Meterfest
Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 07-03-04 22:32

Jeg har en veninde, der p.t. er 2½ år. Jeg har har lovet hende, at vi skal
holde meterfest, når hun når derop. Med meterlange lakridsbånd etc.

Målte hende i dag til at være 96 cm - så nu er vi jo spændte på, om
meterfesten skal holdes før eller efter hun fylder 3 år.

Hun er vokset 43 cm på 31 måneder - altså 1.3 cm om måneden i gennemsnit.
Men det gennemsnit holder vist ikke.... børn bliver trods alt ikke ved med
at vokse med den fart *G*

Nogen der har et bud på prognosen?
Har søgt efter vækstkurver, men har ikke fundet noget, jeg kan bruge.

Mvh. Lisbeth

Fra : Morten Thor

Dato : 07-03-04 23:05

Jeg har nogle vækstkurver i en bog og hvis hun fastholder sin placering så
skulle hun i flg. disse nå en meter lige omkring sin 3 års fødselsdag. God
fest
Tina

Fra : Lars Fischer

Dato : 07-03-04 23:07

"Lisbeth Jacobsen" <Lisbeth495NOSPAM@hotmail.com> wrote
> [...]

> Målte hende i dag til at være 96 cm - så nu er vi jo spændte på,
> om meterfesten skal holdes før eller efter hun fylder 3 år.

Hvis hun ellers følger en nogenlunde stabil vækstkurve, så skulle hun
passere 1m 2-3 uger før hun fylder eet år[1]. Ved du hvor høj pigen
var da hun var f.eks. 12 el. 24 md? Uden de data er det svært at
vurdere, om hun følger en "normal" vækstkurve.

Hun er iøvrigt afgjort i den høje ende - 96 cm ved 2½ år passer
nogenlunde med 85% fraktilen - altså at hun er så høj som eller højere
end 85% af sine jævnaldrende (piger).

/Lars

[1] ifølge den vækstkurve der findes i "Bogen om barnet" fra Politiken
Forlag.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 07-03-04 23:40

"Lars Fischer" <nospam@suk.dk> skrev i en meddelelse

> Ved du hvor høj pigen var da hun var f.eks. 12 el. 24 md?

Nej.. det ved jeg faktisk ikke.
Men jeg kan nok finde ud af det.

> Hun er iøvrigt afgjort i den høje ende - 96 cm ved 2½ år passer
> nogenlunde med 85% fraktilen - altså at hun er så høj som eller højere
> end 85% af sine jævnaldrende (piger).

Det anede mig. Har set hende sammen med adskillige børn, der er ældre, men
mindre. Hun er en ret robust tøs på 16 kilo.

Tak for svarene! Både til dig og Tina.
Kan regne ud, at vi næppe skal holde meterfesten i forårsmånederne *S*

Mvh. Lisbeth