Mandrake 9.2 - Nvidia
Fra : mkp

Dato : 08-03-04 23:41

Jeg har nu siddet i to dage og bakset med at få gang i mit Nvidia
Geforce 4 mmx 440 grafikkort uden held.

Jeg har i september/oktober 2003 (inden Mandrake 9.2 blev udgivet) haft
installeret nvidia-driveren på samme maskine, men hvor det var under
Mandrake 9.2rc2. Her var der ingen problemer. Jeg ved ikke om årsagen
er, at jeg nu anvender den sidste nye driver fra nvidia.

Jeg får følgende meddelelse under opstart af driveren:

_____________________________________
initializing extension glx
Could not init font path element
unix/:-1, removing from list !

Fatal server error:
Could not open default font "fixed"
_____________________________________

Load "glx" fremgår af min XF86Config-4. Er der nogen der har lignende
problemer ? Hvad gør jeg galt ?

Hilsen

MIkael

Fra : Andreas Paasch

Dato : 08-03-04 23:57

mkp wrote:

> [...]
> Could not open default font "fixed"
> _____________________________________
>
> Load "glx" fremgår af min XF86Config-4. Er der nogen der har lignende

To ting.

1) Har du været på Nvidias side og hentet nvidias installer og kørt den ?
Du skulle ende med 5336 pakken som så skal installeres ift. deres
instrukser. - simpel procedure.
2) Hvad står der i din XF86Config-4 fil vedr. device under VendorName og
Driver ? Mange gange står driver til "nv" og der _skal_ stå nvidia

/Andreas
--
Registeret Linux user #292411

Fra : mkp

Dato : 09-03-04 00:00

Andreas Paasch skrev:

> To ting.
>
> 1) Har du været på Nvidias side og hentet nvidias installer og kørt den ?
> Du skulle ende med 5336 pakken som så skal installeres ift. deres
> instrukser. - simpel procedure.

Ja pakken er hentet og installeret uden problemer præcist som det står i
nvidias vejledning.

> 2) Hvad står der i din XF86Config-4 fil vedr. device under VendorName og
> Driver ? Mange gange står driver til "nv" og der _skal_ stå nvidia

Jeg har ændret "nv" til "nvidia".

Mikael

Fra : Andreas Paasch

Dato : 09-03-04 00:07

mkp wrote:

> Ja pakken er hentet og installeret uden problemer præcist som det står i
> nvidias vejledning.

> Jeg har ændret "nv" til "nvidia".
>
> Mikael

Hmmm,
Altså jeg kører 9.2 her, med et Nvidia kort i. Jeg har seneste driver,
XF86Config-4 filen er opdateret som den skal, og mit kort virker perfekt.

Fejlmeldingen om "font path element" giver ingen mening hos mig idet der her
er tale om et grafikkort ...

Hvad ville jeg gøre? Lidt brutalt, lukke maskinen ned, smide CD1 i den og
under boot vælge opgradering, uden at vælge pakker til/fra og se om det
gennemløb ikke ændrer problemet.

.... ellers må jeg melde pas her.

/Andreas

--
Registeret Linux user #292411

Fra : mkp

Dato : 09-03-04 00:12

Andreas Paasch skrev:

> [...]
>
> Hvad ville jeg gøre? Lidt brutalt, lukke maskinen ned, smide CD1 i den og
> under boot vælge opgradering, uden at vælge pakker til/fra og se om det

Det har jeg desværre også forsøgt. Muligvis kan det være et hardware
problem.

/Mikael

Fra : Rasmus Meldgaard

Dato : 09-03-04 01:15

mkp <karup1@stofanet.dk> writes:
> [...]
> Could not open default font "fixed"
> _____________________________________
>
> Load "glx" fremgår af min XF86Config-4. Er der nogen der har lignende

Det den klager over er at den ikke kan finde fonten fixed som du har
som default.
Har du installeret denne font?
Er stien til den i din font path?
Hvordan ser din XF86Config-4 ud?
Og hvordan så den ud før du installeret nvidia-driveren?

--
Rasmus Meldgaard

I mange af de etablerede butikker med computerudstyr får du svar i øst,
når du spørger i vest, og det kan mange af vores medarbejdere klare mindst
lige så godt
-- Michael Thurau (Aldi's direktør)

Fra : mkp

Dato : 09-03-04 15:11

Rasmus Meldgaard wrote:

> [...]
> Er stien til den i din font path?
> Hvordan ser din XF86Config-4 ud?
> Og hvordan så den ud før du installeret nvidia-driveren?

Hvordan XF86Config-4 så ud før jeg installerede driveren ved jeg ikke. Men
den nuværende ser således ud (jeg har ændret driver fra nvidia tilbage til
nv, da jeg ellers ikke kan starte op i X):

# File generated by XFdrake.

# **********************************************************************
# Refer to the XF86Config man page for details about the format of
# this file.
# **********************************************************************

Section "Files"
# Multiple FontPath entries are allowed (they are concatenated together)
# By default, Mandrake 6.0 and later now use a font server independent
of
# the X server to render fonts.
FontPath "unix/:-1"
EndSection

Section "ServerFlags"
AllowMouseOpenFail # allows the server to start up even if the mouse
doesn't work
#DontZap # disable <Crtl><Alt><BS> (server abort)
#DontZoom # disable <Crtl><Alt><KP_+>/<KP_-> (resolution switching)
EndSection

Section "Module"
Load "dbe" # Double-Buffering Extension
Load "v4l" # Video for Linux
Load "extmod"
Load "type1"
Load "freetype"
Load "glx" # 3D layer
EndSection

Section "InputDevice"
Identifier "Keyboard1"
Driver "Keyboard"
Option "XkbModel" "pc105"
Option "XkbLayout" "dk"
Option "XkbOptions" ""
EndSection

Section "InputDevice"
Identifier "Mouse1"
Driver "mouse"
Option "Protocol" "IMPS/2"
Option "Device" "/dev/psaux"
Option "ZAxisMapping" "4 5"
EndSection

Section "Monitor"
Identifier "monitor1"
VendorName "Plug'n Play"
HorizSync 30-70
VertRefresh 50-150

# Sony Vaio C1(X,XS,VE,VN)?
# 1024x480 @ 85.6 Hz, 48 kHz hsync
ModeLine "1024x480" 65.00 1024 1032 1176 1344 480 488 494 563
-hsync -vsync

# TV fullscreen mode or DVD fullscreen output.
# 768x576 @ 79 Hz, 50 kHz hsync
ModeLine "768x576" 50.00 768 832 846 1000 576 590 595 630

# 768x576 @ 100 Hz, 61.6 kHz hsync
ModeLine "768x576" 63.07 768 800 960 1024 576 578 590 616
EndSection

Section "Device"
Identifier "device1"
VendorName "nVidia Corporation"
BoardName "NVIDIA GeForce4 (generic)"
Driver "nv"
Option "DPMS"
EndSection

Section "Screen"
Identifier "screen1"
Device "device1"
Monitor "monitor1"
DefaultColorDepth 24

Subsection "Display"
Depth 8
Virtual 1024 768
EndSubsection

Subsection "Display"
Depth 15
Virtual 1024 768
EndSubsection

Subsection "Display"
Depth 16
Virtual 1024 768
EndSubsection

Subsection "Display"
Depth 24
Virtual 1024 768
EndSubsection
EndSection

Section "ServerLayout"
Identifier "layout1"
Screen "screen1"
InputDevice "Keyboard1" "CoreKeyboard"
InputDevice "Mouse1" "CorePointer"
EndSection

Hilsen

Mikael

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 10-03-04 15:00

> [...]

> # Multiple FontPath entries are allowed (they are concatenated together)
> # By default, Mandrake 6.0 and later now use a font server independent

Din X er sat til kun at hente fonts fra din fontserver. Er denne
installeret og kører den? Er der ledig diskplads på maskinen?

/Rasmus

Drink wet cement: Get Stoned.

Fra : MKP

Dato : 12-03-04 10:17

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> Din X er sat til kun at hente fonts fra din fontserver. Er denne
> installeret og kører den? Er der ledig diskplads på maskinen?
>
> /Rasmus

Der er rigeligt med diskplads. Hmmm med hensyn til fontserver er jeg
ikke sikker. Jeg tror dog også, at jeg har et hardware problem, da jeg
er begyndt at få fejlmeddelelser under installationen. Så det vil jeg
lige have kigget lidt på. Herefter vil jeg til at kigge lidt nærmere på
Mandrake 10.0.

Hilsen

Mikael