MS Windows
briani 27239
fejl under inst. af win xp
Fra : msc

Dato : 07-03-04 13:05

Jeg har fået til opgave at rense en af mine venners PC for diverse
vira. Igår aftes fandt jeg 16 stk. og besluttede derfor at formattere
hele maskinen.

Nu har jeg prøvet at formattere den og installere Win XP Pro på den.

Der forekommer mange problemer under disse forsøg på installering.

1. Nogen gange vil den ikke boote op fra cd'en (melder "mangler NTLDR")??
2. Når jeg så får den booted op fra XP cd'en vil den ikke formattere
(melder fejl på disk)
3. Et par gange er det lykkedes mig at formattere, men under kopiering
af filer til windows installationsmapperne melder den fejl (jeg kan
springe dem over, men der forekommer ret mange og det går ud over
installeringen senere).

Hvad kan jeg have for problemer og hvordan kan de afhjælpes?

På forhånd takj!

/msc

Fra : Torben Hjorth

Dato : 07-03-04 13:37

Tja - en mulighed er, at der stadig er virus i "Master Boot Record" (MBR) -
som er de oplysninger der ligger på HD og som sørger for kommunikation
mellem HD og resten af systemet. Nogle virus kan godt gemme sig her og de
forsvinder IKKE ved at formatere HD. I gamle dage hvor FDISK var det man
brugte til at formatere HD med kunne man rense MBR skrev man FDISK /MBR og
så blev MBR genskabt (og renset for evt. virus). Hvad man lige gør under XP
er jeg ikke helt klar over. Du kan muligvis bruge win98 startdiskette og
skrive FDISK /MBR, for derefter at partitionere og formatere med XP CD-Rom?

Torben

Fra : msc

Dato : 07-03-04 13:51

Ja, den kunne godt være at der stadig lå en virus og drillede i master
boot record.

Jeg ved at man kan lave en bootdisk fra et antivirus program for at
rense computeren helt. Jeg har forsøgt mig med en McAfee emergency
disk, men tror den er for gammel til at evt. fange de nye vira som er
ude nu. (Den fandt nemlig ingen)

Er der ikke en måde hvorpå man kan starte helt fra bunden (en form for
formattering) ligesom det der Fdisk i WIn XP?

Jeg har ingen mulighed for at boote op i Windows da jeg jo har slettet
alle partitioner.

HJÆLP!!!

/msc

Fra : Torben \(Tilst\)

Dato : 07-03-04 14:42

I news:404b1acb$0$1666$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
bankede msc <spam@dotcph.dk> ved et uheld hovedet ned i tastaturet og
følgende femkom:

> Ja, den kunne godt være at der stadig lå en virus og drillede i
> master boot record.

Du har muligheden i XP! Du skal bare vælge "reparerer ved hjælp af
genoprettelseskonsol" der får du noget værktøj til rådighed bl.a. FIXBOOT
den burde kunne skrive en ny boot record.

Torben

Fra : Torben Hjorth

Dato : 07-03-04 15:00

læs lige den her først!!!