Bordplade - samling i hjørne (runde kanter~
Fra : Jesper Larsen \(Fjer~

Dato : 06-03-04 18:34

Hejsa

Jeg er ved at lave køkken og skal have samlet to massive egetræs bordplader.
De er købt som to plader hvor den ene af de to kanter er afrundet i hele
pladems længde. Hvad gør jeg i samlingen jeg kan jo ikke samle to plader
hvor den e side er rundet af?

Skal jeg fræse afrundingen af eller har nogen en bedre ide?
Og er det nødvendigt af samle pladerne med dimser som trækker dem sammen
eller er det fint nok med nogle beslag?

På forhånd tak

Jesper

Fra : bme

Dato : 06-03-04 18:48

> Skal jeg fræse afrundingen af eller har nogen en bedre ide?

Nej, ikke noget med at fræse i afrundingen.

> Og er det nødvendigt af samle pladerne med dimser som trækker dem sammen
> eller er det fint nok med nogle beslag?

Du skal have skåret rundingen af på den plade der fortsætter igennem på det
stykke hvor den anden plader støder til. Det skal afsluttes i et 45 graders
snit i det indvendige hjørne hvor pladerne mødes. Tilsvarende skal du have
lavet et 45 graders snit på den tilstødende plade.

Derefter skal du have fræset et par spor i de to pladeender der stødes
sammen, heri lægger du en "fisk". Endeligt samles det med de to dimser som
trækker bordpladerne sammen, et stykke fladjern er ikke nok.

Find en bordplade hvor tricket allerede er udført, evt i et køkkencenter, og
aflur hvordan snittene er lagt.

mvh

Bo

Fra : Jesper Larsen \(Fjer~

Dato : 09-03-04 00:40

> [...]
> snit i det indvendige hjørne hvor pladerne mødes. Tilsvarende skal du have
> lavet et 45 graders snit på den tilstødende plade.

Er det et problem at der grundet plads til håndvask ikke er plads til at
lave bordpladerne afslutte i en 45 graders vinkel. Kan man ikke bare lave
dem 90 grader som vist på billedet i dk.binaer ?

Mvh

Jesper

Fra : bme

Dato : 09-03-04 14:01

> [...]
> lave bordpladerne afslutte i en 45 graders vinkel. Kan man ikke bare lave
> dem 90 grader som vist på billedet i dk.binaer ?

Pladerne stødes selvfølgelig sammen i 90 grader. Du skal kun lave 45 grader
snittet ca tre cm ind i det indvendige hjørne, nøjagtig som på billedet fra
dk.binaer.

/bo

Fra : Jesper Larsen \(Fjer~

Dato : 11-03-04 16:10

> [...]
grader
> snittet ca tre cm ind i det indvendige hjørne, nøjagtig som på billedet

Jeg er måske dum, men skal dette snit ikke også være 90 grader så pladerne
kan skubbes op mod hinnanden?

Fra : //zigge

Dato : 12-03-04 08:22

"Jesper Larsen (Fjernxx)" <larsenXXjesper@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fra

> Jeg er måske dum, men skal dette snit ikke også være 90 grader så pladerne

Hej

På side 10 i denne
http://www.jke-design.dk/files/billeder/goderaad/montering.pdf
monteringsvejledning er der et par fine billeder af hvordan det skal være.
Den plade der er skåret en strimmel af er den hvor rundingen er fjernet - du
skal lave det samme.

Mvh
//zigge

(Google er din ven)

Fra : Ernst V. Jacobsen

hej - prøv at se det billede jeg har smidt i dk.binaer.

Fra : bme

Dato : 06-03-04 19:55

> hej - prøv at se det billede jeg har smidt i dk.binaer.

Jeps, lige nøjagtig.

> Her er der godt nok tale om hylder med lige kanter, men princippet er det
> samme som hvis der var runde kanter.

Jeps, princippet er det samme. For at det skal se pænt ud skal alle snit dog
laves pinligt nøjagtige, bare små skævheder kommer nemt til at se tosset ud
når pladerne bliver samlet. Hvis det er olierede plader, så giv lige
endestykkerne en gang olie inden samling, så modstår de bedre
vandpåvirkninger fremover.

/bo

Fra : Jesper Larsen \(Fjer~

Dato : 06-03-04 22:51

Tak skal I to have.

Min far og jeg var lidt uenige om dette - jeg var enig med Jer. Han syntes
vi skulle lade være med at fræse afrundingen af.

Mvh

Jesper

Fra : //zigge

Dato : 07-03-04 02:47

> [...]
>
> Min far og jeg var lidt uenige om dette - jeg var enig med Jer. Han syntes
> vi skulle lade være med at fræse afrundingen af.

Jamen det er ham der tager fejl.
Som tidligere nævnt skal rundingen skæres bort, det nemmeste er at skære den
på en bordrundsav, for det er kritisk at snittene passer sammen.
Har man ikke en sav hvor man er sikker på at snittet kan gøres 112%
vinkelret, så er et "trick" er at man saver fra hver sin side i de to
plader.
Eksempel;Du har en lang plade hvor du skal save en af enderne af og bruge
til et vinkelstykke. Så tager du din (hånd)rundsav og deler pladen oppefra i
retning mod rundingen. Derefter saver du rundingen bort fra enden af indtil
det sted hvor 45 graders vinkelen skal være. På den måde er du sikker på at
selvom snittet er ude af vinkel, så vil samlingen stadig blive god, da
vinklerne på den måde stadig passer sammen.

Du kan købe et sæt til at samle bordpladerne med i Silvan, som er ok. Men
der følger noget "klisterscilicone" med til at give samlingen - Smid det ud
så snart det lille rør sættet er i åbnes! Istedet skal du bruge en
almindelig ufortyndet snedkerlim (hvid lim) i rigelige mængder, som du smøre
på i et fedt lag med en pensel. Snedkerlim er efter min langt bedre til
formålet, dels så trænger den dybere ind i enden på pladen, og dels så vil
limen hjælpe med til at trække pladerne sammen når den tørre.

Et tip til at lave en god 45 graders vinkel i rundingen; Lav en træklods i
45 grader og søm den på en stump plade. Du kan nu lægge din "lære" på kanten
og spænde den fast men en lille tvinge det rigtige sted. Brug et sygeligt
skarpt stemmejern til at fjerne hjørnet i bordpladen med. først med en
hammer og til sidst med hændernes kraft alene. Snittet bliver naturligvis
ikke mere i den rigtige vinkel end din klods/plade er det, men fladen blive
helt plan. Klodsen kan evt. nemt laves vha. en geringssav...

Mvh
//zigge
Snedker mm.

Fra : //zigge

Dato : 07-03-04 02:55

"//zigge" <ziggeOVERFLOEDIGT@privat.dk> skrev i en meddelelse
PS:
....pladen oppefra i retning mod rundingen.. fra bagkanten -> forkanten.

Den sidste bid hvor rundsaven ikke kan nå ind, tager man bare med en håndsav
og et stemmejern...

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 07-03-04 08:42

Jesper Larsen (Fjernxx) wrote:
> [...]
>
> Min far og jeg var lidt uenige om dette - jeg var enig med Jer. Han
> syntes vi skulle lade være med at fræse afrundingen af.

Hej Jesper

Jeg ved ikke om jeg misforstår dit indlæg. Det er kun der hvor bordpladerne
samles, rundingen skal fræses af.

Ebbe.

Fra : Jesper Larsen \(Fjer~

Dato : 09-03-04 00:38

> Hej Jesper
>
> Jeg ved ikke om jeg misforstår dit indlæg. Det er kun der hvor
> [...]

Jep det har jeg forstået

Fra : Allan Møller

Dato : 07-03-04 14:13

Ernst V. Jacobsen wrote:
> hej - prøv at se det billede jeg har smidt i dk.binaer.

Kunne du ikke lægge det billede et sted hvor jeg kunne se det ? Evt. maile
det til mig ?
Kan ikke se binaergrupper.

Mvh. Allan

Fra : Ernst V. Jacobsen

Dato : 07-03-04 19:43

> Kunne du ikke lægge det billede et sted hvor jeg kunne se det ? Evt. maile
> det til mig ?

er sendt pr. mail

Fra : Ernst V. Jacobsen

Dato : 07-03-04 21:15

"Ernst V. Jacobsen" <evj@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

maile

> er sendt pr. mail

Det er den så ikke alligevel - din mailadresse er fake !