Børnebidrag til børn under uddannelse
Fra : Ukendt

Dato : 08-03-04 11:24

Hej gruppe

Jeg har lige et kort spørgsmål. Jeg diskuterede det med min mand i
går, uden dog at finde det korrekte svar.

Min mand har to børn fra tidligere ægteskab, som han selvfølgelig
betaler børnebidrag til hver måned. (plus en masse ekstra ting).
Spørgsmålet lyder som følger:

Hvis børnene bliver boende hjemme hos deres mor når de er over 18 år
gammel og er igang med en uddannelse er han så forpligtet til at blive
ved med at betale børnebidrag til dem?

Han mener at det skal han helt automatisk, og jeg mener at det er
noget moderen kan søge om (og måske har det noget med vores indkomst
her i huset at gøre?)

Nogen her, der kender det korrekte svar?

Venlig hilsen

Susan

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 08-03-04 11:42

Susan wrote:
> [...]
> noget moderen kan søge om (og måske har det noget med vores indkomst
> her i huset at gøre?)
>
> Nogen her, der kender det korrekte svar?

http://www.familieadvokaten.dk/Emner/331.html
citat: Du skal betale børnebidrag, indtil dit barn fylder 18 år, og du kan
yderligere blive pålagt at betale bidrag til barnets undervisning og
uddannelse, indtil det fylder 24 år. Men da barnets indtægter indgår i
vurderingen af, om du skal betale til dets undervisning og uddannelse, vil
du typisk slippe på grund af dets stipendier fra Statens Uddannelsesstøtte.

http://hjem.get2net.dk/far/hjemmeside/exbid02.htm
citat: Betingelse: Barnets (18-24 år) indtægt er mindre end 3x N (ca 2500
kr/mdr), og er under uddannelse.
For at blive idømt uddanelsesbidrag, skal man i 2002 tjene over 260.000
kr/år.
For hvert hjemmeboende barn man er forsørgelsespligtig overfor stiger
grænsen med ca. 37.000 kr/barn. Børn man betaler bidrag til øger kun
indkomstgrænsen med 13-19.500 kr/barn.
Uddannelsesbidrag er ikke fradragsberettiget.

og her:
http://www.civildir.dk/regler/boernebidrag.htm#Uddannelsesbidrag
citat:Bidrag til undervisning eller uddannelse kan pålægges, indtil barnet
fylder 24 år. Det er dog normalt en betingelse, at den, der skal betale
bidraget, har en indtægt af en vis størrelse, jf. nedenfor

http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A20030035229-reglTARGET=%22_blank%22
citat: Stk. 2. Bidragspligten ophører ved barnets fyldte 18. år.
Bidragspligten ophører endvidere, når barnet indgår ægteskab, medmindre
statsamtet bestemmer andet.
Stk. 3. Bidrag til undervisning eller uddannelse kan dog pålægges indtil
barnets fyldte 24. år.

alt i alt ser det ud til at du har ret ;)

--
Knus, Sabina
"Whether you like it or not, you're in the middle of a war that has

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-04 12:16

On Mon, 8 Mar 2004 11:42:27 +0100, "Sabina Hertzum"
<sabina@mandezonen.dk> wrote:

[snip en masse der gir mig ret]

>alt i alt ser det ud til at du har ret ;)

Jeg elsker at have ret. Han har været gift med mig i snart 5 år nu, og
han burde vide bedre end at tro at han selv har ret. Jeg har faktisk
stort set altid ret.

-
Susan