fjernstyres over SSH, men grundparkerne skal jo lige ind først,,,

Ivar Madsen
Der kører MDK10.0 RC1
Men troede at det var den færdige 10.

Fra : Andreas Paasch

Dato : 09-03-04 22:51

Ivar Madsen wrote:

> Er det muligt at installere Mandrake på en maskine hvor jeg ikke har noget
> tastertur til? (det er den gamledags type med de store runde stik)
>
> Den skal fjernstyres over SSH, men grundparkerne skal jo lige ind først,,,

Den bliver interessant at følge med i denne her .. for jeg tror sq ikke du
kan gøre lige netop det stunt.
Mandrake kræver uanset hvordan du kringler det, dvs. alle systemer gør
faktisk - lidt bruger interaktion og uden tastatur, duer det ikke.
Og fjernstyre det via SSH? Jamen min gode mand, du skal så først have
systemet op og konfigureret SSH serveren ....

Og bruge en af de der CD systemer såsom Gentoo, Knoppix, Dappix,
MandrakeMove, vil heller ikke kunne due, for du vil jo installere et system
på den spand og det kan du jo ikke gøre ved at køre et system hvorfra du
vil installere et andet tilsvarende system ...

Så det mest fornuftige er jo, at få fat i sådan et tastatur med et DIN stik
for en billig penge og smide det på maskinen, koble en skærm på under
installationen, konfigurere SSH serveren .. og så videre derfra.

/Andreas
--
Registeret Linux user #292411

Fra : Jesper Krogh

Dato : 09-03-04 23:04

I dk.edb.system.unix, skrev Andreas Paasch:
> [...]
> på den spand og det kan du jo ikke gøre ved at køre et system hvorfra du
> vil installere et andet tilsvarende system ...

Ahh, det passer vel ikke helt.

Du kan vel smide en Knoppix.. og logge ind over ssh på maskinen. Derfra
kan du konfigurere og installere system, kerne og lilo, hvorefter du
rebooter.

Jeg er 99% sikker på at det kan lade sig gøre med en Knoppix og Debian
men med en færdig distribution som Mandrake.. tja..

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk
Jabber - Det eneste instant messaging system der sikrer DIT privatliv.

Fra : Andreas Paasch

Dato : 09-03-04 23:30

Jesper Krogh wrote:

> [...]
>
> Jeg er 99% sikker på at det kan lade sig gøre med en Knoppix og Debian
> men med en færdig distribution som Mandrake.. tja..

Så er det bare lige mig der ikke har den ringeste ide om hvordan det så skal
gå for sig ... men, man kan vitterligt ikke vide alt, men man kan lære nyt
hele tiden

Tak.

Peace and long life ...
--
Registeret Linux user #292411

Fra : tux

Dato : 10-03-04 01:02

Jeg skriver ikke for at hjælpe dig med dit problem, men for at sige, at det
tager tid at blive klog i Linux, men det betaler sig!
Forlæns!
) tux

Fra : Kristian Thy

Dato : 09-03-04 22:52

Ivar Madsen uttered:
> Er det muligt at installere Mandrake på en maskine hvor jeg ikke har noget
> tastertur til? (det er den gamledags type med de store runde stik)

Har du et PS/2-tastatur (de små, runde stik)? Man kan få PS/2 ->
Gammeldags-Store-Runde-Stik convertere for temmelig få penge.

Det tror jeg vil være væsentligt hurtigere end at forsøge en install
uden tastatur, også selv om du skal køre langt efter converteren :)

\\kristian
--
Dyslexics of the world, untie!

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 09-03-04 23:24

On Tue, 09 Mar 2004 22:04:08 +0100
Ivar Madsen <spam.usenet.im@milli.dk> wrote:

> Er det muligt at installere Mandrake på en maskine hvor jeg ikke har noget
> tastertur til? (det er den gamledags type med de store runde stik)
>
> Den skal fjernstyres over SSH, men grundparkerne skal jo lige ind først,,,

Du kan måske lave en redhat/feodora quickinstall hvis du ha en redhat oppe og
køre på en anden maskine.

--
Poul-Erik Andreasen

http://www.linux-service.dk
http://www.pea.dk

Fra : Kim Hansen

Dato : 10-03-04 00:13

Ivar Madsen <spam.usenet.im@milli.dk> writes:

> Er det muligt at installere Mandrake på en maskine hvor jeg ikke har noget
> tastertur til? (det er den gamledags type med de store runde stik)
>
> Den skal fjernstyres over SSH, men grundparkerne skal jo lige ind først,,,

Der var et forslag om at installere fra en Knoppix, dette er beskrevet
her :
* http://www.starshine.org/sysadmoin/DebootstrapInstallation
* http://trilldev.sourceforge.net/files/remotedeb.html

En anden løsning kunne væres at styre en installation via en terminal
på en seriel port. Er der nogen der kender en distribution hvor det
kan lade sig gøre?

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Dalslandsgade 8, A708 | /,`.-´` -. ;:-. | Jeopardy.

Fra : Peter Makholm

Dato : 10-03-04 07:30

Kim Hansen <k-spam2003@oek.dk> writes:

> En anden løsning kunne væres at styre en installation via en terminal
> på en seriel port. Er der nogen der kender en distribution hvor det
> kan lade sig gøre?

Jeg har gjort det med Debian, det krævede lige at jeg ændrede en lille
smulle på boot-disketten inden jeg bootede. Blandt andet skal syslinux
(bootloaderen på bootdisketten) sættes til at bruge seriel-konsol og
dels skal kernen.

Jeg kan ikke huske præcis hvordan man gjorde, men det vil nok tage mig
et kvarters tid at finde ud af det.

--
Peter Makholm | The four letter word beginning with L?
peter@makholm.net | It's life, love, libc or lisp

Fra : Ivar Madsen

Dato : 10-03-04 07:38

Peter Makholm skrev i -dk.edb.system.unix:

> [...]
> smulle på boot-disketten inden jeg bootede. Blandt andet skal syslinux
> (bootloaderen på bootdisketten) sættes til at bruge seriel-konsol og

Og mon ikke at det er nogenlunde det samme med Mandrake?
Men på den anden side, Kristian nævnte at en adapter så jeg kan bruge et PS/2
tastertur kan fås for næsten ingen penge, og jeg skal aligevel ud og have et
netkort til maskinen, der skal være backupserver, til når jeg roder med denne
maskine.
Dertil kommer, jeg har heller ikke noget seriel<->seriel kabel, så,,,

Men, jeg funderte mest på om jeg mon kunne lave en "quick install diskette" på
denne maskine, og bruge på en anden maskine med andet bundkort, andet lydkort
(skal ikke bruges, kan evt demonteres) anden CPU osv. og så bruge den diskette
på den lille maskine,,,

Fra : Preben Holm

Dato : 10-03-04 19:52

Hey

> En anden løsning kunne væres at styre en installation via en terminal
> på en seriel port. Er der nogen der kender en distribution hvor det
> kan lade sig gøre?

Jeg ville mene en Linux From Scratch kunne klare sagerne hvis du bare
lige har tid og lyst til at lege med det.... det kræver måske en
bootdisk til seriel-konsol, men mon ikke det er muligt at skaffe..

Btw. jeg mener gentoo har noget support også, men kan bare ikke lige
huske om det ikke skal aktiveres med et tastatur først *gg*...

Mvh / Preben