Kun root har adgang til Windows partition ~
Fra : Britt Malka

Dato : 08-03-04 02:16

Goddag

Som helt ny på Linux har jeg et problem, som jeg ikke har kunnet finde
svaret på ved søgning på Google.

Jeg har installeret debian ved hjælp af Knoppix (eller rettere,
Dappix), og i root virker alt helt fint, men så snart jeg logger på
som bruger, er lyden forsvundet, og jeg kan ikke få adgang til Windows
partitionen.

Brugeren er medlem af bl.a. grupperne audio og disk.

Jeg har prøvet at ændre i fstab, men det hjalp ikke. Windows (som er i
hdb1) er chmodet til 666 - har også prøvet 777.

Nogen gode idéer til at få lyd og harddisk adgang?

--
Britt Malka
Tilmeld dig nyhedsbrev og få gratis ebog om html - http://www.tips-og-tricks.com/ebog.html

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 10-03-04 11:55

Britt Malka <news@foxladi.com> writes:

> [...]
> partitionen.
>
> Brugeren er medlem af bl.a. grupperne audio og disk.

Disk? Det har du næppe brug for, medmindre du kører fsck, fdisk
ol. som almindelig bruger.

> Jeg har prøvet at ændre i fstab, men det hjalp ikke. Windows (som er i
> hdb1) er chmodet til 666 - har også prøvet 777.

Hvad ændrede du i fstab? Jeg har f. eks.:

/dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/part1 /windows ntfs ro,uid=1000,gid=100,nls=utf8,noexec,nodev,nosuid,umask=027 0 0
/dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/part2 /dos vfat uid=1000,gid=100,quiet,iocharset=iso8859-15,codepage=865,noexec,nodev,nosuid,dmask=027,fmask=137 0 0

(jeg har dog ikke skriveadgang til /windows, da filsystemet er NTFS)

Lyd: Har du /dev/dsp, /dev/mixer, /dev/sequencer, hvad har de af
rettigheder og ejerskab? Bruger du OSS eller alsa?

Hvad får du af fejlmeddelelse?

Er du sikker på, at din bruger er effektivt medlem af gruppen audio?
Man skal logge ind *efter* at have tilmeldt en gruppe, før det træder
i kraft.

/Rasmus

God, root, what is difference?
God is more forgiving.

Fra : Britt Malka

Dato : 10-03-04 23:04

On Wed, 10 Mar 2004 11:55:12 +0100
spam@amagerkollegiet.dk (Rasmus Bøg Hansen) wrote:

> Er du sikker på, at din bruger er effektivt medlem af gruppen audio?
> Man skal logge ind *efter* at have tilmeldt en gruppe, før det træder
> i kraft.

Ja, alt det dér var i orden, men jeg ændrede på et eller andet, og jeg kan desværre ikke huske, hvad det var, men lige pludseligt var der lyd og hul igennem til Windows. Herefter ville jeg have mere plads på harddisken til Linux, og så røg Windows med efterfølgende total reinstallation af hele systemet. Derfor er jeg først tilbage på news her i aften, hvor jeg forsøger mig med Sylpheed-Claws.

Siden har jeg fundet ud af, at jeg faktisk har fulgt en forkert fremgangsmåde, da jeg installerede Knoppix. Der var en nyere installationsfil, der skulle bruges, og da jeg brugte den i stedet, virkede alt - undtagen bruger- og rootpassword - lige fra starten.

En pudsig ting var, at den aldrig oprettede den bruger, den skulle gøre, men kun den sædvanlige knoppix (bruger).

Tak for dit svar

--
Mange hilsner
Britt Malka