Spætte i Hvidovre
Fra : Benzo

Dato : 05-03-04 10:26

Hejsa

Jeg gik en tur i vigerslevparken med hundene "hvidovre" idag, og hørte en
spætte, det tog mig ca 10 min at finde træet, jeg ved ikke hviket sort men
det var ihertfald gået ud. Sad helt oppe i toppen, så fil "benzo" sgu øje på
og vov vov så fløj den.

Er den her hele året eller er den kommet tilbage ???

Michael

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 05-03-04 11:26

Benzo skrev:
> [...]
> hviket sort men det var ihertfald gået ud. [...]
> Er den her hele året eller er den kommet tilbage ???

Ifølge "Fuglebogen" er de fleste spætter i Danmark *standfugle*
eller *hovedsageligt* standfugle.

Stor flagspætte er anført som almindelig ynglefugl og trækgæst.

Her hvor jeg bor, tæt ved Hornbæk Plantage, har jeg megen
fornøjelse af disse sjove fugle. Den kragestore "sortspætte"
giver mig ofte en forskrækkelse, når jeg cykler gennem
plantagen. Den kan virkelig få et træ til at larme. Jeg synes
at spætterne er nogle ret gode akustiske trommeslagere.

Det siges at spætterne har et specielt "hjerneophæng", så
de kan tåle de kraftige vibrationer.

Den store flagspætte kommer også her, tæt ved mit vindue,
og forsyner sig fra mejsekuglerne, især i yngletiden. Og når
ungerne er store nok, tager den dem med herhen, viser dem
"hvordan" - hvorefter de kommer alene - o.s.v. - generation
efter generation.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt