At tælle aktive brugere igennem gateway
Fra : Steen Suder, privat

Dato : 07-03-04 14:17

Scenarie:

Internet <-> Linuxgateway <-> LAN

LAN "huser" en flok brugere, der har faste IPadresser og bruger
gatewayen til at komme på Internet igennem.

Nu vil jeg gerne plotte det aktuelle antal aktive brugere vha. MRTG
el.lign. Dén del har jeg styr på, men hvorfra får jeg antallet af aktive
brugere?

"Aktiv" er defineret som "har sendt eller modtaget trafik indenfor de
sidste fem minutter" eller noget i den retning hvis det hjælper på sagen.

Man kunne selvfølgelig give sig til at køre wipl el.lign., men det
virker bare som overkill.

Nogen ideer?

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 07-03-04 14:23

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> writes:

> Nu vil jeg gerne plotte det aktuelle antal aktive brugere vha. MRTG
> el.lign. Dén del har jeg styr på, men hvorfra får jeg antallet af
> aktive brugere?

Måske kan du grep'e lidt i /proc/net/ip_conntrack?

Det giver naturligvis aldrig et præcist billede hvis du fx grep'er en
gang i minuttet, så vil folk der har oprettet forbindelser og nedlagt
dem igen indenfor det minut ikke komme med i din statistik.

.... bare en løs tanke.

--
Jacob - www.bunk.cc
If you're happy, you're successful.

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 07-03-04 15:24

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> [...]
> gang i minuttet, så vil folk der har oprettet forbindelser og nedlagt
> dem igen indenfor det minut ikke komme med i din statistik.

Jeg har selv været omkring dén tanke, men har siden slået det hen igen.
Ved nærmere eftertanke må det vel være fint nok... jeg ser på det.

Fra : brian

Dato : 19-03-04 01:46

On Sun, 07 Mar 2004 15:23:56 +0100, Steen Suder, privat wrote:

> [...]
hvad med at kigge i arp tabellen: Jeg mener kun man bliver i tabellen 2
minutter efter sidste trafik - og så er det vel mere overskueligt for
saavidt at det er antallet af brugere og ikke antal traade/forbindelser ?!

Just my $0.02

/brian