Næste input box
Fra : Peter Sepstrup

Dato : 05-03-04 13:26

Hejsa!!

Jeg er helt ny med javascript og har fået til opgave at lave følgende:

Jeg har en masse input felter i en formular og der skal det gerne laves
så man ved at trykke enter hopper ned i det næste felt... altså ligesom
når man trykker tab... jeg har lavet følgende der måske lidt er noget fusk:

<input type="text" name="navn" onKeyDown="if(event.keyCode==13)
event.keyCode=9;" />

Det virker fint i IE, men så hellere ikke videre... Det skulle meget
gerne kunne bringes til at fungere med mozilla / firefox som er den
foretrukne browser på min arbejdsplads... andre forslag til hvordan det
kan laves modtages også meget gerne... bare husk jeg er totalt newbee
til javascript

/Peter.

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 09-03-04 08:57

Peter Sepstrup wrote:

> [...]
> når man trykker tab... jeg har lavet følgende der måske lidt er noget fusk:
>
> <input type="text" name="navn" onKeyDown="if(event.keyCode==13)

Ud fra ovenstående eksempel kan jeg se at du laver XHTML. Så skal du
huske at alle elementer og attributter skrives med småt. altså skriv
"onKeyDown" med småt således "onkeydown"

> [...]
> foretrukne browser på min arbejdsplads... andre forslag til hvordan det
> kan laves modtages også meget gerne... bare husk jeg er totalt newbee

Det kan godt være det virker i IE, men man kan ikke bare "trykke Tab" og
forvente at browseren gå til næste felt.
I stedet bør du sætte forkus på det næste felt.
Noget al á følgende:
document.forms[0].elements[127].focus();
Ovenstående sætter focus på det 128. element i den første form på siden.

Kig også på hvordan Peter-Poul Koch finder ud af hvilken tast der er
trykket under "Which key has been pressed?"
http://www.quirksmode.org/js/events_properties.html
Du kan selvfølgelig bare nøjes med at kontrollere "code". "character" er
ikke nødvendig for dig.

Hintzmann