Sækning af jordplan/terrasse ved hus.
Fra : Ukendt

Dato : 06-03-04 10:52

Jeg har et almindeligt parcelhus fra 1979, hvor jeg ønsker at sænke
terrassen langs med huset.
Min grund har et fald på ca. ½ meter, derfor er der i den ene ende
lagt en del jord på. I denne ende hvor al jorden er lagt på, ønsker
jeg at sænke jordplanet med ca. 15 cm.

Mit spørgsmål går på om der er nogen risiko ved at sænke
terrasen/jordplanet langs med huset?
Selve fundamentet stikker ca. 10 cm op i dag, og efter denne sænkning
vil det ca. være 25 cm.
Jeg tænke på om det vil kunne skade huset ved at fundamentet står mere
frit, måske noget med frost kunne får det til at rykke sig, eller det
kunne skride ud.?

Huset er ca. 15 meter langt, og denne sænkning er ca. 6 meter lang.

Grunden til at jeg vil sænke er at der parallelt med terrassen ligger
et udhus hvor jordplanet sidste år blev sænket med 15 cm, så nu har
vandet det med at løbe ind i udhuset, og det har jeg hele tiden godt
været klar over, og planen har også hele tiden været at jeg vil sænke
terrassen med 15 cm.

Nogen vil sikkert spørge hvorfor jeg ikke hare har hævet udhusets tag
i stedet for at sænke jordplanet, men det skyldes at jeg ikke kan hæve
taget på udhuset mere da det står i skel. Pga. faldet på min grund er
udhuset faktisk 2½ meter højt i forhold til min nabos grund.

--
....::Hilsen Erik

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 06-03-04 19:06

> Selve fundamentet stikker ca. 10 cm op i dag, og efter denne sænkning
> vil det ca. være 25 cm.

Spørgsmålet er vel egentlig hvor pænt fundamentet er længere ned (altså
under de 10 cm) ? Hvis der bare er gravet ud - og det er der oftest - så
ligner det noget, man helst er fri for på sin terrasse.
Hvad med en gang dræn i stedet, så vandet ikke løber i skuret?

Mvh Maria

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-04 15:42

On Sat, 6 Mar 2004 19:06:17 +0100, "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> wrote:

>Spørgsmålet er vel egentlig hvor pænt fundamentet er længere ned (altså
>under de 10 cm) ? Hvis der bare er gravet ud - og det er der oftest - så
>ligner det noget, man helst er fri for på sin terrasse.

Det havde jeg ikke lige tænkt på, men har lige tjekket at der er ca.
10 cm ned med pænt fundament, og de sidste 5 cm, kan nok laves med et
eller andet op ad muren, så det ser pænt ud.

>Hvad med en gang dræn i stedet, så vandet ikke løber i skuret?

Det kunne man også, men for at komme ind i skuret skal man bukke sig
for ikke at støde ind i remmen, og det ser ikke pænt ud at der skal
være en nedsækning foran skuret, derfor vil jeg helst sænke hele
terrassen.

Terrassen har ligger der siden huset blev bygget, og er ikke særlig
køn da fliserne er noget medtaget, og flere er revnet, så den skal
alligevel ligges om.

--
....::Hilsen Erik

Fra : Erik Olsen

Dato : 07-03-04 15:39

Erik Hansen wrote:

> [...]
>
> Terrassen har ligger der siden huset blev bygget, og er ikke særlig
> køn da fliserne er noget medtaget, og flere er revnet, så den skal

Hvis du graver af omkring husets sokkel, bør du være opmærksom på at
overfladevandet skal ledes væk fra huset. Afhængigt af terrænforholdene
kan man ved afgravning risikere at få ledt overfladevandet ind mod
huset, og det kan give mange problemer med fugtig kælder, vandindtrængen
osv.

(af bitter erfaring)

--
Venlig hilsen