startup script med .pid fil og alting, hvo~
Fra : Michael

Dato : 06-03-04 11:58

Selve scriptet der startes er blot et lille shell script som kører i løkke.
Jeg ønsker at kunne starte/stoppe scriptet og evt. status (om scriptet
kører)
Hvordan skal dette gøres *rigtigt* ?

#!/bin/sh
$script="/home/script1.sh";
case "$1" in

start)
$script &
echo "script1 Started"
;;

stop)
echo "script1 stopped!"
pkill $own
;;

*)
echo "Usage: /etc/init.d/rec1 {start|stop|status}"
exit 1
esac

------

Nogen der kan hjælpe mig lidt videre?

Michael

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 06-03-04 12:35

"Michael" <maskinen2000@hotmail.com> writes:

> [...]
>Jeg ønsker at kunne starte/stoppe scriptet og evt. status (om scriptet

Der er ikke noget rigtigt og forkert. Eller rettere, der er lige
så mange rigtige, som der er Unix-distributioner.

Meningen er i hvert fald, at pid-filen skal tjekkes, før man
(gen)starter med start-scriptet. Så hvis scriptet allerede
kører, skal det ikke startes igen:

   1. Er der en pid-fil? Hvis nej, hop til 3.
   2. Kører processen i pidfilen? Ja: Send fejl til bruger.
   3. Start scriptet.
   4. Lav ny pidfil (echo $! > pidfil)

Stop-scriptet bliver lidt længere (men mindre risikofyldt), når
man har en pid-fil:

   1. Er der en pid-fil?
   2. Kører processen i pidfilen, og har den rette navn?
   3. Hvis ja, stop den (kill $pid).
   4. Slet pidfil.

Status-funktionen har du jo allerede i 1+2 ovenfor.

Mvh.
   Klaus.