Dependencies
Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 07-03-04 11:49

Hejsa

Jeg har downloadet en Pan-rpm uden stavekontrol, men når jeg vil
installere får jeg følgende:

localhost RPM # rpm -Uvh pan-0.14.2.91-nospell1.i686.rpm
error: Failed dependencies:
gnet2 >= 2.0.4 is needed by pan-0.14.2.91-nospell1
libgnet-2.0.so.0 is needed by pan-0.14.2.91-nospell1

Findes der et program der kan installere en rpm fra harddisken og selv
finde ud af at hente dependencies fra nettet (ligesom Ximian Red-Carpet
kan)?

Mvh.
/Thomas

Fra : Ivar Madsen

Dato : 07-03-04 12:42

Thomas Lindgaard skrev i -dk.edb.system.unix:

> Findes der et program der kan installere en rpm fra harddisken og selv
> finde ud af at hente dependencies fra nettet (ligesom Ximian Red-Carpet
> kan)?

Ja, men det er dist. afhænige programmer.

Mandrake har urpmi
SUSE har øhe yatsi eller sådan noget
til RH (og sikkert også Fedora) en RPM version af Debian's agt-get

Ivar Madsen
Der kører MDK9.2 med KDE 3.2

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 07-03-04 13:05

Ivar Madsen <spam.usenet.im@milli.dk> writes:

> SUSE har øhe yatsi eller sådan noget

YAST. Ikke et værktøj jeg bryder mig om, men jeg kender andre der er
glade for det, så det er nok en smagssag.

> til RH (og sikkert også Fedora) en RPM version af Debian's agt-get

De har vel også up2date? Det havde de "gamle" Red Hat versioner da. Så
kunne man lave noget i stil med:

up2date --install <pakkenavn>

--
Jacob - www.bunk.cc
The words fly away, the writings remain.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 07-03-04 13:28

Jacob Bunk Nielsen skrev i -dk.edb.system.unix:

> De har vel også up2date? Det havde de "gamle" Red Hat versioner da. Så
> kunne man lave noget i stil med:
> up2date --install <pakkenavn>

OK, jeg kender ikke andet til RH (og Fedora) end hvad jeg har læst her på
kanalen, og ligende steder.
Debian har jeg kørt med i kort tid, skal vi sige jeg har snuset til den.
Mandrake har jeg efterhånden kørt med i over et år.

Ivar Madsen
Der kører MDK9.2 med KDE 3.2

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 07-03-04 23:02

On Sun, 07 Mar 2004 13:04:58 +0100, Jacob Bunk Nielsen wrote:

> De har vel også up2date? Det havde de "gamle" Red Hat versioner da. Så
> kunne man lave noget i stil med:
>
> up2date --install <pakkenavn>

Jummen - hvis jeg skriver ovenstående kommando, vil den så ikke bare
prøve at finde pakken på serveren og installere derfra? (Jeg kører FC1).

Hvordan trækker jeg forresten pakkenavnet ud af en RPM?

Mvh.
/Thomas

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 07-03-04 23:19

Thomas Lindgaard <thomas@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk> writes:

> Jummen - hvis jeg skriver ovenstående kommando, vil den så ikke bare
> prøve at finde pakken på serveren og installere derfra? (Jeg kører FC1).

Jo, hvis den virker på samme måde som den gjorde før i tiden. Jeg har
ikke brugt nogen nyere Red Hat end 7.3.

> Hvordan trækker jeg forresten pakkenavnet ud af en RPM?

Ikke forstået.

--
Jacob - www.bunk.cc
1 + 1 = 3, for large values of 1.

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 08-03-04 09:17

On Sun, 07 Mar 2004 23:19:09 +0100, Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Jo, hvis den virker på samme måde som den gjorde før i tiden. Jeg har
> ikke brugt nogen nyere Red Hat end 7.3.

Det jeg godt kunne tænke mig var et program som kan installere en RPM fra
disken og løse evt. dependencies ved at hente resten over nettet - det
mener jeg Ximian Red-Carpet kan...

> Ikke forstået.

Det kan jeg nu godt forstå :) - spørgsmålet går lidt på "Linux-sprog".

Er navnet på RPM'en og 'pakken' det samme? - eller er pakken
indeholdende Pan indeholdt i en RPM med et
langt og knudret navn (f.eks. pan-0.14.2.91-nospell1.i686.rpm)?

Mvh.
/Thomas

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 08-03-04 10:18

> [...]

> indeholdende Pan indeholdt i en RPM med et
> langt og knudret navn (f.eks. pan-0.14.2.91-nospell1.i686.rpm)?

Normalt vil du så kunne referere til pakken så pakkesystemet forstår
det både som 'pan' og 'pan-0.14.2.91' eller lignende.

--
Jacob - www.bunk.cc
I used to have a drinking problem. Now I love the stuff.