Fødselsforberedelse for kommende fædre?
Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 08-03-04 09:50

Jeg skal være far for første gang i slutningen af maj måned, og min kone og
jeg har diskuteret fødselsforberedelse. Hvidovre Hospital tilbyder ikke
traditionel fødselsforberedelse (den slags man ser på film hvor man sidder og
slapper af og trækker vejret sammen ), men har i stedet noget gymnastik
for mødrene og fællles forældreeftermiddage/gruppeeftermiddage hvor man kan
stille spørgsmål.

Jeg tror dog godt at jeg kunne tænke mig lidt praktisk, i stedet for at læse
om fødselsforberedelse i en bog, men prisen er 1500,- for 2 for et kursus, så
jeg tøver

Er der nogen, både mødre og fædre, der har nogen kommentarer til, hvad de har
gjort og evt. postivive/negative sider?

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 08-03-04 10:26

"Kenneth Darling Soerensen" <dont@sp.am> skrev i en meddelelse

> Er der nogen, både mødre og fædre, der har nogen kommentarer til, hvad de
har
> gjort og evt. postivive/negative sider?

Jeg dukkede op til fødselsforberedelse i glad og positiv forventning. Havde
virkelig glædet mig.

MEN....

Jeg følte mig dybt åndssvag ved at sidde og stønne og puste og pruste i
flok. Og at se vordende fædre sidde og og stønne med i i solidaritet blev
for alvor for meget for mig.

Vidste, jeg selv var født uden "fødselsforberedelse" og gik/går ud fra, at
det absolutte flertal af verdens børn er kommet til verden uden deres mødre
har været på autoriseret pruste-kursus.

Så jeg kom aldrig mere.

Og det med at stønne.... det kom helt af sig selv til fødslen *G*

Mvh. Lisbeth

Fra : Michael Zedeler

Dato : 08-03-04 12:53

Hej Kenneth,

Kenneth Darling Soerensen wrote:
> [...]
> for mødrene og fællles forældreeftermiddage/gruppeeftermiddage hvor man kan

Jeg skvattede også i famme fælde - at tro at hospitalet arrangerer den
slags. Du skal have fat i f. eks. DAP. Søg eventuelt på Google efter
"fødselsforberedelse".

> [...]

> Er der nogen, både mødre og fædre, der har nogen kommentarer til, hvad
> de har gjort og evt. postivive/negative sider?

Min kone tog et kursus hvor jeg desværre ikke kunne komme med. Idag er
vi begge to overbevist om at det gjorde en kæmpe forskel. Fødslen skete
helt uden komplikationer og min kone bevarede kontrollen (i det omfang
det overhovedet kan lade sig gøre under hele forløbet.

Mao. en klart anbefalelsesværdig ting.

Den eneste negative ting er at ikke alle får noget ud af
fødselsforberedelsen. Se eventuelt indlægget af Lisbeth.

Mvh. Michael.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 10-03-04 22:42

Kenneth Darling Soerensen <dont@sp.am> writes:

> [...]
> vejret sammen ), men har i stedet noget gymnastik for mødrene og
> fællles forældreeftermiddage/gruppeeftermiddage hvor man kan stille

Jeg var selv ret glad for forældraftenerne på Hvidovre. Deltog i to ud
af tre arrangementer, og jge synes de var ganske oplysende og
formidlet på en engageret og kvalificeret måde. Kan bestemt anbefales,
evt. i kombination med den gratis bog fra Libero, som fortæller kommer
godt omkring garviditet, fødsel og alt hvad der sker bagefter.

> Jeg tror dog godt at jeg kunne tænke mig lidt praktisk, i stedet for
> at læse om fødselsforberedelse i en bog, men prisen er 1500,- for 2
> for et kursus, så jeg tøver

Hvad er det der koster 1500 kr!? Tilbuddet på Hvidovre var gratis, da
jeg og kæresten gik til det sidste år.

-j

--
Linux install party in La Paz, Bolivia
<http://weblog.janus.dk/archives/2002/10/19/000184.html>

Fra : Nette

Dato : 10-03-04 23:32

"Kenneth Darling Soerensen" skrev i en meddelelse
> Er der nogen, både mødre og fædre, der har nogen kommentarer til, hvad de
har
> gjort og evt. postivive/negative sider?

Vi har ikke gået til fødselsforberedelse og alligevel har det hele altid
fulgt planerne.
Alle de tre jordemødre, jeg har haft syntes, at det var utrolig flot, sådan
som jeg kunne stønne, puste, bevæge, presse på de rigtige tidspunkter og
ligeledes hvordan både min kæreste og jeg bevarede roen, også her til sidst,
hvor det alligevel gik galt og endte med et kejsersnit.

Så jeg kan slet ikke forstå, hvad man skal med fødselsforberedelse. Det hele
kommer ganske naturligt. Men det er der nok andre der kan. Vi mennesker er
forskellige og har forskellige behov.
Dog vil jeg tilføje at de fleste jeg kender, som har gået til forberedelse,
er gået skuffet der fra.

Nette

Fra : Susanne Drews

Dato : 11-03-04 00:00

On Wed, 10 Mar 2004 23:31:32 +0100, "Nette"
<nettesnetpost@hotmailsletdette.com> wrote:

> [...]
>forskellige og har forskellige behov.
>Dog vil jeg tilføje at de fleste jeg kender, som har gået til forberedelse,

Min salig famor (1901-1985) gav liv til 13 levedygtige børn uden at
kende ordet "fødelsforberedelse". Hvert og ét født hjemme i
dobbeltsengen - et par af dem såmænd, inden jordemoderen nåede frem.

Hvis det betyder noget for jeres forhold at komme på kursus for at
lære at pruste i takt (har hørt, at en del mænd går så meget op i
"pressefasen", at de... Reverenter talt skider i bukserne) - så gør
det endelig. Men praktisk betydning for selve fødslen har det ikke.

Jeg kan snildt sætte mig ind i, at det for en far er en stor oplevelse
at være med på fødestuen, men oftest er han mere i vejen end til gavn.

/Sus

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 11-03-04 00:16

10/03/04 23:59Susanne Drews Skrev

> Jeg kan snildt sætte mig ind i, at det for en far er en stor oplevelse
> at være med på fødestuen, men oftest er han mere i vejen end til gavn.

Det var dog noget reaktionært vrøvl at komme med.
Nogle kvinder har selvfølgelig problemer med at overskue hvem der er hvem og
hvorfor de forskellige er på stuen, og hvem faren er.
Men alle dem jeg kender har stor gavn af at deres mand, og altså ikke deres
far var med for at støtte dem.
Om din farmor svanede din farfar kan man jo kun gætte sig til eller om din
farfar gerne ville have været med er jo en anden snak.

Hilsen kevin
Der i øvrigt under hjemmefødslen af vores barn blev bedt om at blive tæt på
min kone i samtlige 12 timer og helt sikkert ikke var i vejen.
--
Fjern nospam ved privat svar

Fra : Susanne Drews

Dato : 11-03-04 00:57

On Thu, 11 Mar 2004 00:16:17 +0100, Kevin Vilhelmsen
<skovalleen10nospam@stofanet.dk> wrote:

>Det var dog noget reaktionært vrøvl at komme med.
Beklager, men jeg kan ikke se noget "reaktionært" i at vedkende, at vi
er hhv.mænd og kvinder . Og at vi kan forskellige ting.

Jeg respekterer da, at mine formødre lod sig bære skrigende ind i
bybusser og brændte busteholdere i tønder på torvet. Det må jo have
været deres behov - som ikke er mine 40 år efter .

Min egen far bivånede ikke min fødsel. Som var en mellemgrim affære
med klip, korssting og hele svineriet. Nu er han så også en rigtig
mand, der blankt vedkender sig, at det ikke giver ham noget "kick" at
se blod. Han kan slagte, hvis han skal - men han vil hellere være fri
.

Jeg vil heller ikke nødvendigvis have mit barns far med på fødestuen!
Ud over at det er naturligt at føde, kan jeg faktisk ikke forestille
mig en situation, hvor jeg er mere "udstillet". Jeg har hørt meget om
manglende sexuealliv efter fødsler. Tja - jeg ville altså heller ikke
kunne kneppe noget, jeg kort forinden havde set blive klppet i stykker
og syet skævt sammen.

>Nogle kvinder har selvfølgelig problemer med at overskue hvem der er hvem og
>hvorfor de forskellige er på stuen, og hvem faren er.
Man skulle gerne kende "faren", når man ser den - måske du mener
"faderen" . Hvis den fødende imidlertid - som du antyder -
forveksler pårørende med personale, er der klart for mange til stede!

/Sus

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 11-03-04 08:49

11/03/04 0:57Susanne Drews Skrev

> Og at vi kan forskellige ting.

Hvilke?
--
Fjern nospam ved privat svar

Fra : Susanne Drews

Dato : 11-03-04 12:50

On Thu, 11 Mar 2004 08:48:56 +0100, Kevin Vilhelmsen
<skovalleen10nospam@stofanet.dk> wrote:

>Hvilke?
Tjaeh - kvinder kan f.eks. blive gravide og føde børn - det kan mænd
ikke, uanset hvor solidariske de måtte ønske at være. Jeg underkender
ikke, at det er stort at blive far - måske endda være til stede under
fødslen. Men fri mig for "gravide mænd" .

Uanset hvor meget faderen sidder og sympatistønner, er en fødsel nu
engang en solo-præstation - det efterfølgende forældreskab skulle
derimod helst være fælles.

/Sus

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 11-03-04 20:49

Susanne Drews <igenia@ofir.dk> writes:

> [...]
> ikke, uanset hvor solidariske de måtte ønske at være. Jeg
> underkender ikke, at det er stort at blive far - måske endda være

OK, men kan du komme i tanke om adre forskelle - ud over evnen til at
blive gravid og føde?

> Men fri mig for "gravide mænd" .

Hvad mener du med det?

-j

Fra : Anita

Dato : 11-03-04 21:58

"Janus Sandsgaard" <spam@janus.dk> skrev

> Hvad mener du med det?

Måske at nogle mænd siger "Vi er gravide"... hvilket lyder lidt fjollet
eftersom manden jo ikke er gravid.

Venligst Anita

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 11-03-04 23:36

11/03/04 12:49Susanne Drews Skrev

> [...]
>
> Uanset hvor meget faderen sidder og sympatistønner, er en fødsel nu
> engang en solo-præstation - det efterfølgende forældreskab skulle

Jeg er jo ikke født i går, jeg havde regnet med at du kom med nogle
forskelle der var lidt mere gods i.
Det som kunne være interresant en diskussion af forskellen på de 2 køn hvor
jeg mener at den ovenstående er den eneste, er at diskutere hvad der sker md
kvinder der falder uden for de vedtagne roller, og mænd der gerne vil de er
ikke rigtige mænd? eller er mænd der græder ikke rigtige mænd? og kvinder
der er aggresive, er de forkerte?.
Og hvad med drenge der går i lyserødt er de på gal vej, og hvad med piger
der spiller fodbold?
--
Fjern nospam ved privat svar

Fra : Susanne Drews

Dato : 12-03-04 17:20

On Thu, 11 Mar 2004 23:35:41 +0100, Kevin Vilhelmsen
<skovalleen10nospam@stofanet.dk> wrote:

>Jeg er jo ikke født i går, jeg havde regnet med at du kom med nogle
>forskelle der var lidt mere gods i.

Jamen den diskussion er jeg helt med på - syntes blot, den som
udgangspunkt faldt noget uden for gruppens fundats. Men vi kan gerne
prøve .

> [...]
>ikke rigtige mænd? eller er mænd der græder ikke rigtige mænd? og kvinder

Jeg er slet ikke nogen "rigtig kvinde", for jeg har ikke født børn!
Jeg har ganske vist været stedmor i mange år, men det tæller lissom
ikke rigtig! Heller ikke selv om jeg i praksis gjorde det
tilstrækkelig godt til, at børnene "beholdt mig", da deres far valgte
at finde en anden.

Hertil kommer, at jeg er skidedårlig til at blafre med øjenvipperne og
spille hjælpeløs . Aldeles blottet for "evnen" til at flirte. Hvis
der er "mærkelige lyde" nedenunder, vækker jeg ikke en mand, men går
selv ned for at undersøge, hvor de stammer fra. Jeg har erfaret, at
det kan såre nogle mænd - men jeg er nu engang både praktisk og
pragmatisk af natur .

>Og hvad med drenge der går i lyserødt er de på gal vej, og hvad med piger
>der spiller fodbold?

Drenge i lyserødt - yuck *GG* Piger kan glimrende spille fodbold, men
kvinder bør afholde sig - barmen er sgu i vejen . Ud over at det
ser åndssvagt ud er den i vejen for ordentlige kropstacklinger i dét
spil .

Provokerende hilsen
Sus - quinde

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 12-03-04 19:33

12/03/04 17:20Susanne Drews Skrev

> Jeg er slet ikke nogen "rigtig kvinde", for jeg har ikke født børn!

Godtager du dermed præmisset? altså at det at man er kvinde indbefatter at
man føder børn?
Dermed er kvinder der ikke føder børn vel ikke kvinder, men hvad er de så?
Eller hvis men ikke er rigtig er man så forkert? og hvad indbefatter det?

Vh Kevin
--
Fjern nospam ved privat svar

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 12-03-04 19:35

12/03/04 17:20Susanne Drews Skrev

> Hertil kommer, at jeg er skidedårlig til at blafre med øjenvipperne og
> spille hjælpeløs

Kvinder er gode til at blafre med øjenvipperne?
Kvinder spiller hjælpeløse?
Er det alle kvinder?
Og hvad med dem der ikke gør det er de så forkerte?
Hvad hvis man ikke er hjælpeløs er man så forkert og dermed ikke kvinde?

Vh Kevin
--
Fjern nospam ved privat svar

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 12-03-04 19:37

12/03/04 17:20Susanne Drews Skrev

> Piger kan glimrende spille fodbold, men
> kvinder bør afholde sig - barmen er sgu i vejen

Hvornår er man kvinde og hvornår er man pige?
Og hvad hvis man ikke har nogen barm?
Må man så splille fodbold?
Men er man så ikke kvinde mere?
Vh Kevin
--
Fjern nospam ved privat svar

Fra : Michael Zedeler

Dato : 13-03-04 01:41

Susanne,

Susanne Drews wrote:

Sig mig en gang hvordan det så kan være at du kan udtale dig så
skråsikkert om fødselsforberedelse med vendinger som:

> Hvis det betyder noget for jeres forhold at komme på kursus for at
> lære at pruste i takt [klip] - så gør det endelig.
> Men praktisk betydning for selve fødslen har det ikke.

og videre:

> Jeg kan snildt sætte mig ind i, at det for en far er en stor oplevelse
> at være med på fødestuen, men oftest er han mere i vejen end til gavn.

Når du nu skriver:

> Jeg er slet ikke nogen "rigtig kvinde", for jeg har ikke født børn!

Hvad f..... foregår der egentlig? Jeg synes ærligt talt at det er pænt
tåbeligt at fraråde fødselsforberedelse når man hverken har prøvet at gå
til fødselsforberedelse endsige prøvet at deltage i en fødsel!

M.

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 13-03-04 14:20

Susanne Drews <igenia@ofir.dk> wrote in

> Jeg er slet ikke nogen "rigtig kvinde", for jeg har ikke født børn!

...så synes jeg _ærlig talt_ at det havde været på sin plads at sige det!! ..I
stedet for at komme med udtalelser som:

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 11-03-04 08:58

11/03/04 0:57Susanne Drews Skrev

> Jeg respekterer da, at mine formødre lod sig bære skrigende ind i
> bybusser og brændte busteholdere i tønder på torvet. Det må jo have
> været deres behov

Forudsætningen for at du ikke er nødt til at gøre det er jo at de tog kampen
for dig, og jeg er ret sikker på at det ikke har været nemt at "få lov" til
at have sin mand med på fødestuen i starten.
Vh kevin
--
Fjern nospam ved privat svar

Fra : Tine Andersen

Dato : 11-03-04 10:04

"Kevin Vilhelmsen" <skovalleen10nospam@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
til
> at have sin mand med på fødestuen i starten.

Min mor valgte i 58 en hjemmefødsel for at kunne have manden med. Der gik
kage i det, så hun kom på hospital, og han blev udelukket da det kom til
stykket.

Jeg vil ikke tage stilling til, om mænd på fødestuer er godt eller skidt,
men jeg sætter pris på at de implicerede mødre har et valg.

Tine

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 11-03-04 13:03

"Tine Andersen" <ditmar123@hotmail.com> writes:

> Jeg vil ikke tage stilling til, om mænd på fødestuer er godt eller
> skidt, men jeg sætter pris på at de implicerede mødre har et valg.

Fædene har vel også noget at siger. Der er som oftest to mennesker til
at lave et barn.

-j

Fra : Tine Andersen

Dato : 11-03-04 13:56

"Janus Sandsgaard" <spam@janus.dk> wrote in message

> Fædene har vel også noget at siger. Der er som oftest to mennesker til
> at lave et barn.

Enig - men kun et om at føde det. Og skulle moderen ønske kun at have
kvinder om sig, eller kun professionelle fordi hun f.eks. ikke orker at vare
bange for, om han kan holde til mosten, eller hvad det nu måtte være, så
synes jeg nok, at hendes ønsker kommer først.

Skulle hilse at sige, at det gør h******s ondt at føde, så der bør tages
udstrakte hensyn.

Tine

Fra : Susanne Drews

Dato : 11-03-04 13:04

On Thu, 11 Mar 2004 10:03:44 +0100, "Tine Andersen"
<ditmar123@hotmail.com> wrote:

>Jeg vil ikke tage stilling til, om mænd på fødestuer er godt eller skidt,
>men jeg sætter pris på at de implicerede mødre har et valg.

Enig! Imidlertid har jeg efterhånden mødt en del mænd, der faktisk
ikke havde lyst til at skulle med på fødestuen, men som følte sig
presset til det af omgivelsernes forventninger. Det er vist ikke let
at sige fra, hvis man(d) dernæst bliver kaldt grimme gloser.

/Sus

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 11-03-04 09:02

11/03/04 0:57Susanne Drews Skrev

> Nu er han så også en rigtig
> mand, der blankt vedkender sig, at det ikke giver ham noget "kick" at
> se blod.

Rigtige mænd?
Jeg mener ikke at der findes rigtige mænd eller kvinder, og da slet ikke at
du er kompetent til at definere dette.
Men mange mænd omkring 90% deltager i deres kones fødsel, og synes et er
rigtigt dejligt at se et barn komme til verden, det afhænger jo helt af hvad
man fokusere på, og om man kan overvinde sin angst. I dette tilfælde for
blod.
VH kevin
--
Fjern nospam ved privat svar

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 11-03-04 13:01

Susanne Drews <igenia@ofir.dk> writes:

> Beklager, men jeg kan ikke se noget "reaktionært" i at vedkende, at
> vi er hhv.mænd og kvinder . Og at vi kan forskellige ting.

Hvad er det forskellige ting (ud over at føde)? Tror ikke jeg kan
komme i tanke om noget, som man som standard er god til pga. sit
biologiske køn.

-j

Fra : Michael Zedeler

Dato : 11-03-04 00:31

Susanne Drews wrote:

> [...]
> "pressefasen", at de... Reverenter talt skider i bukserne) - så gør
> det endelig. Men praktisk betydning for selve fødslen har det ikke.

Sikke noget fis at lukke ud, Susanne. Hvad har du at have det i?

> Jeg kan snildt sætte mig ind i, at det for en far er en stor oplevelse
> at være med på fødestuen, men oftest er han mere i vejen end til gavn.

Det er måske fordi at du ikke selv har haft din bedre halvdel med til
fødselsforberedelse!!!

Mvh. Michael.

Fra : Nette

Dato : 11-03-04 22:36

"Michael Zedeler" skrev i en meddelelse

> [...]

Vær venlig at klippe rigtigt. Det kunne for en ikke-garvet læser, se ud som
om det var mig, der havde skrevet dette!

Nette

Fra : Michael Zedeler

Dato : 12-03-04 20:07

Nette wrote:
> "Michael Zedeler" skrev i en meddelelse

> Vær venlig at klippe rigtigt. Det kunne for en ikke-garvet læser, se ud som
> om det var mig, der havde skrevet dette!

Beklager! 1000 undskyld!

M.

Fra : Nette

Dato : 13-03-04 12:55

> Beklager! 1000 undskyld!

Undskyldning godtaget, jeg reagerede blot, fordi det nederste i indlægget
bare ikke passede på min overbevisning overhovedet.

Nette

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 11-03-04 03:28

"Susanne Drews" <igenia@ofir.dk> skrev...

> [...]
> "pressefasen", at de... Reverenter talt skider i bukserne) - så gør
> det endelig. Men praktisk betydning for selve fødslen har det ikke.

Personligt har jeg også svært ved at sætte mig ind i, hvordan
"gispekurser" skal have en effekt under fødslen - men nu har jeg heller
ikke andet indtryk af den slags end det, man får på amerikanske film. Da
jeg fødte på Skejby Sygehus i 2002, bestod fødselsforberedelsen i 2x2
timer med en jordemoder for en flok på cirka 12 forældrepar. Vi så ingen
film (en fødsel virker oftest langt mere voldsom på video, end når man
selv er til stede), og vi gispede ikke ("det kommer helt af sig selv, og
ellers skal jordemoderen nok fortælle dig, hvad du skal gøre"), så alle
vores bange anelser blev gjort til skamme. Til gengæld fik vi en sørens
masse information om fødslens faser, hvad der rent faktisk sker med
kroppen undervejs, hvor præcist barnet befinder sig, hvilke muligheder
der er for fødestillinger, smertelindring osv. Og derudover talte vi om
de forventninger og ønsker, vi selv havde. Nåja, så var der også en
lille smule snak om amning og livet efter fødslen, men dte var meget
begrænset. Men alt i alt var det en særdeles afmystificerende oplevelse
for os begge to, og vi følte os faktisk glimrende forberedt.

Men jeg ville godt nok have været ked af at gå ind til fødslen helt uden
forberedelse.

> Jeg kan snildt sætte mig ind i, at det for en far er en stor oplevelse
> at være med på fødestuen, men oftest er han mere i vejen end til gavn.

Uha, i mit tilfælde var han nu ellers uundværlig, må jeg sige. Og
generelt var han god til at holde mund på de rigtige tidspunkter (en
enkelt svipser var, da han efter et kig på CTG'en begejstret udbrød, at
nu kom der en ooooordentlig ve - men det var også første, sidste og
eneste af den slags). Men han var alletiders - og gjorde den søde
sygehjælper midlertidigt arbejdsløs, fordi han tog sig af alt, hvad
jordemoderen ikke gjorde. Vores 2x2 timers fødselsforberedelse var meget
væsentlige, også for ham - jeg tror simpelthen, at det var derfor, han
var i stand til at hjælpe frem for at være i vejen, som du skriver.

Christina

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 11-03-04 12:58

> [...]

> "pressefasen", at de... Reverenter talt skider i bukserne) - så gør
> det endelig. Men praktisk betydning for selve fødslen har det ikke.

Jeg tror det dér med at pruste i tankt er en myte eller en kliché fra
film. Jeg er i hvert fald ikke selv stødt på, og jeg kender heller
ikke nogen der har. Fødselsforberedelse handler om meget og andet end
selve fødslen, og

> Jeg kan snildt sætte mig ind i, at det for en far er en stor
> oplevelse at være med på fødestuen, men oftest er han mere i vejen
> end til gavn.

Jeg synes du lægger en hånlig tone for dagen. Har du belæg for den
påstand? Partnere er ikke jordemoderen og skal selvfølgelig ikke
udføre dennes arbejde, men partneren er med som en del af en fælles
oplevlese af at få barn sammen og for at støtte sin kæreste/kones på
forskellig vis undervejs - før, under og efter. Der er også nogle
konkrete parktiske ting patneren kan gøre. Og skulle det eksempelvis
ende med kejsersnit, er det meget rart at en af forældrene kan tage
sig af ugen, mens moderen kommre sig. Jeg tvivler meget på, at der er
mange fædre/partnere som direkte går i vejen eller er uønskede af
deres kærester.

.... Og så handler det altså også om mandens rettigheder. Der er som
oftest to mennesker om at få barn!

-j

Fra : Michael Zedeler

Dato : 11-03-04 00:29

Nette wrote:
> [...]
> ligeledes hvordan både min kæreste og jeg bevarede roen, også her til sidst,
> hvor det alligevel gik galt og endte med et kejsersnit.

Tillykke med de vellykkede fødsler!

> Så jeg kan slet ikke forstå, hvad man skal med fødselsforberedelse. Det hele
> kommer ganske naturligt. Men det er der nok andre der kan. Vi mennesker er
> forskellige og har forskellige behov.

Jeg betragter det som en slags "panikforsikring". Du får ikke altid brug
for det, men det er bedre at have lært det, end ikke at have lært det.

Det er heller ikke specielt ofte at man har brug for førstehjælp, men
den dag man står midt i et trafikuheld, er det utrolig praktisk. Jeg
tror at visse fødsler - af forskellige årsager - kan udvikle sig meget
dramatisk, hvor de naturlige instinkter desværre gør at man fuldstændig
mister kontrollen og går totalt i panik. Det er i præcis den situation
at fødselsforberedelse er smart.

Dertil kommer at nogle føler at de er bedre rustet til at føde blot
fordi at de har været på kurset, hvilket i sig selv medvirker til en
bedre fødsel.

> Dog vil jeg tilføje at de fleste jeg kender, som har gået til forberedelse,
> er gået skuffet der fra.

Det kommer vidst lidt an på hvilken slags. Jeg har meget svært ved at
forestille mig at du her mener f. eks. APAs hold, da de fleste deltagere
fanatisk følger hver eneste kursusgang indtil det øjeblik de føder. Er
det ikke snarere hospitalernes egen "fødselsforberedelse", du mener?

Mvh. Michael.

Fra : Nette

Dato : 11-03-04 22:59

> Jeg betragter det som en slags "panikforsikring". Du får ikke altid brug
> for det, men det er bedre at have lært det, end ikke at have lært det.

Jamen HVAD er det, du gerne vil lære?

> [...]
> dramatisk, hvor de naturlige instinkter desværre gør at man fuldstændig
> mister kontrollen og går totalt i panik. Det er i præcis den situation

Det tror jeg ikke. Jo, fødsler kan sagtens udarte sig mere eller mindre
dramatiske, dog er det heldigvis sjældent, men hvis først uheldet er ude, så
er det ude, og så tror jeg ikke du kan bevare roen bedre, fordi du har hørt
om et lignende tilfælde før.
Nu kan jeg kun tale om Skejby, men der er der altid både en sygehjælper og
en jordemoder på stuen og de er mere end ivrige for at snakke fødsler, hvad
der skal ske, hvornår og hvorfor. Selv i en situation, hvor tingene skal gå
stærkt, er der folk til at fortælle, forklare også til dig som far. Jeg
tror, at hvis uheldet er ude, så ville du gå i panik, også selvom du havde
hørt om det på et kursus et pr måneder tidligere. For nu er det pludselig
DIG der står midt i det.

> Dertil kommer at nogle føler at de er bedre rustet til at føde blot
> fordi at de har været på kurset, hvilket i sig selv medvirker til en
> bedre fødsel.

Selvfølgelig, og de skal da også gøre det.
Men glem ikke, at man har konsultationerne hos en jordemoder af samme grund.
De skal ikke kun måle, veje og lytte, men også tage sig af det psykiske.
Der imod kan jeg sagtens forstå de gravide, der går til den slags, for at
mødes med andre gravide og for at have nogle i "samme" båd. Flere fortsætter
også i babygrupper bagefter, og hvis det er sådan noget man har lyst til, ja
så er et fødselsforberedelseskursus en kanon idè.

> [...]
> fanatisk følger hver eneste kursusgang indtil det øjeblik de føder. Er
> det ikke snarere hospitalernes egen "fødselsforberedelse", du mener?

Nej, sådan nogle har vi ikke her i Århus. De er sparet væk. Men hvor de
forskellige har gået ved jeg ikke. Det har vidst været noget aftenskole
halløj.

Nette

Fra : Michael Zedeler

Dato : 12-03-04 20:31

Nette wrote:

> "Michael Zedeler" skrev i en meddelelse

> Jamen HVAD er det, du gerne vil lære?

Jeg (som jo er far) har lært at hjælpe min kone igennem fødslen. Hun
lærte nogle teknikker til ikk eat gå i baglås imens det stod på. Det
virkede.

> [...]
> er det ude, og så tror jeg ikke du kan bevare roen bedre, fordi du har hørt

Nu skriver du som om at det man "lærer" på fødselsforberedelseskurser er
en masse teori og historier. Det er det ikke.

Din krop bliver simpelthen "tunet" til at køre et "program" som er godt
egnet til fødslen.

> [...]
> hørt om det på et kursus et pr måneder tidligere. For nu er det pludselig

Er det ikke ved at blive en anelse hypotetisk? Jeg undrer mig blot over
at du overhovedet gider at argumentere imod at lære noget om hvordan man
gør en af de ting som er vigtigst her i livet. Hvad i alverden har du
imod det?

Er det en indignation over folk som ikke tager den "on the rocks"?

> Selvfølgelig, og de skal da også gøre det.

Så forstår jeg bare ikke hvordan du kan skrive

> Jeg tror, at hvis uheldet er ude, så ville du gå i panik, også selvom
> du havde hørt om det på et kursus et pr måneder tidligere. For nu
> er det pludselig DIG der står midt i det.

lige ovenfor.

> Men glem ikke, at man har konsultationerne hos en jordemoder af samme grund.

Alle jordemødre jeg talte med om fødselsforberedelse anbefalede direkte
at tage et rigtigt kursus. Tre stykker.

> De skal ikke kun måle, veje og lytte, men også tage sig af det psykiske.

Og jeg tager hatten af for dem, jeg har mødt. De er dygtige. Men
desværre har de ikke tid til at forklare de vigtige ting.

> [...]
> også i babygrupper bagefter, og hvis det er sådan noget man har lyst til, ja
> så er et fødselsforberedelseskursus en kanon idè.

Det kan man så også få ud af det.

> Nej, sådan nogle har vi ikke her i Århus. De er sparet væk. Men hvor de
> forskellige har gået ved jeg ikke. Det har vidst været noget aftenskole
> halløj.

Netop. Det er også det, jeg har været til.

Jeg forstår stadigvæk ikke hvordan du overhovedet gider at bruge tid på
indirekte at fraråde fødselsforberedelse. Du har selv skrevet:

> Vi har ikke gået til fødselsforberedelse og alligevel har det hele altid
> fulgt planerne.

Med andre ord så argumenterer du imod fødselsforberedelse på denne måde:

A: "Hvordan er det at køre i rutchebanen?"
B: "Den er elendig. Jeg har heldigvis aldrig prøvet den."

Ærligt talt synes jeg at du skulle prøve det før at du udtaler dig!

Ditto til Susanne Drews.

M.

Fra : Nette

Dato : 13-03-04 13:17

> [...]
> imod det?
>
> Er det en indignation over folk som ikke tager den "on the rocks"?

Slet ikke!!! Men min erfaring siger mig, at uanset hvor mange fødsler man
hører om, læser om, spørger ind til, så ender det alligevel med at ens egen
fødsel er helt anderledes. Jeg havde også en jordemoder som ville, at jeg
skulle læse alt det om fødsler, jeg kunne komme til, at jeg skulle spørge
ind til mine veninders fødlser osv. Sagen er den, at det altså "kun" er et
barn man skal have ud, man skal ikke uddanne sig til jordemoder, fordi man
skal føde et barn. Det er overhovedet ikke nødvendigt, men en hel del af dem
jeg er i babygruppe med har gjort det, fordi de ville være sikker på at vide
ALT,- og fordi deres jordemoødre sage det, men man kan bare ikke komme til
at vide alt. Problemerne er så opstået for dem, når de har ment, de var godt
rustet og vidste en hel del og det så alligevel ikke gik "efter planen", -
for siden det ikke var sådan de havde hørt og læst om, så måtte det været
noget uvant og unaturligt og måske sågar noget farligt noget. Og SÅ startede
panikken hos dem inden personalet kunne nå at gribe ind og forklare.

> Så forstår jeg bare ikke hvordan du kan skrive

Det er forklaret ovenfor.

> Og jeg tager hatten af for dem, jeg har mødt. De er dygtige. Men
> desværre har de ikke tid til at forklare de vigtige ting.

Hmm, jeg har haft 30-45 minutters konsultation 4 gange de sidste 5 mdr. Det
tager max. ti minutter at måle blodtryk, lytte efter baby samt måle Symf.
mål, resten af tiden har der da været rigelig med tid til at snakke. Jeg har
nok i alt haft to timers snakketid på de fem måneder, jeg har bare ikke
fyldt dem ud, men hun insisterede på at vi overholdt tiden, så meget af den
var udfyldt med pinlig tavshed.
Men det er måske forskelligt fra kommune til kommune.

> A: "Hvordan er det at køre i rutchebanen?"
> B: "Den er elendig. Jeg har heldigvis aldrig prøvet den."
>
> Ærligt talt synes jeg at du skulle prøve det før at du udtaler dig!

Jeg siger ikke, den er elendig, jeg siger den er unødvendig. At man kan få
rigelig med information via bøger, snakke med lægen og jordemoderen, og igen
rigelig med information, når man først an kommer til hospitalet. Så hvis du
havde svaret "B:" Det er ikke nødvendig at køre i rutsjebane bare fordi man
er i Tivoli, så jeg undværede den og havde alligevel en god tur."" Så ville
det passe bedre.

Desuden kunne jeg jo vender den om. - Måske skulle du prøve at have undværet
den, inden du udtalte dig om nødvendigheden af den. Måske ville du have
reageret ganske naturligt da det gik galt og i tog de teknikker i brug som i
havde lært på kurset. Det gør langt de fleste nemlig.

Nette

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 11-03-04 13:08

"Nette" <nettesnetpost@hotmailsletdette.com> writes:

> [...]
> forskellige behov. Dog vil jeg tilføje at de fleste jeg kender, som
> har gået til forberedelse, er gået skuffet der fra.

Fint hvis man kan klar sig uden. Der er jo og procesdurer som nok skal
hjælpe en med at komme godt igennem.

For mit vedkommende betød fødselsforberedelsen, at jeg var forberedt
på, hvad sådan en fødsel kan idebære. Og mere principielt: Med sådan
en viden er man som mand ikke blot en passiv og fremmedgjort tilskuer
i "Livmoderland". Man del og ejerskab i det fælles projekt det er at
få et barn. Det er kvindne der bærer barnet og føder det (og respekt
for det), men jeg tror det er vigtigt at komme godt fra start som far,
så kvinderne ikke løber med monopolet og ekspert-rollen ift. fælles
børn.

-j

Fra : Nette

Dato : 11-03-04 22:50

"Janus Sandsgaard" skrev i en meddelelse
> For mit vedkommende betød fødselsforberedelsen, at jeg var forberedt
> på, hvad sådan en fødsel kan idebære.

Og det kunne du ikke læse dig frem til i en bog og så evt. spørge
jordemoderen til råds ved konsultationerne? Det er jo også det hun er der
for.- Ikke kun for at måle, veje og lytte, men også for at besvare spørgsmål
BÅDE fra kvinden og manden.

> [...]
> for det), men jeg tror det er vigtigt at komme godt fra start som far,
> så kvinderne ikke løber med monopolet og ekspert-rollen ift. fælles

Det gør de vel kun, hvis de tvinger det ned over dem selv og/eller hvis
deres mænd tager afstand?

Måske er jeg uviden på det område. - Jeg er udstyret med en særdeles
ligevægtig kæreste, og det er på alle områder. Han er da lige så meget
ekspert på sine egne børn, som jeg er og er ikke bange for at sige mig imod.
Heller ikke selvom jeg er uddannet til at tage mig af børn. Der er ting, han
overlader til mig, men det er for nemhedens skyld, vi lever jo i en travl
verden. Ligeledes kan jeg også varetage en computerinstallation, men
overlader det til ham, han er hurtigst til det.

Jeg glemmer aldrig ordene: "Skal du så med til fødslen?" Vi måbede begge og
vidste simpelthen ikke, hvad vi skulle sige. Selvfølgelig skulle han da det,
var der overhovedet andre muligheder? Vi havde end ikke talt om det
herhjemme.
Han deltog, selvfølgelig ikke på ligefod med mig, men forsøgte at gøre alt.
Ofte gjorde han jordemoderen og sygehjælperen arbejdsløse. Det gjorde han
ikke af valg, men af naturlighed.
Efter kejsersnittet var det også ham der skiftede forbinding, hjalp mig i
bad osv. Det var vores projekt, og os der skulle gøre tingene sammen. Og
sådan blev det.

Nette

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 11-03-04 23:21

11/03/04 22:50Nette Skrev

> Det gjorde han
> ikke af valg, men af naturlighed.

Det er jo et meget interessant statement som forholder sig til sagens kerne:
nemlig om der findes findes noget der er naturligt længere, jeg mener at alt
afhænger af de kulturelle briller vi har på, og vi har for længst kultiveret
fødsler, og alt andet, argumetet om at kvinder har mere styr på det hænger
jo også på mange måder sammen med kvindfrigørelsen, for 30 år siden havde
mænd styr på fødslerne, fordi de var læger, med den fremmedgørelse der lå i
det, så når vi taler om at man er rigtig eller forkert afhænger det af ens
opfattelse af virkeligheden, og den kultur, man fik med sig eller blev
præget af senere, men matur er der ikke noget der hedder mere.
Så min påstand er at din mand gjorde det fordi mange mænd gør det nu og
mange mænd på et tidspunkt blev enige om at gøre det, på opfordring af deres
koner.
Hvis det skulle være naturligt ville det vel altid have været sådan?
Vh Kevin
--
Fjern nospam ved privat svar

Fra : Nette

Dato : 14-03-04 17:24

"Kevin Vilhelmsen" skrev i en meddelelse
> Hvis det skulle være naturligt ville det vel altid have været sådan?

Nu drejer du mine ord, selvom jeg godt tror du ved, hvad jeg mente.

Men nej, det vil jeg slet ikke give dig ret i. Før i tiden gik kvinderne
hjemme og der var det mest naturligt at kvinderne tog sig af ungerne. I dag
arbejder begge hold forældre og derfor er det i dag mest naturligt at begge
forældre tager sig af de små. HVIS kvinderne ellers kan finde ud af at smide
noget af ansvaret af sig og mændene tør stå ved og gøre tingene som DE vil
gøre og ikke som deres kvinder siger de skal gøre.

Ok, lidt provokerende, men jeg er sikker på der er en snert af sandhed i det
alligevel.

Nette

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 15-03-04 00:15

14/03/04 17:24Nette Skrev

> [...]
> gøre og ikke som deres kvinder siger de skal gøre.
>
> Ok, lidt provokerende, men jeg er sikker på der er en snert af sandhed i det

Jeg fordrejer ikke dine ord, men eftersøger en mere præcis definering af
"naturligt"
Nogle mener naturligt svarer til det biologiske, nogle mener at naturligt
svarer til det oprindelige, og andre mener at havd der er naturligt for dem
ikke er naturligt for andre osv.
Jeg mener at vi kun kan definere natur igennem kulturelle briller.
Så din definition er at hvad flertallet gør er naturligt , hvilket for mig
at se er meget spinkelt.
Begge forældre tager sig ikke af de små, og det er ikke naturligt for
fædrene at tage orlov osv osv vi er ikke nået ret langt, men magthaverne
inkl henriette Kjær mener vi er nået langt alle undersøgeser viser det
modsatte.
Jeg mener således ikke at der findes noget der er mest naturligt.
Alt er konstrueret for at fastholde forskellige magtmønstre.
Vh kevin
--
Fjern nospam ved privat svar

Fra : Nette

Dato : 15-03-04 22:37

> Jeg fordrejer ikke dine ord, men eftersøger en mere præcis definering af
> "naturligt"

Hvad har det med sagen at gøre? Kod det venligst lige sammen med den
diskussion vi havde. Jeg har for længst tabt tråden, og mener derfor det er
urelevant.

Nette

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 16-03-04 09:22

15/03/04 22:37Nette Skrev

> "Kevin Vilhelmsen" skrev i en meddelelse
>
> Hvad har det med sagen at gøre?

Du skriver bl a:

> [...]
Ofte gjorde han jordemoderen og sygehjælperen arbejdsløse. Det gjorde han

Jeg mener ikke at der er noget der er naturligt, derfor foreslår jeg at man
definere hvad men mener med natur og kultur. Mange andre steder gør du noget
til naturligt, men andre steder er det et valg, som vel er forstået som
frit? og dermed en del af en kultur?

Jeg synes diskussionen er væsentlig fordi køsroller generelt bliver italesat
som at det vi ikke er uenige i er naturligt.
Mange mener jo at det er naturligt at kvinder tager sig af barnet og huset
og rydder op og laver mad, og nogle mener at det er naturligt at manden ikke
deltager men vasker bil? Og du mener at det er naturligt at manden går med
til fødslen?
Der for er argumentationen væsnetlig?

--
Fjern nospam ved privat svar

Fra : Nette

Dato : 16-03-04 10:32

> [...]

man
> definere hvad men mener med natur og kultur.

Og det er så det, jeg mener er fuldstændig irrelevant for snakken her. Hvad
der ligger naturligt for mig, behøver ikke ligge naturligt for dig. Men
ligger det ikke naturligt for dig at tage del på lige fod i dit barns
opvækst, så kan du ikke tillade dig at klantre din kæreste/mor/dit barn mor,
for at løbe med monopolet. Og jeg nægter at tro at dette kan læres via et
par afteners gruppeundervisning.

Sådan som du stilte det op, fik du det til at lyde som om du var nød til at
tage kurset for at kunne hamle op med moderen. Det mener jeg er mere tegn
på, du er nervøs for at hun skal overtage, enten fordi du ikke formår/tør at
gå til barnet som dig selv eller fordi hun er meget meget dominerende. Hvis
det sidste er tilfældet, kunne det nemt være et problem generelt i jeres
forhold og det vil jeg helt holde udenfor, men går du til barnet på din egen
måde, hvad er det så du er bange for, at hun skal løbe med?

Hvorfor skulle fars måde at gøre tingene på, ikke være lige så gode som
mors? Mange undersøgelser viser faktisk at mænd ofte går meget bedre til
børn end kvinder, fordi kvinderne ofte er for pyldrede og har et for stort
behov for at beskytte. Hvorfor tror du, at mænd er i høj kurs i
daginstitutioner?

Hos os tager vi begge lige stor del. Det gør vi, uden vi er underlagt noget
som helst norm eller andres holdning på dette punkt. Vi har aldrig talt om
det, og eftersom ingen af os er utilfredse med vores hverdag, kører altså
helt naturligt, sådan som vi gerne vil have det.

Så kan du tolke ordet "naturligt" som du vil, eller frit selv sætte et andet
ord ind i stedet, men så er snakken på rette vej igen.

Nette

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 16-03-04 13:34

16/03/04 10:31Nette Skrev

> [...]
> for at løbe med monopolet. Og jeg nægter at tro at dette kan læres via et
Stop en halv
Jeg er ikke med i den underlæggende diskussion om hvem der tager del i hvad,
jeg mener ikke at den diskussion fører nogle steder.
Hvad jeg gør og ikke gør i forhold til mine børn har du derfor ikke hørt
noget om.
Derimod er jeg sygepljerkse og arbejder sammen med omkring 60 helt
fantastiske og meget forskllieg kvinder hvor nogle er meget beskyttende og
nogle ikke er det, de har såvidt jeg kan se mange gode forskellige værdier
de arbejder efter, men de er ikke hængt op på hverken naturligt eller ikke
naturligt, men derimod på faglighed og personlige egenskaber som er meget
forskellige.

> [...]
> forhold og det vil jeg helt holde udenfor, men går du til barnet på din egen
> måde, hvad er det så du er bange for, at hun skal løbe med?
Det er igen ikke mig der "stilte noget op" om fødselsforberedelse som
konkret emne.

> [...]
> børn end kvinder, fordi kvinderne ofte er for pyldrede og har et for stort
> behov for at beskytte. Hvorfor tror du, at mænd er i høj kurs i
jeg tror at mænd er eftertragtede fodi de er en magelvare, og fordi man i
omsorgsfagene har en tendens til at gøre omsorg til kvindearbejde, det er
bl.a derfor at vi er nødt til t definere hvad vi mener med natur og kultur
såvel som at vi definerer hvad en kvinde eller en mand er.
jeg kender mange kvinder nogle er pylrede og de ved det som regel udmærket
selv, samtidig kender jeg mænd der er det og de ved det som regel også slev,
men at det skulle være et problem?

> [...]
> det, og eftersom ingen af os er utilfredse med vores hverdag, kører altså
> helt naturligt, sådan som vi gerne vil have det.
Hvis etik ikke er normativ hvad er en så?
Eller rettere mener du t mennesker kan vælge frit i en hvilken helst
situation?

--
Fjern nospam ved privat svar

Fra : Nette

Dato : 16-03-04 17:55

"Kevin Vilhelmsen" skrev i en meddelelse
..
> Stop en halv
> Jeg er ikke med i den underlæggende diskussion om hvem der tager del i
hvad,

Nej, det kan jeg da egentligt godt se, det må du meget undskylde. Jeg roder
jer sammen.

Så lad os endelig stoppe diskussionen her, for så e r det jo et vildspor med
hensyn til fødselsforberedelse eller ej.

Nette

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 17-03-04 09:50

16/03/04 17:54Nette Skrev

> Så lad os endelig stoppe diskussionen her, for så e r det jo et vildspor med
> hensyn til fødselsforberedelse eller ej.

At du ikke vil diskutere det er selvfølgelig op il dig, men et vildspor er
det ikke, jeg ville hellere diskutere det væørdimæssige aspekt end det
prakrisk/konkrete. Da jeg mener at der konkrete/praktiske er meget svævert.
VH Kevin

--
Fjern nospam ved privat svar

Fra : Tri-Dane

Dato : 10-03-04 23:46

Kenneth Darling Soerensen <dont@sp.am> wrote in

> [...]
>
> Er der nogen, både mødre og fædre, der har nogen kommentarer til, hvad
> de har gjort og evt. postivive/negative sider?

Min kone og jeg blev forældre for første gang i december 2003 og havde
fulgt et fødselsforberedelseskursus hos AOF i Frederiksborg Amt til omkring
kr. 900. Efter vores mening var det alle pengene værd.

Ganske rigtigt var der nogle af mændene der sad og gispede løs i
solidaritet, men de fleste af os sad nu bare og fulgte interesserede med
ved vejrtrækningsøvelserne. Mændene var med i alt tre gange (f.eks. til
jordemoder-aften) så vi vidste alt om blokader, venflon osv. Det er godt at
have sat sig ind i disse ting så man som faren kan tale den fødendes sag
overfor sundhedspersonalet og hjælpe med det hele.

Om ikke andet er det beroligende at få en masse at vide af nogle
professionelle så man ikke var så usikker på forløbet. Vores fødsel forløb
meget fint og moderen sagde 15 min. efter fødslen at: "Det var egentlig
ikke så galt". Måske ikke helt som jeg husker det , men det siges at
være den smerte man hurtigtst glemmer.

I øvrigt er fødselsforberedelsesgruppen nu en mødregruppe, som faktisk
siges at være bedre end sundhedsplejerskens mødregruppe.

Mvh.
Kim

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 11-03-04 11:21

> [...]

> vejret sammen ), men har i stedet noget gymnastik for mødrene og
> fællles forældreeftermiddage/gruppeeftermiddage hvor man kan stille

Jeg var selv ret glad for forældre-aftenerne i Hvidovre; jeg deltog i
to ud af de i alt tre arrangenter. De var informative og godt
formidlet af en meget engageret jordemoder. Jeg synes hun kom omkring
en mase gode ting som angår tiden før, under og efter fødslen - og jeg
kan bestemt anbefale tilbuddet. I tillæg hertil kan jge enbefale den
gratis bog som Libero har udgivet. Den fortæller det meste ganske
kortfattet.

> Jeg tror dog godt at jeg kunne tænke mig lidt praktisk, i stedet for
> at læse om fødselsforberedelse i en bog, men prisen er 1500,- for 2
> for et kursus, så jeg tøver

Hvad er det som koster 1500 kr? Arrangementerne i Hvidovre var gartis
da jeg gik til dem sidste år.

-j

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 11-03-04 11:54

> [...]
> kan bestemt anbefale tilbuddet. I tillæg hertil kan jge enbefale den
> gratis bog som Libero har udgivet. Den fortæller det meste ganske

Tak for info - vi har allerede været til en enkelt forældreaften og det var
som du siger en god oplevelse. Jeg vil læse Libero bogen igennem..

> Hvad er det som koster 1500 kr? Arrangementerne i Hvidovre var gartis
> da jeg gik til dem sidste år.

Hvis man skal have kurser i det jeg kalder "praktisk fødselsforberedelse" med
pust og støn og vejrtrækningsøvelser, så skal man have fat i et aftenkursus
eller lign. og de koster 750,- pr person.

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 11-03-04 11:55

Kenneth Darling Soerensen <dont@sp.am> wrote in

Tak for alle svarene!

Fra : Kristian

Dato : 15-03-04 15:15

Kære Kenneth

Jeg har hørt at AfspændningsPædagogernes Aftenskole (APA) skulle være det
bedste!!! Jeg har ikke selv brugt det, da jeg er typen er går til yoga og
mener at alle kvinder kan føde, hvis de tør!
Min mand var med til fødslen og han var ikke i vejen!! Men man skal som
fødselshjælper gøre sig klart at ens elskede har store smerter man ikke kan
afhjælpe og at selve fødslen kan være en blodig og lidt makabre affære. (Den
indeholder både smerte og glæde, magt og afmagt osv.).
Overvejelser som at manden skal se barnet komme ud eller om han skal "nøjes"
med at kigge væk og "bare" holde hånd/iltmaske, kan måske hjælpe til at
undgå manglende lyst til sex efter fødslen.

Mit bedste råd: Læs lidt, forstil jer det bedste fødselforløb og vær parat
til at forkaste det hele igen!!!! Fødselforberedelse som koster penge, er
sjældent nødvendige. De kloge siger at de fleste glemmer hvad de har lært
alligevel.

Marie