Vågner tidligt !
Fra : Gunnar007

Dato : 07-03-04 08:00

Nu er jeg så desperat at jeg prøver her :

Har en 16 mdr gammel søn som er begyndt at vågne ved fem tiden om morgenen.
Vores normale stå op tid på hverdage er halv syv.
Når han vågner skriger han til vi tager ham op. Vi deler soveværelse.
Vi står ikke op med ham, men ligger os i vores seng, hvilket han langtfra
gider.
Man kan en sjælden gang imellem få ham til at tage en halv time ved at tage
ham med i seng.
Vi har prøvet at give ham en flaske når han vågner der lidt i 5, men når den
er tom vil han op.
Vores soveværelse er helt mørkelagt så det er heller ikke lyset udefra som
vækker ham
Han sover til middag, ca 3 timer, og bliver lagt i seng ved 1945-2015 tiden
om aftenen.

Gode råd modtages med kys hånd.

Hilsen G

Fra : Kirstine

Dato : 07-03-04 08:48

In article <c2eh95$1ql0$1@news.cybercity.dk>, 007bravo@NOSPAM.teamsos.dk
says...
> Nu er jeg så desperat at jeg prøver her :

Kan godt forstå, at det slider lidt på nerverne at blive vækket så
tidligt!

> Vi har prøvet at give ham en flaske når han vågner der lidt i 5, men når den
> er tom vil han op.

Okay - så er han i hvert fald veludhvilet, når han vågner.

> Han sover til middag, ca 3 timer, og bliver lagt i seng ved 1945-2015 tiden
> om aftenen.

Min første tanke er, hvornår på dagen han snupper de tre timers søvn.
Måske de skal rykkes lidt eller skæres lidt ned. Jeg er pædagog i en
vuggestue, og jeg har ofte snakket med forældre, der var ved at gå helt
kolde over, at deres barn vågnede så tidligt hver morgen. Ofte - men
ikke altid - kan det hjælpe at skære lidt i deres middagslur. Måske bare
½ time mindre søvn til middag eller rykke luren, så han sover tidligere
på dagen og dermed også står tidligere op.

Kirstine
--
*trying to do what works - trying to do what matters*
http://www.minipip.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 07-03-04 10:45

Gunnar007 wrote:
> [...]
> at tage ham med i seng.
> Vi har prøvet at give ham en flaske når han vågner der lidt i 5, men

alt i alt viser han jo med al tydelighed at NU er han vågen og nu vil han
op.... dvs han er frist og veludhvilet.....
det kan skyldes flere ting.... men reelt set er det nok en kombination af
ting......
del er han blevet lidt ældre og har brug for en smule mindre søvn, og dels
kommer han nok en anelse for tidligt i seng, eller får for lang en
middagslur, og dels skyldes det jo nok også det at det bliver tidligere
lyst....

> Vores soveværelse er helt mørkelagt så det er heller ikke lyset
> udefra som vækker ham

nej, men dagsrytmen kan alligevel blive påvirket af at det er lyst når man
står op, kontra når det er mørkt når man står op.....

> Han sover til middag, ca 3 timer, og bliver lagt i seng ved 1945-2015
> tiden om aftenen.
>
> Gode råd modtages med kys hånd.

jeg vil sige kik på hans adfærd.... er han MEGET træt når han bliver puttet
til middag, og knapt så træt om aftenen, ville jeg trække hans sengetid lidt
om aftenen.... er han derimod ikke så voldsomt træt til middag, ville jeg
forkorte hans middagslur... men alt i alt viser hans friskhed om morgenen at
han altså har brug for 1½ time mindre søvn end han tidligere har haft brug
for.... så jeg ville i første omgang prøve at skære en halv time det ene
eller det andet sted i nogle dage, og bemærke forskellen....
hvis en halv time ikke gør udslag, så en time ;) dvs det kan også være at
skære en halv time af hans middagslur og at putte ham en halv time senere i
seng om aftenen....

små børn sover det de har behov for.... deres søvnregulering er væsentligt
bedre end vi voksne, der ofte godt kan putte os en time mere....
det er derfor det er bedre at regulere i deres rytme frem for at prøve at
tvinge dem til at sove mere ;)

--
Knus, Sabina
"Whether you like it or not, you're in the middle of a war that has

Fra : Gunnar007

Dato : 07-03-04 11:28

Lidt mere info om rytmen herunder:

Middagslur i vuggestue fra ca 1145- og 2½ time søvn.
Middagslur i weekenden 12-15
Det skal siges at han ALDRIG virker træt når han bliver lagt, når han ligger
går han ud som et lys.
Vi har prøvet at ligge ham i seng 1 time senere i en periode, det gav
absolut intet resultat
stadig vågen ved 5 tiden

Men fra idag prøver jeg så at gi ham middagslur til 14 - 1430. så må vi se
hvad som sker.

Og lidt mere galp fra mig, så er naboen begyndt at hamre på væggen når han
vågner,
i det naive om at vi kan skrue ham ned, eller slukke ham går jeg ud fra.
Hvad skal jeg skrive til hende i mit brev jeg vil skrive til hende ??
Ung dame ca 28-33 år single...

Hilsen G

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 07-03-04 12:21

Gunnar007 wrote:
> [...]
> Middagslur i weekenden 12-15
> Det skal siges at han ALDRIG virker træt når han bliver lagt, når han

bliver han så også puttet i seng den halve time senere i forhold til
hverdagen??
prø at holde samme rytme som de gør i vuggestuen... og bed dem gerne om at
samarbejde med jer om problemet....

> Vi har prøvet at ligge ham i seng 1 time senere i en periode, det gav
> absolut intet resultat
> stadig vågen ved 5 tiden

hvor lang en periode?

> Men fra idag prøver jeg så at gi ham middagslur til 14 - 1430. så må
> vi se hvad som sker.

lige en ting.... lad være med at forvente resultater inden for få dage...
prøv den nye rytme i MINDST en uge (gerne 3), inden du bedømmer
resultatet.... det er jo en vane der skal brydes......
og hvad med at med det samme prøve at gøre begge dele.... altså lade ham
sove mindre til middag, og putte ham senere i seng?

> [...]
> i det naive om at vi kan skrue ham ned, eller slukke ham går jeg ud
> fra. Hvad skal jeg skrive til hende i mit brev jeg vil skrive til

skriv at du beklager larmen om morgenen, og at du ved det er til gene, men
at i arbejder på at løse problemet og håber at det løser sig hurtigt.....
måske med en lille notits om at i er taknemmelige for hendes forståelse
(sådan lidt hint hint til hendes samvittighed) for at små børn jo ikke
arbejder efter et skema og ikke er så nemme at kontrollere....

Fra : Mette

Dato : 07-03-04 12:23

> [...]
> i det naive om at vi kan skrue ham ned, eller slukke ham går jeg ud fra.
> Hvad skal jeg skrive til hende i mit brev jeg vil skrive til hende ??

Åh, det er da næsten værre end at den lille vågner. Problemet er, at folk
uden børn ofte tror, at forældre simpelthen vækker deres børn med vilje så
de rigtig kan hyle. De tror mange gange, at man nyder sit eget barns
skrigeri og synes, at det er da helt OK. De fatter ikke, at forældrene også
er ved at hænge oppe under loftet i afmagt og ville gøre hvad som helst for
at få installeret en OFF-knap i bagdelen på deres småbørn
Jeg ville nok skrive således:

Kære X
Vi har ikke kunnet undgå at bemærke, at der bliver banket på væggen i den
tidlige morgenstund når vores søn vågner. Vi går ud fra, at dette er fordi
du ønsker ro og fred til at sove. Tro mig: det ønsker vi også. Men desværre
kom han ikke med en off-knap som vi kan trykke på, når han han vågner. Min
søn følger i øjeblikket sit eget indre ur, og da han stadig er en baby og
ikke har noget sprog at udtrykke sig med, bruger han gråden. Vi som forældre
synes jo heller ikke, at det er alletiders at blive revet ud af den sødeste
søvn klokken fem om morgenen til lyden af et grædende barn. Vi er jo udover
at være forældre, netop også mennesker, der skal op og udføre dagens arbejde
og som derfor har behov for at være veludhvilede ligesom alle andre. Men det
har en 16 måneder gammel dreng ikke helt så meget forståelse for - heller
ikke selvom vores øjenlåg hænger nede ved gulvbrædderne og naboen banker på
væggen. Det er han desværre ret immun overfor, og vi kan jo ikke "slukke"
ham, uanset hvor meget der bliver banket.

Derfor håber vi på din forståelse i denne periode indtil han genfinder en
rytme som vi alle kan leve med.

Med venlig hilsen, X

Fra : Lars Helmer Andersen

Dato : 07-03-04 14:13

> [...]
for
> at få installeret en OFF-knap i bagdelen på deres småbørn

Jeg synes at det er noget værre pjat og skrive. Naboen fatter sikkert
udmærket, men har ikke bedt om at få en baby i huset. Det allermindste man
kan gøre er at flytte sig til stuen når man udmærket godt ved at junior ikke
gider at sove mere.
Men det er den samme attitude jeg møder hos mange der mener at deres baby er
den vigtigste i verden, så man har selvfølgelig åbent vindue om sommeren når
barnet har kolik, for alle de andre kan bare lukke vinduerne (Skete i vores
gård sidste år)

Dermed ikke sagt at andre folk ikke skal vise hensyn, men tag lige og husk
på, Det var vores eget valg at få børn, så det er os der skal vise hensyn
først, selvom vi er trætte.

MVh.
Lars Helmer Andersen

Fra : Mette

Dato : 07-03-04 15:49

"Lars Helmer Andersen" <lha@SKRIDofficeconsult.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan gøre er at flytte sig til stuen når man udmærket godt ved at junior

Nu ved jeg ikke, hvordan deres lejlighed er indrettet, men det kunne jo
tænkes at heller ikke denne løsning ville eliminere støjen. Under alle
omstændigheder har mange lejligheder meget tynde vægge og det kan ikke
undgås at baby kan høres, uanset hvilket rum man opholder sig i.

Når barnet bliver større kan man nedlægge forbud mod hop og løb i
lejligheden netop for ikke at genere underboen, men som sagt er det svært at
tale fornuft til en baby. At en baby hyler vedvarende har jo intet med
forældrenes manglende evne til at vise hensyn at gøre. Det er jo ikke
forældrene, der hyler. (Selvom man ofte kan have lyst.

> [...]
når
> barnet har kolik, for alle de andre kan bare lukke vinduerne (Skete i

Der er skam mange barnløse der tror, at netop fordi man synes at ens baby er
det vigtigste i verden, så synes man også at lyden af babyens gråd er den
skønneste melodi i verden og vil gøre alt for at dele den lyd med andre. Men
sådan er det jo ikke. (Hverken derhjemme eller i en flyvemaskine, hvor man
som forælder kan få mange sure blikke). Du ved jo ikke om babyen græd fordi
han eller hun var for varm, og de derfor åbnede vinduet for at få luft. Men
det er selvfølgelig lettere at blive sur på forældrene og klandre dem for
manglende hensyn.

> Dermed ikke sagt at andre folk ikke skal vise hensyn, men tag lige og husk
> på, Det var vores eget valg at få børn, så det er os der skal vise hensyn
> først, selvom vi er trætte.

Den eneste måde man 100% kan vise hensyn på, når man har et spædbarn er ved
at købe et hus og isolere sig deri for at undgå diverse støjgener. Det er
bare ikke alle der har den mulighed. Og det er jo sådan at selvom ens baby
er det vigtigste i verden er der jo ingen forældre, der nyder lyden af
barnegråd. Man vil jo selv gerne at det stopper, men nogle gange er det bare
ikke muligt uanset hvor meget hensyn man gerne vil tage til sine omgivelser.

Fra : Susanne Drews

Dato : 07-03-04 17:33

On Sun, 7 Mar 2004 14:13:18 +0100, "Lars Helmer Andersen"
<lha@SKRIDofficeconsult.dk> wrote:

> [...]
>kan gøre er at flytte sig til stuen når man udmærket godt ved at junior ikke

Jeg synes, du har en pointe! Hvis den lille ikke holder op med at
skrige efter at være blevet flyttet over i voksensengen, men først når
familien rent faktisk står op - så kunne noget tyde på, at denne
familie i hvert fald i en periode skal op kl. 5 og ikke først kl. halv
syv.

Selv om det måske er lidt uvant, kan man fint bruge den ekstra tid om
morgenen til at tage sig af nogle af de ting, man ellers ville ordne
om aftenen: Oprydning, tøjvask, rengøring osv. Selv gå det tilsvarende
tidligere til ro, der gør, at man er vågen, når barnet er det, i den
periode, det måtte tage at justere på både middagslur og puttetid.

> [...]
>barnet har kolik, for alle de andre kan bare lukke vinduerne (Skete i vores

Det er faktisk befriende at opleve en far (gætter jeg på, du er), der
ikke mener hele resten af verden skal indrette sig efter hans afkom
.

>Dermed ikke sagt at andre folk ikke skal vise hensyn, men tag lige og husk
>på, Det var vores eget valg at få børn, så det er os der skal vise hensyn
>først, selvom vi er trætte.

Personligt må jeg erkende, at jeg ikke har nævneværdigt større
tolerance overfor en langtidsskrigende baby i nabolejligheden, end jeg
ville have overfor vedvarende høj musik eller en hund, der fik lov at
stå og gø i timevis. Selvfølgelig ved jeg, at der kan være mange
grunde til, at børn skriger, og at de ikke er udstyret med
tænd/sluk-knap. Men hvis skrigeriet har stået på uforholdsmæssig
længe, så tag da konsekvensen og gå f.eks. en tur med den lille i
barnevognen, så den kan skrige et andet sted, og i det mindste de
sagesløse naboer får en pause, hvor de kan høre, hvad de selv tænker -
eller for den sags skyld sove de retfærdiges søvn, selv om naboen har
fået børn.

/Sus

Fra : Inger Pedersen

Dato : 07-03-04 17:42

"Susanne Drews" <igenia@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> familien rent faktisk står op - så kunne noget tyde på, at denne
> familie i hvert fald i en periode skal op kl. 5 og ikke først kl. halv

Enig!
Jeg har ventet længe på, at nogen fandt dette columbusæg.
Det er altså ikke - kun - vuggestuens opgave at justere juniors sovetid

Hilsen Inger

Fra : Susanne Drews

Dato : 07-03-04 18:26

On Sun, 7 Mar 2004 17:42:01 +0100, "Inger Pedersen"
<inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> wrote:

>Enig!
>Jeg har ventet længe på, at nogen fandt dette columbusæg.
>Det er altså ikke - kun - vuggestuens opgave at justere juniors sovetid

Ih tak, Inger . Jeg var nærmest forberedt på at blive lynchet. Så
det var da herligt at læse dit spontane svar.

Venligst
Sus

Fra : Søren Saxtorph

Dato : 07-03-04 18:57

> [...]
når
> barnet har kolik, for alle de andre kan bare lukke vinduerne (Skete i

Hmm jeg mener det er værre med de folk, der mener at deres anlæg er det
vigtigste i verden og frejdigt deler ud af deres gode musiksmag for åbne
vinduer
på alle tider af døgnet og i flere timer ad gangen..... et barn holder da
heldigvis hurtigt op med at græde
og som du selv skrev var det sidste sommer det skete og ikke for eks,
hver weekend eller aften i flere år...

Hilsen Carina

Fra : Susanne Drews

Dato : 07-03-04 19:22

On Sun, 7 Mar 2004 18:57:08 +0100, "Søren Saxtorph"
<Saxtorph@lite.remove.dk> wrote:

> [...]
>heldigvis hurtigt op med at græde
> og som du selv skrev var det sidste sommer det skete og ikke for eks,

Du har da ret. Men nu er det sådan, at hvis der "bare" er tale om et
støjende musikanlæg, kan polisen rent faktisk gribe ind med påbud om
at dæmpe sig af hensyn til den offentlige ro og orden. En støjende
hund kan forlanges afskaffet. Men i forhold til f.eks. et kolikbarn,
der for femte aften i træk skriger en udlejningsejendom med tynde
vægge sønder og sammen, er der ikke noget at stille op.

Mistorstå mig endelig ret - jeg tror ikke, skrigeriet lyder spor bedre
i forældrenes øren end i mine. Faktisk er der vel næppe noget, der kan
gøre én så desperat og ked af det som et grædende barn, man bare ikke
kan trøste. Men det "berettiger" bare ikke til, at ungen holder resten
af ejendommen vågen på tidspunkter, hvor det er andres gode ret at
have ro.

/Sus

Fra : Mette

Dato : 07-03-04 19:56

> [...]
> kan trøste. Men det "berettiger" bare ikke til, at ungen holder resten
> af ejendommen vågen på tidspunkter, hvor det er andres gode ret at

Så fortæl det til "ungen". Det er bare ikke altid, at en desperat forælder
har mulighed for lige at trille en tur med baby i barnevognen (klokken X om
aftenen/natten i kulde og regn f.eks.). Det er jo ikke sådan at grædende
børns forældre tænker "vi har ret til at vores baby hyler, så vi gør ikke
noget ved det". Grædende børns forældre prøver da alt, hvad der står i deres
magt, men nogle gange kan man bare ikke lige komme væk fra lejligheden...

Fra : Gunnar007

Dato : 07-03-04 20:20

"Mette" <nospam@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Sjovt som mit spørgsmål drejede karakter.

Det vi reelt snakker om er maks 5 min. gråd om morgenen, intet andet,
græder han bliver han selvfølgelig trøstet med det samme.
Men at tro man kan få tiden om morgen til at gå med rengøring tøjvask med
mere
må i mine øjne komme fra en uden børn. Et barn på 16 mdr. kan godt passe sig
selv åbnebart..
Ikke mit.. Sådan skal og bør det være.

Forøvrigt er "konen" ved siden af gået over til at hamre på væggen, istedet
for at tænde sin musik og skrue højt op, for ikke at høre vores barn græde.
Vi snakker stadigvæk ikke om et sygt barn, blot lidt gråd som kan trøstes.

Forøvrigt snakker vi ejerlejl. med knapt så tynde vægge

Hilssen G

Fra : Inger Pedersen

Dato : 07-03-04 21:11

"Gunnar007" <007bravo@NOSPAM.teamsos.dk> skrev i en meddelelse

> Sjovt som mit spørgsmål drejede karakter.
>
> Det vi reelt snakker om er maks 5 min. gråd om morgenen, intet andet,

Ok - som jeg forstod det, handlede det om gråd fra kl. 5 til kl. 6,30, hvor
I faktisk skulle op.
Måske ville det være en god ide med en helt konkret beskrivelse?

Hilsen Inger

Fra : Susanne Drews

Dato : 08-03-04 14:04

On Sun, 7 Mar 2004 21:11:22 +0100, "Inger Pedersen"
<inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> wrote:

>Ok - som jeg forstod det, handlede det om gråd fra kl. 5 til kl. 6,30, hvor
>I faktisk skulle op.

Sådan læste jeg det da også!

>Måske ville det være en god ide med en helt konkret beskrivelse?

Hvis det i virkeligheden kun handler om fem minutter, der det naboen,
der har (er) et problem!

Venligst
Sus

Fra : Susanne Drews

Dato : 07-03-04 21:21

On Sun, 7 Mar 2004 20:19:35 +0100, "Gunnar007"
<007bravo@NOSPAM.teamsos.dk> wrote:

>Det vi reelt snakker om er maks 5 min. gråd om morgenen, intet andet,
>græder han bliver han selvfølgelig trøstet med det samme.

Nåeh **G* Så formulerede du dig bare uklart. Din nabo er
bundhysterisk, og du skal bare ignorere kællingen!

> [...]
>mere
>må i mine øjne komme fra en uden børn. Et barn på 16 mdr. kan godt passe sig

Det lyder, som om I er to om barnet - I kan da ikke begge sidde med
ham på skødet døgnet rundt? Det var såmænd blot et løsningsforslag,
fordi det lød, som om barnet høl opgangen sønder og sammen i længere
perioder ad gangen. For selvfølgelig kan man lave husligt arbejde også
om morgenen - mange af os er såmænd nødt til at få noget fra hånden
fra morgenstunden af, fordi vi er sent hjemme.

> [...]
>Vi snakker stadigvæk ikke om et sygt barn, blot lidt gråd som kan trøstes.

Jamen, du fik vist bare fremstillet problemet lidt ude af proportioner
så - det kan jo ske for enhver .

/Sus

Fra : Rikke Mors

Dato : 16-03-04 19:12

Gunnar007 wrote:

> [...]
> mere
> må i mine øjne komme fra en uden børn. Et barn på 16 mdr. kan godt passe sig

Jeg kan sagtens sætte mig ind i dit problem - tro mig. Jeg har selv en
dreng på 3 år, som aldrig har haft et særligt stort søvnbehov. Han
vågnede i en meget lang periode omkring klokken 4 om morgenen og var
frisk og veludhvilet selvom vi blev ved med at skære ned i middagssøvnen
ind til vi ved 1½ års alderen var nede under 2 timer. Han er altid
blevet lagt i seng omkring klokken 8, så søvnbehovet var altså nede
omkring det samme som forældrenes. Dette satte en naturlig grænse for
den frie forældretid, da vi var nødt til at indrette os bedst muligt
efter hans behov, mens vi forsøgte i det mindste at ændre lidt på
rytmen. Dengang boede vi i rækkehus med meget tynde vægge og naboerne
til begge sider kunne høre alt. Naboen til den ene side havde oven i
købet selv et barn, som var 2 måneder ældre end vores og som vågnede
meget nemt, så vi var simpelthen nødt til at tage hensyn til andre end
os selv.

Hos os blev rytmen at vi forældre skiftedes til at have morgentjansen -
den anden kunne sove videre, når sønnike valgte at starte dagen. Straks
vi kunne se, at han var rigtig vågen stod en af os så op og gik
nedenunder - længst væk fra alles soveværelser - eller gik som en
foreslog en tur med barnevognen - eller fx i fællesvaskeriet, hvor der
ingen konkurrence er om maskinerne klokken halv fem! Omkring klokken
5.30 byttede vi så, så den der havde været først oppe lige kunne nå at
hvile sig lidt inden vi alle skulle op klokken 6.

Når man står i en situation som vores bliver man altså bare nødt til at
lære sig at gøre mange af de praktiske, huslige gøremål sammen med
barnet - til barnets store fornøjelse. Der er jo slet slet ikke tale om
at et barn på 16 måneder skal passe sig selv, men hvorfor ikke lade det
være med til noget af alt det, som de synes det er enormt sjovt at få
lov til at deltage i. Nok tager tingene lidt længere tid, men det tager
helt sikkert kortere tid end først at passe barnet indtil det sover og
derefter klare opvask, rengøring osv selv.

Vores erfaring har helt klart været at det nemmeste er at erkende at ens
barn har en anden søvnrytme end man måske ville ønske og så forsøge at
indrette sig derefter - ved fx selv at gå tidligt i seng og skiftes til
at tage vagten - fremfor at forsøge at kæmpe imod den naturlige rytme og
sidde og ærgre sig over alt den søvn, man ikke fik fordi man ikke selv
kunne finde ud af at gå i seng om aftenen.

Kort sagt: Find dig i at det er tingenes tilstand og indret dig på det,
så både du og dine sagesløse naboer kan holde det ud.

Rikke Mors

Fra : Kirstine

Dato : 08-03-04 07:08

In article <0dpm40dlc8p3td037e3ba1mr1so1fc86jf@4ax.com>, igenia@ofir.dk
says...

> [...]
> kan trøste. Men det "berettiger" bare ikke til, at ungen holder resten
> af ejendommen vågen på tidspunkter, hvor det er andres gode ret at

Nej da - det er bare ikke altid sådan, at man kan forføje sig andre
steder hen. Det er da trods alt barnets og forældrenes hjem..også selvom
væggene er tynde.

Vi venter vores første og bor i lejlighed, og jeg kan da blive helt
dårlig ved tanken om, at mine naboer måske mener, at de har ret til at
kræve, at jeg skal vandre rundt på gader og stræder om natten med mit
barn, fordi de ikke vil holdes vågne. Som nybagt mor er det da ikke
særlig festligt at skulle få amningen til at fungere, lære sit barns
skal føle, at naboerne har "ret" til at forlange, at man gør dette andre
steder end i sit eget hjem.

Kirstine

Fra : Gunnar007

Dato : 07-03-04 13:21

Hej alle igen..

Tak for forslagene, jeg vender tilbage med resultatet.

Har dog tænkt mig at sige i vuggestuen, at han absolut ikke må sove mere end
2½ time.

Det hjælper os nok altsammen

KH Gunnar

Fra : Nette

Dato : 08-03-04 04:19

"Gunnar007" skrev i en meddelelse news:c2etfl$2c2e$1@news.cybercity.dk...
> Middagslur i vuggestue fra ca 1145- og 2½ time søvn.
> Middagslur i weekenden 12-15

Jeres barn er blevet ældre. Måske skulle i nøjes med to timers søvn midt på
dagen og vt. følge samme rytme i weekenden, som til hverdag?
Giver i ham mad kort tid inden sengetid? Har hans sultbehov ændret sig,
sådan han evt. ikke kan holde sig uden mad efter de her 10½ time? ( Husk på
at intet skema gælder, når det drejer sig om børn, de er meget forskellige).

> Hvad skal jeg skrive til hende i mit brev jeg vil skrive til hende ??

Hvorfor skrive til hende? Hvorfor ikek ringe på hendes dør, beklage jeres
søns natteroderi, fortælle at i også selv er godt trætte af det samt at i
for eftertiden vil forsøge at flytte den grædende dreng ind i stuen, når han
er lysvågen og skriger hele huset op, når det egentligt er sovetid?

Så snart den lille vågner om natten, så styrter vi til stuen, stadig med
slukket lys, eller med minimum af lys, sådan nattestemningen bevares. Her
fodre vi ham så af og putter ham ind i sengen igen. Vores nabo har
soveværelse op til vores og ovenboen har soveværelse lige ovenover vores, og
da vi jo bor i lejlighed, er vi alle tvunget til at vise hensyn.- Både hvad
angår kattehold, høj musik, åbne vinduer, råben, løben/hoppen og altså også
babygråd.

Nette