Fleksibel, tynd træ eller fiber-plade?
Fra : Steen Suder, privat

Dato : 04-03-04 17:17

Jeg vil bygge et specielt lysarmatur med paraboler for bedre udnyttelse
af lysstofrørerne.

Jeg regner med at skære nogle "spanter" ud i noget finer. I disse
spanter limes en lang plade som følger formen i udskæringen i spanten så
der dannes en aflang parabol. Derefter monteres der reflekterende folie
i parabolen.

Til dette formål skal jeg bruge noget "plade", helst i træ som er ligeså
fleksibelt som en paperback (bog) eller noget i den retning.

Tynd Masonite vil brække og det vil tynd krydsfiner sikkert også... tror
jeg.

Hvad skal jeg lede efter?

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : anders majland

Dato : 04-03-04 19:00

> Tynd Masonite vil brække og det vil tynd krydsfiner sikkert også...
> tror jeg.

Da jeg "rodede" med modelbåde brugte jeg bla noget 1,5 1 og 0,8 mm
krydsfiner (afair) Den helt ynde kan nemt bukkes med radius 5cm.

Men hvorfor ikke en metalplade - den er også mere varmefast.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : kelds@ofir.dk

Dato : 04-03-04 23:26

On Thu, 04 Mar 2004 17:17:00 +0100, "Steen Suder, privat"
<sfs_news_spam@suder.dk> wrote:

>Jeg vil bygge et specielt lysarmatur med paraboler for bedre udnyttelse
>af lysstofrørerne.

Blot et spørgsmål - du ved godt, at det findes i forvejen, ikke?

KS

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 05-03-04 01:03

kelds@ofir.dk wrote:

> Blot et spørgsmål - du ved godt, at det findes i forvejen, ikke?

Hvis du mener færdige armaturer som dem fra Akvastabil, Giesemann o.a.
så jo.
Det ligger imidlertid således at det kun er std.størrelser og det er det
aktuelle akvarium ikke.

Hvis du derimod mener noget smart og billigt i metermål, så nej; det var
jeg ikke klar over.

Jeg har kigget på std.basisarmaturer, men de er ikke interessante til
opgaven.

Desuden er det sjovere at lave selv og når man nu er lidt fiks på
fingrene....

Kan du give noget mere information?

Fra : //zigge

Dato : 06-03-04 03:35

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse
> Desuden er det sjovere at lave selv og når man nu er lidt fiks på
> fingrene....

Hvis du er mand for en "udfordring", så skulle du lave amaturet i formspændt
krydsfiner.

Det foregår ved at du indkøber finer i en passende træsort (ikke krydsfiner,
men rigtig finer i f.eks. 0.8 mm).
Så laver du en skabelon til at presse skallen til amaturet i. Du skal lave
både en inder og en yderskal i f.eks. spånplade. Husk at medregne tykkelsen
af både finer og lim. Lim fylder ca. 0,1 mm.

Så fugter du fineren op og presser den i facon i formen, først uden lim. Og
når fineren er tørret i løbet af et par dage i pres, kan du så presse den
med lim imellem lagene.

PS: finer findes vha. de gule sider under: "finer", eller ved at kontakte en
møbelsnedker.

Mvh
//zigge

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-03-04 11:19

> [...]
> fleksibelt som en paperback (bog) eller noget i den retning.
>
> Tynd Masonite vil brække og det vil tynd krydsfiner sikkert også... tror

Jeg synes du skal lede efter færdige parabolskærme. Tynd plast, man lige
klikker på røret. Burde findes i store akvarieforretninger eller hos en
eludstyrsbutik. Jeg ville ikke rode med træ, der skal udsættes for fugtig
akvarieluft. Du kan også bare lægge staniol over (skal af og til fornys),
eller lime det på lampens inderside. Den videnskabeligt korrekte parabolform
kan nemt undværes.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen